در جمهوری آذربایجان ممکن میشود قابلیت تبدیل سایت نفت چاله به مرکز صادرات خودروهای تولید داخل رییس شرکت آذرماش گفت: سایت در حال ساخت نفت چاله جمهوری آذربایجان که چندین مدل محصولات ایران خودرو در آن مونتاژ خواهد شد، قابلیت تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات این خودروها به روسیه، اوکراین، قفقاز شمالی و حتی […]
در جمهوری آذربایجان ممکن میشود
قابلیت تبدیل سایت نفت چاله به مرکز صادرات خودروهای تولید داخل
رییس شرکت آذرماش گفت: سایت در حال ساخت نفت چاله جمهوری آذربایجان که چندین مدل محصولات ایران خودرو در آن مونتاژ خواهد شد، قابلیت تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات این خودروها به روسیه، اوکراین، قفقاز شمالی و حتی ترکمنستان و تاجیکستان را داراست.
امین آخوندف در گفتوگوی با ایرنا افزود: اکنون نماینده انحصاری واردات محصولات ایران خودرو به جمهوری آذربایجان، شرکت «آزیوروکار» است، اما با ساخت و راهاندازی سایت «نفت چاله» که به مونتاژ برخی خودروهای این گروه خواهد پرداخت، شرکت آذرماش شریک تجاری نخست ایران خودرو خواهد شد.
به گفته وی، آذرماش شرکتی است که به صورت جوینت ونچر (همکاری مشترک) با طرف ایرانی تشکیل شده و مطابق توافقات انجام شده ۷۵درصد سهم آن (شامل تهیه زمین، ساخت کارخانه و…) با طرف آذربایجانی و ۲۵ درصد باقی مانده (شامل تأمین تجهیزات و ماشینآلات) با طرف ایرانی است.
آخوندف ادامه داد: مقرر است قطعات به صورت منفصله (CKD) از ایران وارد جمهوری آذربایجان شده و در شرکت یاد شده مونتاژ شود؛ این پروژه عظیم در دو فاز تعریف شده که در مرحله نخست اشتغال بهکار مستقیم ۳۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.
رییس شرکت آذرماش اظهار داشت: ظرفیت اسمی این کارخانه تولید سالیانه ۱۰هزار دستگاه خودروی سواری است، اما در فاز نخست سالیانه پنج تا ۶ هزار دستگاه سواری سمند، سورن، رانا و دنا در این سایت تولید خواهد شد.
وی با اشاره به نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۷ باکو که خودروهای جدید این خودروساز ایرانی از جمله دناپلاس، تندرپلاس، پژو ۲۰۷i، رانا و سورن ELX در آن به نمایش در آمده، خاطرنشان کرد: رغبت خوبی را در بین بازدیدکنندگان برای خرید این خودروها مشاهده کردم و در صورت اطمینان از کششپذیری آنها در آینده برای تولیدشان در این سایت برنامهریزی خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی جمهوری آذربایجان در ادامه با اشاره به در پیش گرفتن سیاست «اقتصاد صادرات محور» از سوی دولت آذربایجان، تصریح کرد: معتقدم شرکت آذرماش میتواند به سرعت به هاب صادرکننده خودروهای گروه ایران خودرو به کشورهای منطقه و حتی هاب خدمات لجستیک آنها تبدیل شود.
وی، دلیل این ادعای خود را وجود پیشنهاداتی از کشور اوکراین برای خرید خودروهای ایرانی، همچنین برنامهریزی این شرکت برای صادرات به روسیه و قفقاز شمالی عنوان کرد و گفت: حتی مذاکرههایی برای صادرات این خودروها به تاجیکستان و ترکمنستان در دستور کار است.
مشکلات بانکی
آخوندف در ادامه با اشاره به برخی مشکلات کار با شرکتهای ایرانی از جمله مشکلات بانکی، تصریح کرد: اراده روسای جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط است.
وی اضافه کرد: با توجه به روابط حسنه دو کشور و فعالیتهای کمیسیون مشترک، همچنین همکاریهای بین بانکهای مرکزی طرفین، مشکلات بانکی به تدریج برطرف خواهد شد.
رییس شرکت آذرماش خاطرنشان کرد: در سالهای آینده احتمال دارد دو کشور با استفاده از ریال و منات -واحد پولی جمهوری آذربایجان- به داد و ستد بپردازند که میتواند به عنوان راهکاری برای رفع تحریمهای بانکی علیه ایران مطرح باشد».
محصولات ایران خودرو، محبوب آذری ها
آخوندف در ادامه افزود: از سال ۲۰۱۲ میلادی با آشنایی با محصولات گروه ایران خودرو و پس از امکانسنجی کشش محصولات تولیدی این خودروساز ایرانی در جمهوری آذربایجان، نسبت به واردات خودروهای کلاس اکونومیک آن اقدام کردم.
وی که پیش از آن نمایندگی رسمی واردات برخی شرکتهای خودرویی مهم از جمله دوو و برخی شرکتهای روسی، همچنین گروه سایپای ایران را بر عهده داشت و نسبت به واردات و توزیع آنها اقدام میکرد، تصریح کرد: از سال ۲۰۱۲ تاکنون در مجموع بیش از چهار هزار خودرو از دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو واردات داشته است و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲، وانت پراید و ال-۹۰ از گروه سایپا و رانا، سمند، سورن و پژو پارس از گروه ایران خودرو، خودروهای وارداتی از ایران به جمهوری آذربایجان بوده است.
آخوندف، کیفیت اتومبیلهای گروه ایران خودرو را در مقایسه با قیمتهای آنها بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: مطمئنم در سالهای آینده و با ارتقای کیفی این خودروها، رغبت بیشتری در بین شهروندان جمهوری آذربایجان برای خرید آنها به وجود خواهد آمد.
وی تصریح کرد: دنا، سورن و رانای گروه ایران خودرو به ترتیب از بیشترین بازارپسندی در بین مشریان آذری برخوردار است.
این فعال بخش خصوصی آذربایجانی در ادامه خاطرنشان کرد: ساده بودن، دسترسی بسیار خوب به قطعات و لوازم یدکی و برخورداری از گارانتی، ۳ عامل اصلی گرایش مردم جمهوری آذربایجان به خودروهای ایرانی است؛ در حالی که برندهای دست دوم و کارکرده اروپایی، آسیایی و آمریکایی که در سطح خیابانها و جادههای آذربایجان تردد میکنند فاقد گارانتی بوده و از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار نیستند.
استاندارد بالای خودروهای ایرانی در جمهوری آذربایجان
وی ادامه داد: اخیراً قانونی در جمهوری آذربایجان به تصویب رسیده که بر مبنای آن فقط خودروهای با استاندارد یورو ۴ میتوانند وارد این کشور شوند، اما خودروهای با این استاندارد گران هستند. این در حالی است که برخی خودروهای ایرانی حتی استاندارد یورو ۵ را دارا هستند.
آخوندف همچنین با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان یادآور شد: همین موضوع سبب میشود تا قیمت خودروی صفر و نوی ایرانی بسیار به صرفه تر از خودروهای سایر کشورها تمام شود.
وی تأکید کرد: در یک کلام، محصولات ایران خودرو به نسبت کیفیت خود از قیمت مناسبی برخوردارند؛ موضوعی که در تجارت امروز بسیار مهم بوده و باید رعایت شود.
گفتنی است نمایشگاه بینالمللی صنعت CASPINDEXPO و نمایشگاه بینالمللی ساختمان بهطور همزمان از ۲۲ تا ۲۴ شهریور ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.