دولت ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست اقدام دارد

سخنگوی دولت دولت ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست اقدام دارد سخنگوی دولت با بیان این‌که در سطح مدیران عالی استان‌ها تغییراتی در حال انجام است، گفت: در این زمینه ممکن است از برخی تقدیر شود و برخی از استانداران در استان‌های دیگر مشغول کار شوند. به گزارش ایسنا، محمدباقرنوبخت درباره تغییرات احتمالی استانداران […]

سخنگوی دولت

دولت ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست اقدام دارد

سخنگوی دولت با بیان این‌که در سطح مدیران عالی استان‌ها تغییراتی در حال انجام است، گفت: در این زمینه ممکن است از برخی تقدیر شود و برخی از استانداران در استان‌های دیگر مشغول کار شوند.

به گزارش ایسنا، محمدباقرنوبخت درباره تغییرات احتمالی استانداران عنوان‌کرد: همان‌طور که حداقل ۵۰ درصد کابینه تغییر کرد در سطح مدیران عالی استان‌ها هم تغییراتی در حال انجام است و ممکن است از عده‌ای تقدیر کنیم و برخی هم در استان‌های دیگر شروع به‌کار کنند. وزیر کشور با تأمل و سرعت لازم این موضوع را دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت درباره آنچه تخلفات مدیران دولتی و استانداران خوانده می‌شود، اظهارکرد: آنها وظایف قانونی خودشان را انجام دادند. این‌که استانداری در دوران انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت و نه از یک کاندیدای خاص دفاع کند طبع کار خود بوده البته برای قوه‌قضاییه حق استقلال و انصاف قائلیم و اگر شکایتی از سوی جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، می‌دانیم با دقت و انصاف رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر آمانو تصریح‌کرد: جای هیچ تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران پایبند پیمان مرتبط با برجام بوده و این بحث‌‌ها منتفی است. معلوم هم شد که حرف‌های دولتمردان آمریکایی بی‌پایه و غیرحقوقی بوده است.

وی درباره خروجی هیأت نظارت بر اجرای برجام گفت: این هیأت خارج از دولت است و همه ارکان اصلی نظام در آن مؤثر هستند و بهتر است به آنها اعتماد کنید که کارشان را درست انجام می‌دهند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره اتفاقات فوتبال ایران و سوریه و مسأله حقوق شهروندی تصریح‌کرد: در این زمینه اقداماتی در سال‌های گذشته صورت گرفته منتها چون هنجارهای ارزشی از طرف عده‌ای حساب می‌شود نیاز به بردباری و صبر بیش‌تری دارد. آقای روحانی واقعاً پایبند است که حقوق شهروندی رعایت شود و امیدواریم در آینده شاهد رفع این مشکلات باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارایه آماری از عملکرد دولت خاطرنشان‌کرد: طبق گزارش مرکز آمار برای بهار ۹۶ رشد اقتصادی با نفت ۶٫۵ درصد و بدون نفت ۷ درصد و رشد سرمایه‌گذاری ۷٫۱ درصد بوده است. رشد گروه کشاورزی ۳٫۱ (شکار و جنگلداری ۳٫۲، ماهیگیری ۰٫۸) ، صنعت ۴٫۹ (صنعت و معدن ۵٫۱، معدن ۴٫۶، استخراج نفت و گاز ۴٫۷، ساختمان ۷٫۱) و خدمات ۸٫۸ درصد بوده است. هزینه مصرف نهایی خصوصی ۶٫۹ درصد رشد داشته و هزینه مصرف نهایی دولت ۶٫۵ درصد بوده است.

نوبخت‌افزود: تا ۲۱ شهریور ۹۶، ۸ میلیون ۸۵۴ هزار تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که ۷ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۳ هزار و ۷۸۱ میلیارد در دست پرداخت است. همچنین تا ۱۹ شهریور ۵۴ هزار و ۶۸۳ دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده است. از طرفی در حال اجرای بسته اشتغال هستیم و با توجه به ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ۱۲، برنامه ۵۶، طرح و ۳۰۰ پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست اقدام داریم.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که چرا آمارهای داده شده در سفره مردم دیده نمی‌شود، تأکیدکرد: اینها آمارهای رسمی کشور و قابل مشاهده است. در بهار امسال از ۹۲۰ هزار نیروی جدیدی که وارد بازار کار شدند ۷۰۳ هزار نفر مشغول به‌کار شدند که این آثار سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌ها است.

وی درباره این‌که آیا حذف ارز مسافرتی در راستای تک‌نرخی کردن قیمت ارز است خاطرنشان‌کرد: این ارز برای یکبار آن هم ۳۰۰دلار داده می‌شد و از این امکان می‌شود برای کالاهای واسطه‌ای که می‌تواند به تولید ما کمک کند استفاده کرد. البته برای زائرین اربعین در حد ۲۰۰ دلار داده می‌شود. شاید جهت یکسان‌سازی عمل شود ولی به این شکل نیست که نرخ بازار امروز را مبنی در نظر بگیریم بلکه تعدیلاتی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی یادآور شد: بر ما واجب است که به مطالبات و انتظارات بازنشستگان محترم احترام بگذاریم و درب‌های دولت هم همیشه بر روی نمایندگان آنها باز بوده است. بحث این بود که افزایش حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم انجام شود که این کار را انجام دادیم منتها می‌گفتند در برخی سال‌ها اینکار صورت نگرفته که باز هم بخشی را با توجه به محدودیت‌ها توانستیم انجام دهیم. تأکید رییس‌جمهور و هیأت دولت این بوده که در این زمینه باید کاری انجام دهیم.

سخنگوی دولت ادامه‌داد: این‌که نتوانستیم همه خواسته‌ها را پاسخ دهیم دلیل بی‌توجهی نیست بلکه امکاناتمان همین قدر است و اگر کسی به خیابان بیاید و حرفش را بزند من بسیار شرمنده می‌شودم که چرا در محیط محترمانه‌ای حرف‌ها گفته نشود. به همکاران هم گفتم از نماینده تشکل‌ها دعوت کنند بیایند و با احترام نظرات آنها را بشنویم و توضیحات را ارایه کنیم.

وی درباره پیشنهاد رییس کمیته امداد برای انتقال یارانه‌ها از دولت به کمیته امداد و بهزیستی عنوان کرد: جناب آقای فتاح، فرد سلیم النفسی است که این مسأله را به من هم منعکس کرده. در مورد هدفمندی ما بر مبنای تبصره ۱۴ بودجه عمل می‌کنیم. پیشنهاد ما هم این است که آنچه درباره مددجویان است به خود این نهاد‌ها بدهیم.

نوبخت با اشاره به جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اظهارات جهانگیری درباره اختیارات این ستاد تأکید کرد: چون محدوده فعالیت اجرایی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فقط قوه مجریه نیست و سایر قوا هم هستند انتظارات ستاد این است از اختیاراتی استفاده کند که فراتر از قوه مجریه نافذ باشد.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره کسری بودجه تأکیدکرد: عدم تحقق درآمد‌ها می‌تواند به کسری بودجه منجر شود. ما الان عدم تحقق درآمد‌ها را داریم ولی قول می‌دهیم با کسری بودجه مواجه نشویم.