واردات گران شد

واردات گران شد مروری بر آمارهای گمرکی گویای آن است که از میان ۱۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران، در ۸ مورد کاهش حجم صادرات به ایران را داشته‌اند اما در اکثر موارد ارزش واردات افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، در ۵ ماهه اول سال جاری مانند سال‌های قبل، چین همچنان بزرگ‌‌‌ترین صادرکننده […]

واردات گران شد

مروری بر آمارهای گمرکی گویای آن است که از میان ۱۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران، در ۸ مورد کاهش حجم صادرات به ایران را داشته‌اند اما در اکثر موارد ارزش واردات افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در ۵ ماهه اول سال جاری مانند سال‌های قبل، چین همچنان بزرگ‌‌‌ترین صادرکننده کالا به ایران محسوب می‌شود، اما نکته‌ جالب آن‌که در این مدت وزن کالاهای وارده از چین ۱۱٫۷۹ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش وزنی منجر به کاهش هزینه‌های واردات از این کشور نشده و با وجود کاهش صورت گرفته از نظر ارزش، واردات این کشور ۹٫۲۹ درصد افزایش داشته است.

امارات‌متحده‌عربی دومین کشوری است که برخلاف کاهش ۲۰٫۶۴ درصدی در حجم واردات آن، ارزش این واردات ۱۶٫۱۹درصد افزایش داشته است.

جمهوری کره به عنوان سومین صادر کننده کالا به ایران نیز در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۶۸ درصد کاهش صادرات وزنی را ثبت کرده است. البته با این وجود ارزش واردات این کشور ۵٫۸۱ درصد افزایش داشته است.

ترکیه دیگر کشوری است که اگرچه حجم واردات آن از نظر وزنی کاهش چندانی نداشته، اما به هرحال ۰٫۷۱ درصد از حجم واردات پنجمین صادر کننده ایران کاسته شده و در کنار این کاهش ۴٫۸۷ درصد بر ارزش این واردات افزوده شده است.

کاهش بیش از ۶۰ درصدی واردات از آلمان

اما شاید بتوان بیش‌ترین کاهش وزنی واردات را به کشور آلمان مربوط دانست. این کشور که در جایگاه ششم صادرکنندگان ایران قرار دارد، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳٫۰۳ درصد کاهش وزنی صادرات داشته و با این وجود از نظر ارزش واردات ۱۰٫۳۱درصد بر آن افزوده شده است.

فرانسه نهمین صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌رود که در ۵ ماهه اول سال جاری به نسبت ماه مشابه سال قبل ۷٫۱۳ درصد کاهش حجمی و ۲۴٫۶۵ درصد افزایش ارزش صادرات داشته است.

برزیل دیگر کشوری است که حجم صادرات آن به ایران از نظر وزنی کاهشی معادل ۲۹٫۵۵ درصد را تجربه کرده است. البته نکته جالب این که ارزش واردات از این کشور نیز ۱۷٫۸۹درصد کاهش داشته و به تناسب وزنی که از این واردات کم شده از نظر ارزی نیز از هزینه‌ها کاسته شده است.

فدراسیون روسیه دیگر کشوری است که واردات آن در ۵ ماهه اول سال جاری ۱۳٫۲۹درصد کاهش یافته است، نکته جالب آن‌که با وجود کاهش کم‌تر از ۲۰ درصدی حجم واردات، ارزش واردات این کشور ۵۵٫۹۱ درصد کاهش داشته است.

