رشد معنادار کشورهای اسلامی در تولیدات دو حوزه علمی دنیا رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ارایه گزارش مقایسهای از کمیت تولید علم در سطح دنیا و کشورهای اسلامی گفت: میزان رشد علم در کشورهای اسلامی بیش از ۸ برابر دنیاست. به گزارش دیدهبان علم ایران، محمدجواددهقانی در حاشیه اولین اجلاس علم و […]
رشد معنادار کشورهای اسلامی در تولیدات دو حوزه علمی دنیا
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ارایه گزارش مقایسهای از کمیت تولید علم در سطح دنیا و کشورهای اسلامی گفت: میزان رشد علم در کشورهای اسلامی بیش از ۸ برابر دنیاست.
به گزارش دیدهبان علم ایران، محمدجواددهقانی در حاشیه اولین اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی که در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، اظهارکرد: از آنجا که یکی از اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نشر و ترسیم نقشه علمی حوزههای مختلف علم در کشورهای جهان اسلام (OIC) و نیز ارزشگذاری کمی و کیفی مؤلفههای مختلف تولید علم در سطح کشور و کشورهای اسلامی است، لزوم توسعه روابط این پایگاه با کشورهای اسلامی اجتنابناپذیر است.
وی با بیان اینکه در این گزارش روند رشد ۱۶ ساله (۲۰۱۶-۲۰۰۰) تولیدات علمی در دنیا براساس اطلاعات موجود در پایگاه بینالمللی(Thomson Reuters) Clarivate Analytics مورد بررسی قرار گرفته و میزان افزایش تولیدات علمی کشورهای اسلامی و افزایش سهم این کشورها در دنیا به تصویر کشیده شده است، افزود: نتایج بررسی نشان میدهد که میزان رشد کشورهای اسلامی در ۱۶ سال اخیر در مقایسه با دنیا بسیار قابل توجه است.
دهقانی تصریحکرد: میزان رشد تولید علم دنیا در این ۱۶ سال برابر با ۷۷ درصد بوده، در حالی که این میزان برای کشورهای اسلامی برابر با ۶۶۶ درصد بوده است و این به معنای آن است که میزان رشد علم در کشورهای اسلامی بیش از ۸ برابر دنیاست. همچنین سهم تولید علم کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۰ برابر ۱٫۸ درصد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۷٫۹ درصد رسیده و در حقیقت سهم کشورهای اسلامی در طول این مدت به بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.
سرپرست ISC با بیان این که علاوه بر پرداختن به روند رشد علم، در این گزارش جایگاه کشورهای اسلامی در تولیدات علمی ۶ حوزه موضوعی مختلف (علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و سلامت، علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی) نیز بررسی شده است، خاطرنشانکرد: در حوزه علوم کشاورزی میزان رشد دنیا برابر با ۷۲ درصد بوده، در حالیکه این میزان در کشورهای اسلامی ۴۵۰ درصد بوده است. در حوزه مهندسی و فنی میزان رشد دنیا برابر با ۲۲۲ درصد و برای کشورهای اسلامی معادل ۱۰۵۳ درصد بوده است. در حوزه موضوعی علوم انسانی رشد علم دنیا منفی و معادل ۶- درصد بوده، در حالی که در کشورهای اسلامی این میزان برابر با ۱۰۸۸ درصد بوده است.
دهقانی ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی و سلامت میزان رشد تولیدات علم در دنیا برابر با ۷۱ درصد و برای کشورهای اسلامی ۵۴۳ درصد، در حوزه علوم طبیعی میزان رشد علم در دنیا ۷۳ درصد و در کشورهای اسلامی ۵۸۰ درصد و در نهایت در حوزه علوم اجتماعی میزان رشد علم دنیا برابر با ۷۴ درصد و در کشورهای اسلامی ۹۷۶ درصد بوده است.
دهقانی تأکیدکرد: کمیت تولید علم تنها یکی از شاخصهای رشد و توسعه علمی هر کشور بوده و رشد کمیت تولید علم از شروط لازم برای توسعه علمی است، اما شرط کافی نیست. در توسعه علمی توجه و تأکید به سایر شاخصها از جمله کیفیت تولیدات علمی و استنادات، مشارکت و دیپلماسی علمی، اثرگذاری فناورانه علم، اثرگذاری نوآورانه علم و اثرگذاری اقتصادی علم از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، تکیه صرف به کمیت تولید علم باعث توسعه علمی نخواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.