هدررفت ۳۰۰هزارمیلیارد تومانی در چرخه حمل‌ونقل ریلی

هدررفت ۳۰۰هزارمیلیارد تومانی در چرخه حمل‌ونقل ریلی عضو هیأت‌مدیره حمل‌ونقل ریلی با بیان این‌که پروژه‌های ریلی در تمامی کشور‌ها بیش از آن‌که برای دستگاه‌های بهره‌بردار مفید باشد، برای مجموعه دولت و اقتصاد ملی سودآور است، گفت: این سود شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل انبوه […]

هدررفت ۳۰۰هزارمیلیارد تومانی در چرخه حمل‌ونقل ریلی

عضو هیأت‌مدیره حمل‌ونقل ریلی با بیان این‌که پروژه‌های ریلی در تمامی کشور‌ها بیش از آن‌که برای دستگاه‌های بهره‌بردار مفید باشد، برای مجموعه دولت و اقتصاد ملی سودآور است، گفت: این سود شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل انبوه است.

به گزارش صما، سعیدرسولی با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر حمل‌ونقل بارهای حجیم در مسافت‌های طولانی توسط قطار از دو بعد ذاتی و محتوایی با حمل‌ونقل جاده‌ای به‌خصوص کامیون متفاوت است انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو وارد محدوده داخل شهری کلان‌شهر تهران می‌شود گفت: بدون تردید آلودگی‌های حاصله از این مقوله رقم بسیار درشتی است که اگر این حجم حمل‌ونقل به چرخه ریلی وارد شود علاوه بر حفظ سلامت شهروندان رشد اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.

حوادث جاده‌ای ناشی از تردد کامیون‌های باری در جاده

رسولی در ادامه گفت: متأسفانه آمار تلفات جانی در حمل‌ونقل جاده‌ای بالای هزار و ۶۰۰ فقره است که بخش زیادی از این حوادث به علت تردد کامیون‌های باری در جاده است.

عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن کشور با اشاره به این‌که در حال حاضر بخشی از هزینه‌های کشور صرف جلوگیری از خطرات حاصله از حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود، تأکیدکرد: صرف هزینه‌های کلان پلیس جاده‌ای، هلال‌احمر، اورژانس، بیمه و خسارت بخشی از چالش‌های عدم توجه به حمل‌ونقل ریلی است.

وی در این خصوص تصریح‌کرد: البته هزینه‌های اجتماعی تصادفات متأثر از این موضوع بسیار سنگین‌تر از هزینه‌های ذکرشده است، براساس آمار‌ها بیش‌تر کسانی که در این حوادث کشته می‌شوند نیروی عظیم کار بوده و به‌طور متوسط از عمر فعالیت اجتماعی آنها بیش از ۱۰ سال باقی‌مانده است.

 

معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به این‌که در طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۲۱۱ میلیون تن توسط ریل حمل شده است، گفت: این میزان در بخش جاده‌ای حدود ۲۴۲ میلیون تن بوده است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عایدی ناشی از حمل‌ونقل ریلی هدررفته است.

رسولی در ادامه با اعتقاد به این‌که توسعه ریلی درگرو اولویت‌دهی به مفهوم بهره‌وری است، گفت: هر توسعه ریلی به سود حمل‌ونقل کشور نیست نگاه همگان باید توأم با نگاه بهره‌روی طراحی و اجرا شود. به‌طور مثال باید بدانیم کدام خطوط با چه ظرفیت‌هایی و با چه معیارهایی در افزایش بهره‌وری ریلی مؤثر و مفید است.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: معیار توسعه‌یافتگی هر کشوری به میزان بهره‌گیری مطلوب و بهینه از منابع و امکانات موجود در جهت نیل به اهداف اقتصادی آن، تعریف می‌شود. این موضوع بیانگر جایگاه ویژه بهره‌وری در سیاست‌های کلان توسعه اقتصادی کشورهاست. نقش مثبت بهره‌وری در افزایش رفاه ملی اکنون به‌طور قطعی پذیرفته‌شده است.

رسولی تصریح‌کرد: موضوع بهره‌وری و ارتقای آن در بخش حمل‌ونقل ریلی اصل مهم و اساسی به شمار می‌آید. با توجه به حجم بالای پروژه‌ها و فعالیت‌ها در راه‌آهن بایستی مهم‌ترین کار‌ها در اولویت قرار گیرد زیرا منابع اعتباری ما بسیار محدود است. براساس این تفکر باید از طراحی و اجرای پروژه‌های پرهزینه، کم کارآمد و کم سود خودداری کرد.

افزایش بهره‌وری ریلی در گرو توسعه حمل‌ونقل ترکیبی

معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان این‌که افزایش بهره‌وری در بخش ریلی در حمل‌ونقل ترکیبی نهفته شده است، گفت: حمل‌ونقل ترکیبی به معنی ترانزیت یا حمل کالا با استفاده از ترکیبی از وسایل نقلیه از قبیل کشتی، هواپیما، قطار و کامیون است… برای مثال ارایه خدمات درب به درب برای محمولات کانتینری با نرخ‌های رقابتی از طریق ریل و جاده روشی ترکیبی از ترابری کالا است.

عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن کشور گفت: خدمات دیگری که با این روش ارایه می‌شوند عبارتند از سرویس‌های حمل‌ونقل زمینی به تمام نقاط گمرکی داخلی، ترانزیت خارجی به کشورهای عضو (CIS جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی)، عراق، افغانستان و سایر کشور‌ها است.

رسولی با بیان این‌که در حال حاضر کارخانه‌های داخلی ۳ میلیون تن بار در سال را تنها به خاطر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر ناقابل تا ریل راه‌آهن در جاده می‌کشانند، تأکیدکرد: در بیش‌تر کشورهای توسعه‌یافته همانند آلمان این مسأله یک موضوع حل‌شده است. این کشور‌ها بارهای کارخانه‌های را با کامیون به سمت ریل سوق داده و با حمل کامیون باردار به درون قطار مانع از مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شوند.

حمل‌ونقل ترکیبی با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

وی گفت: در کشور ما با توجه به قانون برنامه پنجم و موضوع افزایش ظرفیت و راندمان وضعیت فعلی، امکان توسعه حمل‌ونقل ترکیبی فراهم‌شده و جزو وظایف دولت در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

رسولی همچنین با اشاره به این‌که وجود تأکیدات در سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه، راه‌آهن جایی در برنامه ششم توسعه ندارد، ادامه‌داد: راه‌آهن نیازمند توجه خاص و ویژه نیست بلکه خواستاریم همین اعتبارات معمولی را هم از ما سلب نکنند.

 

وی درنهایت با اشاره به تأکید رهبر به موضوع اولویت حمل‌ونقل ریلی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و معظم‌له در سیاست‌های کلی برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به این موضوع در دو بند ۲۴ و ۲۵ تأکید کردند که در بند ۲۴ اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و دربند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفته‌اند.