هیچ ایرلاینی در ایران سودده نیست

هیچ ایرلاینی در ایران سودده نیست اکنون نهادهایی چون سپاه، نیروی انتظامی، سازمان هواشناسی، سازمان هواپیمایی کشوری، شهرداری، آموزش و پرورش، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت فرآوردهای نفتی و… برای خدماتی که ارایه می‌دهند، از ایرلاین‌‌ها پول می‌گیرند که در کنار آنها حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری شرکت هم هست، بنابراین ایرلاینی وجود […]

هیچ ایرلاینی در ایران سودده نیست

اکنون نهادهایی چون سپاه، نیروی انتظامی، سازمان هواشناسی، سازمان هواپیمایی کشوری، شهرداری، آموزش و پرورش، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت فرآوردهای نفتی و… برای خدماتی که ارایه می‌دهند، از ایرلاین‌‌ها پول می‌گیرند که در کنار آنها حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری شرکت هم هست، بنابراین ایرلاینی وجود ندارد که سودده باشد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کارون با بیان این‌که هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی در ایران سودده نیستند، در خصوص وضعیت فعلی صنعت هوانوردی اظهارکرد: تحریم آمریکا کاملاً برداشته نشده است و حتی در برخی از موارد به‌طور ملموس و یک‌طرفه و با شدت هرچه تمام‌تر نیز این تحریم‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی یکی از ستون‌های اصلی و ارزشمند صنعت حمل‌ونقل هوایی به شمار می‌روند که با رشد آنها ما شاهد ارتقای این صنعت خواهیم بود در همین راستا خبرنگار سرویس هوایی هفته‌نامه حمل‌ونقل به سراغ نورا…رضایی‌نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت که اخیراً به هواپیمایی کارون تغییر نام داده است، رفته و با او درباره مسایل مختلف صنعت حمل‌ونقل هوایی به گفت‌و‌گو پرداخته است. بخشی از مصاحبه به شرح زیر است و شما می‌توانید مصاحبه کامل را در شماره ۱۲۸ هفته‌نامه صنعت حمل‌ونقل بخوانید.

 رضایی‌نیارکی در خصوص اقدام شرکت هواپیمایی کارون در خصوص خرید هواپیما گفت: این شرکت هم‌اکنون تصمیمی برای خرید هواپیمای نو ندارد؛ زیرا در ابتدای خرید هواپیما باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برای پیش‌پرداخت اولیه پول داشت که در حال حاضر شرکت هواپیمایی کارون چنین میزان پولی را در اختیار ندارد، مگر این‌که هلدینگ این شرکت این میزان پول را پرداخت کند که تاکنون به ما پاسخی داده نشده است. این شرکت برای توسعه ناوگان هواپیمایی خود، خرید ۶ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ را مدنظر داشت، اما به علت نداشتن مبلغ اولیه این خرید هم‌اکنون معلق باقی مانده است که امیدواریم پیش‌پرداخت اولیه یا از طریق جذب سرمایه‌گذار یا هلدینگ این شرکت تأمین شود.

وی در ادامه سخنان خود، به جذب سرمایه‌گذار برای خرید هواپیما اشاره کرد و افزود: تحریم آمریکا کاملاً برداشته نشده است و حتی در برخی از موارد به‌طور ملموس و یک‌طرفه و با شدت هرچه تمام‌تر نیز این تحریم‌ها اعمال می‌شود. ما حتی برای خرید هواپیمای دست دوم بالای ۱۵ سال با مشکل مواجه هستیم.

رضایی‌نیارکی افزود: هم‌اکنون، از لحاظ نقل و انتقال پول و تأمین اعتبار هیچ کدام از بانک‌های جهان حاضر به همکاری نیستند و ما کاملاً با یک تحریم ناجوانمردانه تمام عیار روبه‌رو هستیم که به ناچار برای خرید یک هواپیما باید تمام این مشکلات را به جان بخریم، به همین دلیل لازم است در این‌باره چاره‌ای اندیشیده شود.

 

وی ابرازکرد: سیاستمداران کشور باید برای بهتر شدن این وضعیت اقدامات لازم را انجام دهند. اکنون حتی ما برای تأمین قطعات هواپیماهای غیرآمریکایی مانند هواپیمای فوکر با مشکل روبه‌رو هستیم. شاید اکنون بگویند ما برای خرید هواپیما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» اقدام کرده‌ایم که اولین اعتراض را بنده نسبت به این موضوع داشتم؛ چرا برای سایر شرکت‌های هواپیمایی دیگر این اقدامات صورت نگرفت؟