معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد:حمایت وزارت علوم از ورود بخش خصوصی به آموزش عالی

  مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به سیاست‌های جاری وزارت علوم در برنامه ششم توسعه گفت: یکی از این سیاست‌ها حمایت از مؤسسات غیردولتی است. زیرا باید از بخش خصوصی که در توسعه آموزش عالی نقش دارد حمایت شود. معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تأکید بر این‌که حمایت از بخش خصوصی […]

 

مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به سیاست‌های جاری وزارت علوم در برنامه ششم توسعه گفت: یکی از این سیاست‌ها حمایت از مؤسسات غیردولتی است. زیرا باید از بخش خصوصی که در توسعه آموزش عالی نقش دارد حمایت شود.

معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تأکید بر این‌که حمایت از بخش خصوصی به معنی صدور بی‌حد مجوز تأسیس رشته نیست، افزود: حمایت از بخش خصوصی به معنی فراهم کردن بستر حقوقی لازم برای ایفای نقش این مؤسسات است.

وی با بیان این‌که همان‌طور که در مسایل اقتصادی جامعه، به بخش خصوصی توجه می‌شود، در مسایل آموزشی نیز باید به این بخش توجه شود، اظهار کرد: چنان‌چه قانون‌گذار در حوزه اقتصاد، قانونی وضع کند که یک کارخانه‌دار ورشکست شود، به بخش خصوصی بی‌توجهی شده است. در حوزه آموزش عالی هم به همین منوال است، اگر ضوابطی وجود داشته باشد که بخش خصوصی نتواند قد علم کند و نقش خود را به‌طور شایسته ایفا نکند، مطلوب نیست.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به حذف عنوان «غیرانتفاعی» از نام مؤسسات گفت: حذف عنوان «غیرانتفاعی» از نام مؤسسات در راستای حمایت از بخش خصوصی در آموزش عالی است که وزارت علوم به شدت پیگیر این موضوع است. حذف واژه غیرانتفاعی علاوه بر این‌که امکان ورود سرمایه‌گذاران به آموزش عالی را بیش‌تر می‌کند، به وزارت علوم نیز کمک می‌کند در خصوص انحلال مؤسساتی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، راحت‌تر اقدام کند.

شریعتی با تأکید بر این‌که حمایت از بخش خصوصی منافاتی با عمل کردن به ضوابط آموزش عالی ندارد، توضیح داد: در حال حاضر نیز مؤسسات غیردولتی به خوبی با وزارت علوم همراه هستند و تلاش می‌کنند که خود را با ضوابط تطبیق دهند. وزارت علوم نیز با این مؤسسات همراه است و با مؤسساتی که از استانداردهای آموزش عالی فاصله بگیرند برخورد می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ورود بخش خصوصی به آموزش عالی، باعث گران شدن آموزش عالی می‌شود، گفت: بحث گران شدن مطرح نیست. در حال حاضر قریب ۸۰ درصد جامعه دانشجویی با پول تحصیل می‌کنند. این به این معنی است که دولت توان پاسخگویی به این جمع عظیم جامعه دانشجویی را ندارد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به جمعیت دانشجویی کشور اظهار کرد: جمعیت دانشجویی کشور بسیار فراتر از نرم جهانی است و افزایش آن در ۳۶ سال گذشته ۵ برابر بیش‌تر از نرم متعارف افزایش جمعیت دانشجویی جهان بوده است.به نظر من بخش خصوصی اگر میدان پیدا کند با انگیزه بسیار جدی‌تر، توان بیش‌تر و کیفیت بهتر می‌تواند دوره‌های آموزش عالی را ارایه دهد.

 

شریعتی در پایان تأکید کرد: البته فعلاً مجوز جدیدی برای ایجاد مؤسسه جدید داده نمی‌شود. مؤسساتی که مستعد حمایت و رشد باشند مورد توجه وزارت علوم قرار می‌گیرند و مؤسساتی هم که مستعد نباشند، وزارت علوم سعی می‌کند بدون این‌که این مؤسسات متضرر شوند، اقدام به تعطیلی آن‌‌ها کند.