کم‌توجهی سفارتخانه‌ها به تسهیل امور بازرگانی خارجی قابل پذیرش نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کم‌توجهی سفارتخانه‌ها به تسهیل امور بازرگانی خارجی قابل پذیرش نیست عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که سفارتخانه‌ها بیش‌تر به دنبال انجام امور سیاسی بوده‌اند، گفت: سفارتخانه‌ها باید امور بازرگانی خارجی را تسهیل کنند. محمودشکری در گفت‌و‌گو با خانه‌ملت در خصوص حذف ارز مسافرتی گفت: این‌که دولت حدود ۳۰۰دلار را در […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

کم‌توجهی سفارتخانه‌ها به تسهیل امور بازرگانی خارجی قابل پذیرش نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که سفارتخانه‌ها بیش‌تر به دنبال انجام امور سیاسی بوده‌اند، گفت: سفارتخانه‌ها باید امور بازرگانی خارجی را تسهیل کنند.

محمودشکری در گفت‌و‌گو با خانه‌ملت در خصوص حذف ارز مسافرتی گفت: این‌که دولت حدود ۳۰۰دلار را در قالب ارز مسافرتی بر اساس مقررات در اختیار مسافران خارج از کشور می‌گذارد از ابتدا تصمیم خوبی نبوده و باید این موضوع پایان یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی با انتقاد از پرداخت یارانه برای تأمین ارز مسافران خارج از کشور، ادامه‌داد: با وجود این‌که میزان یارانهای که برای پرداخت ارز به قیمت مبادله‌ای به مسافران خارج از کشور پرداخت می‌شود، برای هر مسافر زیاد نیست اما در هر صورت کل مسافران خارج از کشور، سالانه میزان قابل توجهی ارز دریافت می‌کنند.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز، باید میزان منابع ارزی در حدی باشد که جوابگوی تقاضای بازار باشد، به‌طور طبیعی، تأمین منابع ارزی برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در گرو رشد صادرات و ایجاد درآمدهای ارزی پایدار است.

 شکری در ادامه گفت‌و‌گوی خود با خانه‌ملت افزود: تجربه بیانگر این است سفارتخانه‌ها بیش‌تر به دنبال انجام امور سیاسی بوده‌اند این در حالی است که سفارتخانه‌های باید امور بازرگانی خارجی را تسهیل کنند.

شکری افزود: موضوع ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه هرچند با تأخیر مطرح شده اما در صورت به سرانجام رسیدن این معاونت، اقدام مثبتی صورت گرفته است که می‌تواند نقش مهمی در رونق بازاریابی بین‌المللی و رشد صادرات داشته باشد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی یادآور‌شد: برای رونق صادرات و کسب درآمدهای ارزی، باید سفارتخانه‌ها اقدامات جدی برای رونق بازاریابی خارجی داشته باشند و نباید فراموش کرد یکی از انتقادهای جدی کمیسیون اقتصادی به وزارت خارجه، عملکرد ضعیف این وزارتخانه در دیپلماسی اقتصادی بود که البته در حال حاضر مدنظر وزارت خارجه قرار گرفته است.