۹۰ درصد مردم مهمترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد عنوان کردند

رییس سازمان بهزیستی ۹۰ درصد مردم مهمترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد عنوان کردند رییس سازمان بهزیستی کل کشور با بیان این‌که ۴٫۵ درصد از افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال مصرف‌کننده موادمخدر هستند، گفت: متأسفانه هم‌اکنون شاهد رشد مصرف مواد صنعتی و روان‌گردان در جامعه هستیم. به گزارش‌فارس، انوشیروان‌محسنی‌بندپی در کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد […]

رییس سازمان بهزیستی

۹۰ درصد مردم مهمترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد عنوان کردند

رییس سازمان بهزیستی کل کشور با بیان این‌که ۴٫۵ درصد از افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال مصرف‌کننده موادمخدر هستند، گفت: متأسفانه هم‌اکنون شاهد رشد مصرف مواد صنعتی و روان‌گردان در جامعه هستیم.

به گزارش‌فارس، انوشیروان‌محسنی‌بندپی در کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: هم‌اکنون شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی و تنوع در این آسیب‌‌ها هستیم که البته پدیده‌ای جهانی است.

وی افزود: اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و خیابان و مفاسد اخلاقی از جمله آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه هستند.

رییس سازمان بهزیستی کل کشور خاطرنشان‌کرد: در یک نظرسنجی صورت‌گرفته بیش از ۹۰ درصد مردم بزرگ‌‌ترین معضل آسیب‌های اجتماعی را اعتیاد عنوان کردند، ضمن این‌که فقر و اعتیاد منجر به هم‌افزایی زیادی در افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: ۴٫۵ درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال مصرف‌کننده مواد مخدر هستند، ضمن این‌که متأسفانه هم‌اکنون شاهد رشد مصرف مواد صنعتی و روان‌گردان با هم هستیم، هرچند که غالب مصرف موادمخدر در کشور همچنان تریاک است.

وی گفت: متأسفانه مصرف همزمان چند ماده مخدر در شیوع‌شناسی صورت‌گرفته در این حوزه دیده شده است.

رییس سازمان بهزیستی کل کشور با بیان این‌که اعتیاد زنان روبه رشد و دارای شتاب است، گفت: در بین افراد بین ۱۵ تا ۳۰ سال به‌ازای هر ۶٫۶ مرد، یک زن مصرف‌کننده مواد مخدر است ضمن این‌که در افراد بین ۳۰ تا ۴۴ سال به‌ازای هر ۱۵٫۷ مرد، یک زن و در سنین بین ۴۵ تا ۶۴ سال به ازای هر ۱۶٫۶ مرد، یک زن مصرف‌کننده مواد هستند که این هشدار جدی برای همه ما است.

محسنی‌بندپی خاطرنشان‌کرد: باید بپذیریم که اعتیاد مسأله‌ای اجتماعی و بیماری است، ضمن این‌که رویکردی اجتماع‌مدارانه هم برای درمان آن نیاز است، اما متأسفانه یافته‌های پژوهشی، دانشگاهی و علمی در کشورمان به سمت حل این معضل گرایش پیدا نکرده است.

وی افزود: کمپ‌های ترک اعتیاد نسبت به درمان‌های اجتماع‌محور اثرگذاری کم‌تری دارد و متأسفانه حدود ۱۰ سال مراکز TC را فراموش کرده بودیم.

رییس سازمان بهزیستی کل کشور ضمن تشکر از قوه قضاییه درباره پیگیری نشست‌های مشترک ۱۰ ماهه با سازمان بهزیستی در خصوص حصول تعریفی واحد از معتادان سرسخت گفت: با آنها به تعریف مشترکی رسیدیم مبنی بر این‌که اعتیاد بیماری است.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه بسیار جامع است و شرایط مطلوبی را برای ارایه نقشه راه مشخص در قبال مبارزه با موادمخدر دارد.

 

وی در پایان اظهارداشت: هیچ اعتماد و اطمینانی وجود ندارد که ۹۵٫۵ درصد افراد سالم و عاری از موادمخدر تا پایان عمر بری از این آسیب اجتماعی باشند.