سرنوشت نا معلوم ایرانیان درصورت بی‌توجهی به آمایش سرزمین و توسعه سواحل‌جنوبی

سرنوشت نا معلوم ایرانیان درصورت بی‌توجهی به آمایش سرزمین و توسعه سواحل‌جنوبی امیردریادارسیاری با بیان این‌که امکانات برای افرایش جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون نفر وجود دارد، گفت: اگر آمایش سرزمین انجام نشود سرنوشت ایران نامعلوم خواهد بود. به گزارش ایلنا، سیاری در گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ضمن تبریک به دریانوردان با بیان این‌که تأکید […]

سرنوشت نا معلوم ایرانیان درصورت بی‌توجهی به آمایش سرزمین و توسعه سواحل‌جنوبی

امیردریادارسیاری با بیان این‌که امکانات برای افرایش جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون نفر وجود دارد، گفت: اگر آمایش سرزمین انجام نشود سرنوشت ایران نامعلوم خواهد بود.

به گزارش ایلنا، سیاری در گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ضمن تبریک به دریانوردان با بیان این‌که تأکید مقام‌معظم‌رهبری بر استفاده از منابع دریایی در بحث توسعه دریامحور است، گفت: زمانی می‌توانیم به توسعه دریامحور دست یابیم که در دریا اقتدار داشته باشیم که خوشبختانه امروز این اقتدار در دریا وجود دارد.

وی ادامه‌داد: در جهت پیشرفت دریامحور استفاده از ظرفیت‌های دریایی حایز اهمیت است و برای موضوع آمایش جمعیت باید به توسعه دریامحور توجه کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه‌داد: در حالی که امروز جمعیت کشورمان ۸۰ میلیون نفر است طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این تعداد جمعیت باید به ۱۵۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند. خوشبختانه در کشور ما تمام امکانات برای افزایش جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر وجود دارد.

سیاری با اشاره به محوریت بخشی از کشورمان از زیرساخت‌ها اظهارداشت: اگر کشور را به دو قسمت تقسیم کنیم می‌بینیم که تمام شاخص‌های توسعه در بخش‌های شمالی و غربی وجود دارد اما این شاخص‌‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرقی کم‌تر است.

وی ادامه‌داد: برای آمایش سرزمین نیاز به زیرساخت‌ها و استفاده از منابع دریایی وجود دارد، گفت: قطعاً باید جمعیت به سمت سواحل کشور هدایت شود.

وی تأکیدکرد: اگر روند توزیع زیرساخت‌ها به همین منوال باشد آینده نامعلومی خواهیم داشت.

سهم دریا در فرهنگ ایرانیان

در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی گفت: خواسته من از هیأت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد معاونت ریلی، افزایش سهم ریل از کالای بندری به ۴۵ درصد است.

عباس‌آخوندی در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، ضمن تبریک به دریانوردان اظهارداشت: فعالیت در حوزه دریانوردی، فعالیت در عرصه جهانی و بین‌المللی است و ما در یک محیط بین‌المللی حضور داریم.

وی ادامه‌داد: بنا بر این باید قدرت رقابت خود با رقبای بین‌المللی را افزایش دهیم و هر اقدامی که در این حوزه انجام می‌دهیم را باید با اقدامات رقبای خارجی خود مقایسه کنیم.

آخوندی با تأکید بر این‌که در حوزه دریانوردی بحث درونی و محلی نداریم اظهارداشت: در محیط بین‌المللی باید شایستگی و برتری خود را اثبات کنیم و اثبات آن منوط به رشد فناوری، بهبود و اصلاح قیمت‌ها، افزایش کیفیت کار و اصلاح مباحث حقوقی است.

وی با تأکید بر این‌که ارتباط بین بندر و سازمان دریانوردی و حمل و نقل دریایی باید با شهروندان برقرار شود اظهارداشت: نباید ظرفیت‌های دریا را به حوزه بار محدود کنیم و باید از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: سازمان بنادر و دریانوردی در فرهنگ سازمانی، خود را کم‌تر به توسعه همه‌جانبه دریامحور متعهد دانسته است اما تمدن دریامحور یعنی زندگی و زندگی تنها شامل حمل و نقل بار نیست.

آخوندی با اشاره به هیأت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از خواسته‌های من از هیأت عامل جدید این است که چگونگی ظرفیت‌های دریایی را مورد شناسایی قرار بدهند و این موضوع را جزو مسؤولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی بدانند. در بنادر جنوب و شمال کشورمان نیاز به بازنگری در مأموریت‌ها داریم تا استفاده و بهره‌وری حداکثری از ظرفیت‌های دریایی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که دریای عمان هزاران ظرفیت بکر دارد، گفت: متأسفانه دریا در زندگی مردم ما نمود زیادی ندارد و باید دید چند فیلم سینمایی با لوکیشن دریا ساخته شده است و در فرهنگ ما دریا چه سهمی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم دریا در آموزش و پرورش کشورمان گفت: سهم دریا در آموزش و پروش کشورمان در حال حاضر کم‌تر از یک درصد است که ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم و سازمان بنادر و دریانوردی باید نقش پیشتاز در این موضوع داشته باشند.

آخوندی با بیان این‌که در توسعه بنادر باید به تمام جوانب و نه فقط به بحث حمل و نقل بار توجه کرد، گفت: توسعه بندر شهید رجایی از دهه ۵۰ شروع شد و بخش عمده‌ای از این توسعه پس از انقلاب بوده اما باید دید تا چه حد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن را مورد توجه قرار بدهیم.

وزیر راه با اشاره به افزایش جمعیت بندرعباس پس از توسعه بنادر این شهر اظهارداشت: پس از توسعه بنادر در این منطقه، جمعیت بندرعباس به ۵۵۰ هزار نفر رسید اما ۴۰ درصد این جمعیت امروز حاشیه‌نشین هستند یعنی در زمان توسعه این بندر به ابعاد و موضوعات اجتماعی آن توجهی نشده است.

آخوندی تأکیدکرد: این شبکه حمل و نقل ترکیبی محقق نمی‌شود مگر این‌که ریل وارد سازمان بنادر و دریانوردی شود. در حالی که در بندر شهید رجایی ۲۴ پست اسکله وجود دارد اما تنها یک نقطه بارگیری ریلی در این منطقه دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که زمانی مفهوم ترانزیت محقق می‌شود که در سازمان بنادر و دریانوردی یک دپارتمان ریلی داشته باشیم، ادامه‌داد: باید امکان تخلیه و بارگیری به صورت مستقیم از ریل به کشتی و بالعکس وجود داشته باشد.

 

آخوندی تأکید کرد: یکی از دیگر از خواسته‌های من از هیأت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی است و باید سهم جابه‌جایی بار از بنادر از طریق ریل به ۴۵ درصد افزایش یابد. این در حالی است که امروز این عدد چیزی حدود ۱۴ درصد است.