واردات ایران از کدام کشور‌‌ها بیش‌تر شده است؟

در میان عمده صادرکنندگان کالا به ایران، کشورهای هند، سوئیس، ایتالیا، هلند، انگلستان و سنگاپور و پاکستان کشورهایی بوده‌اند که در حجم کالای صادراتی به ایران روند افزایشی داشته‌اند. بدین ترتیب حجم صادرات هند به ایران از نظر حجمی ۳۲٫۲۶ درصد، سوئیس ۴۴٫۲۳درصد، ایتالیا ۳۲٫۱۰ درصد، هلند ۳۸٫۴۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین کشور انگلستان با افزایش ۱۸۶٫۶۸درصدی صادرات وزنی به ایران یکی از بیش‌ترین افزایش‌‌‌ها را داشته که البته پیش از آن کشور سنگاپور قرار می‌گیرد که در قیاس با مدت مشابه سال قبل حجم صادرات این کشور به ایران ۱۹۹٫۷۲درصد افزایش داشته است. پاکستان نیز دیگر کشوری است که در ۵ ماهه سال جاری حجم صادرات خود به ایران را ۴۰٫۷۷درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است.

۹۸ درصد تجارت ایران با عراق صادرات است

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌‌که موازنه تجاری ایران و عراق ۹۸ درصد است و تنها دو درصد واردات داریم، گفت: عراق دومین مقصد صادراتی کشور است و تنها کشوری است که می‌تواند به موازنه تجاری ایران کمک کند.

حمید حسینی افزود: روزانه ۲۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر می‌شود این در حالی است که این میزان صادرات کالا را نمی‌توان به کشور دیگری داشت.

وی درباره صادرات به عراق در سال ۱۳۹۶ گفت: در ۴ ماهه نخست امسال از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران دو میلیارد دلار آن به عراق بوده است و همچنین در ۵ ماهه امسال نیز دومیلیاردو۶۰۰ میلیون دلار صادرات به این کشور داشته‌ایم.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق بالا‌‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق را مصالح ساختمانی، فرآورده‌های پالایشگاهی و نفتی، روغن‌های معدنی و در آخر مواد غذایی عنوان کرد.

وی تأکید کرد: اگر به دنبال اقتصاد همسایه هستیم نمونه بارز آن کشور عراق است و هیچ بازار با اهمیتی همچون این کشور نداریم.

حسینی بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی که در دولت دوازدهم مطرح شده است با حرف میسر نمی‌شود و باید مسؤولان و دست اندرکاران نگاه ویژه‌ای به کشور عراق داشته باشند و بسترهای لازم را برای فعالیت بازرگانان فراهم کنند.

وی بر برگزاری اجلاس سالیانه مشترک با عراق، امضای پروتکل و حل مشکلات بانکی و گمرکی دو کشور تأکید کرد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: عراق درگیر جنگ‌های داخلی است و قوانین با ثباتی ندارد و نمی‌توانیم از طرف‌های عراقی انتظار کمک داشته باشیم بلکه با برنامه‌ریزی و حضور پرقدرت است که می‌توانیم مشکلات صادرات به این کشور را حل کنیم و حضور پررنگی در بازار آن داشته باشیم.

به گفته حسینی، رقابت مخرب ایرانیان با یکدیگر به نفع رقبای ما در کشورهای دیگر خواهد بود.

«صابر راحج الموسوی» سفیر جمهوری عراق در ایران در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ماهانه اتاق ایران و عراق که هفته برگزار شد با اشاره به اشتراکات ایران و عراق در زمینه‌های دیپلماتیک، جغرافیایی و دینی گفت: عراق نخستین کشوری است که می‌تواند کار تجاری با ایران انجام دهد و معتقدم ایران باید یک نمایشگاه دائمی در عراق و شهر بصره برگزار کند تا تاجران عراقی دیگر برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود به سایر کشور‌‌ها و یا حتی خود ایران سفر نکنند و با مراجعه به این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با تولیدکننده کالای خود را خریداری کنند.

 

میزان صادرات کالا با احتساب میعانات گازی کشور در ۴ ماه نخست سال جاری ۳۷میلیون‌و۶۳۷ هزار تن به ارزش ۱۳میلیاردو۴۵۹ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱٫۵ درصد از لحاظ وزن و ۹٫۵ درصد از نظر ارزشی کاهش داشت که سهم عراق از این میزان صادرات دومیلیاردو۵۲ میلیون دلار است و ۱۵٫۲ درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم صادرات بعد از چین قرار دارد.