الزام مناقصه‌گران ICT به ایجاد زنجیره تولید کالاهای خارجی در داخل کشور

طبق آیین‌نامه پیوست فناوری صورت می‌گیرد الزام مناقصه‌گران ICT به ایجاد زنجیره تولید کالاهای خارجی در داخل کشور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از تدوین و ارسال فرمول محاسبه ارزش دارایی‌های نامشهود در حوزه ICT که قرار است به تأیید وزیر ارتباطات برسد، خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین‌دوایی، معاون فناوری و […]

طبق آیین‌نامه پیوست فناوری صورت می‌گیرد

الزام مناقصه‌گران ICT به ایجاد زنجیره تولید کالاهای خارجی در داخل کشور

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از تدوین و ارسال فرمول محاسبه ارزش دارایی‌های نامشهود در حوزه ICT که قرار است به تأیید وزیر ارتباطات برسد، خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرحسین‌دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کارگاه آموزشی«فرصت‌ها، تهدید‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی» در حوزه فناوری اطلاعات، با اشاره به طراحی پیوست فناوری برای قراردادهای منعقده در این حوزه، گفت: این پیوست در قالب جدولی شفاف، ساده و هدفمند با همکاری مشارکت‌کننده در فرایند مناقصه، تدوین می‌شود و تعهدات مشخصی را علاوه بر تعهدات فنی قرارداد، ایجاد می‌کند.

وی یکی از تعهدات این پیوست را تهیه تجهیزات موردنیاز از داخل کشور برای شرکت‌های سرمایه‌گذار بیان‌کرد و افزود: در صورت عدم وجود کالا، مشارکت‌کننده در فراینده مناقصه ملزم است برای ایجاد زنجیره تولید محصول مورد مناقصه برای تولید در داخل کشور برنامه‌ای را ارایه کند که در این حوزه نظام‌های صنفی نقش مؤثری دارند.

دوایی به ایجاد شهرک بین‌المللی ICT به عنوان موضوعی اشاره کرد که نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و در ادامه گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که هر یک میلیون دلار افزایش GDP ناشی از فعالیت‌های ICT، بین ۶ تا ۲۲ شغل ایجاد می‌کند که در کشورهای پیشرفته این عدد ۶ و در کشورهای خاورمیانه ۲۲ است.

وی تصریح‌کرد: اگر برنامه داریم که ۱۰۰ هزار شغل در این حوزه در یک سال ایجاد کنیم به این معنی است که در سال باید ۴٫۵ میلیارد دلار ارزش در یک سال در حوزه ICT به‌وسیله تولید محصول، سرویس و یا ارایه خدمت ایجاد شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، با بیان این‌که برای این کار باید فرمولی طراحی شود، اظهارداشت: در این حوزه راهی غیر از توانمند‌سازی داخلی با تعاملات بین‌المللی وجود ندارد و این کار از طریق همجواری اتفاق می‌افتد و این تجربه در دنیا نیز صورت گرفته است که در جایی اگر شرکت‌های بین‌المللی صاحب دانش با خوشه‌های محلی کشور‌ها در کنار هم بودند باعث ایجاد اعتماد، هم‌افزایی و انتقال تکنولوژی می‌شود.

دوایی تأکیدکرد: کریدور فاوا در منطقه فرودگاهی پیام به عنوان یک بستر برای حضور شرکت‌های بین‌المللی بر همین اساس طراحی شد اما با چالش‌هایی همراه است و باید بدانیم که بسته‌هایی که ما برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنیم همیشه مورد اعتماد سرمایه‌گذار بین‌المللی نیست که در اینجا نقش مشاورین امین بین‌المللی دارای اهمیت می‌شود.

او افزود: باید فرایندی را در سرمایه‌گذاری بین‌المللی طراحی کنیم که تیم‌های مشاوره حرفه‌ای بین‌المللی را نه فقط در تدوین بسته سرمایه‌گذاری بلکه در تحقق و پایداری و ادامه این بسته نیز در کنار خود داشته باشیم.

دوایی به دارایی‌های نامشهودی که در حوزه ICT وارد کشور می‌شود، اشاره کرد و گفت: فرصت‌های ICT به قدری جهانی و مستقل از محیط است که شرکت‌های بزرگ قبل از این‌که ما بخواهیم بسته سرمایه‌گذاری تدوین کنیم، تشخیص می‌دهند که به کجا ورود کنند و در موردی کشوری مانند ایران محاسبه می‌کنند که با این میزان جمعیت در این کشور بازار وجود دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به این‌که ۸۵ درصد دارایی‌ها در دنیا نامشهود است، تأکیدکرد: حتی یک خط تلفن در ایران و یا پروانه بهره‌برداری دارایی نامشهود به حساب می‌آید ولی در نهایت به یک دارایی مشهود ارتباطی دارد اما در دنیا دارایی نامشهود واقعاً از ابتدا تا انتها کاملاً نامشهود است.

امیرحسین‌دوایی خاطرنشان‌کرد: پیشنهادی را برای ارزش‌گذاری در این حوزه به وزیر ارتباطات ارایه کردیم که ارزش‌گذاری در این حوزه به میزان اعتماد مردم به سرویس و یا پیام‌رسان مورد نظر باشد به‌طور مثال ارزش تلگرام به پلتفرم و یا سرورهای آن نیست، بلکه به میزان استفاده‌کنندگان از آن است که تعیین می‌کند به چه میزان ارزش دارد.

دوایی با اشاره به مطالعاتی که در این حوزه در دنیا برای ارزش‌گذاری پیام‌رسان‌ها انجام شده است، تأکیدکرد: براساس این مطالعات ارزش این اعتماد نسبت به بازار سرمایه برای هر کاربر معادل ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار است.

وی افزود: با توجه به این‌که در ایران هنوز سرویس اینچنینی نداریم جدولی در این زمینه تدوین شد که به‌طور مثال دو میلیون کاربر یک میلیون دلار و ۱۰ میلیون کاربر ۵ میلیون دلار ارزش دارد و اگر این فرمول‌ها تأیید و نهایی شود به سازمان سرمایه‌گذاری برای محاسبه سرمایه شرکت‌ها در این حوزه اعلام می‌شود.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، تصریح‌کرد: اگر بخواهیم یک زیست‌بوم مناسب در این حوزه داشته باشیم، حتماً باید سرمایه هوشمند وارد کشور شود و این کار از طریق تعامل با سرمایه‌گذاران بین‌المللی انجام می‌شود.