معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن خبر داد اتصال مراکز مهم صنعتی و تجاری به شبکه ریلی در آینده نزدیک معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن بابیان اینکه راهآهن بهعنوان یکی از محورهای توسعهای کشور در حال حاضر مورد توجه دولتمردان و برنامههای توسعهای کشور است، گفت: حملونقل ریلی از اولویتهای وزارت راه است، این […]
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن خبر داد
اتصال مراکز مهم صنعتی و تجاری به شبکه ریلی در آینده نزدیک
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن بابیان اینکه راهآهن بهعنوان یکی از محورهای توسعهای کشور در حال حاضر مورد توجه دولتمردان و برنامههای توسعهای کشور است، گفت: حملونقل ریلی از اولویتهای وزارت راه است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تأمین کند.
به گزارش صما، نورا…بیرانوند تصریح کرد: مقرر شده سهم حملونقل ریلی از حمل ۴۱ میلیون تن در سال ۹۵ به ۱۳۶ میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد. همچنین طول راهآهن برقی از ۱۹۶ کیلومتر به بیش از ۲۷۰۰کیلومتر برسد و ۳۴ هزار دستگاه واگن باری و مسافری و لوکوموتیو در بخش خصوصی و دولتی تأمین شود که برای تأمین آن به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز است تا ناوگان کشور تا سال ۱۴۰۰ به ناوگان اضافه شود.
معاون شرکت راهآهن با اشاره به قانون تضمین سرمایهگذاری و ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابتپذیر گفت: این دو قانون برای حمایت از سرمایهگذاران بهکار گرفته میشود. اولین قانون باعث کاهش ریسک سرمایهگذاری در صنعت ریلی میشود و دومی ۷٫۵ میلیارد دلار از محل صرفهجویی در سوخت بابت بازپرداخت اصل وسود سرمایهگذاری در راهآهن از طرف شرکت ملی نفت به سرمایهگذاران در بخش ریلی پرداخت میگردد.
۳ مؤلفه مهم در توسعه خدمات حملونقل
وی در خصوص اهمیت حملونقل ترکیبی گفت: در صورت ارتقای حملونقل ترکیبی با محوریت خطوط ریلی شمال جنوب و شرق به غرب کشور، ایران نقش استراتژیک خود را بهعنوان پل بین شرق وغرب وشمال جنوب ایفا نموده و برای سالیان متمادی به منبع پایانناپذیر درآمد حاصل از ترانزیت متصل شده و از فواید آن بهره خواهد برد. بههرحال برای افزایش کیفیت خدمات و بهبود اقتصاد بخش حملونقل باید ۳ روش حمل ونقل یعنی دریا، ریل و جاده را به هم وصل کنیم و بر حمل ونقل ترکیبی وحمل کالا بهصورت درب به درب متمرکز شویم.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر مسیرها به دلیل نقش محوری ریل و امکان ارایه خدمات حمل ونقل مطلوبتر با هزینه کمتر راهآهن میتواند بهعنوان حلقه اصلی در نظر گرفته شود و مدیریت حملونقل ترکیبی را بهعهده گیرد، تأکید کرد: خدمات حملونقل را باید به عنوان یک زنجیره تأمین نگاه کرد و بین تمام سازمانهایی که درگیر تولید این خدمات هستند و بهعنوان حلقههای این زنجیره محسوب میشوند همراستایی ایجاد نمود.
بیرانوند با اعتقاد به اینکه برای کاهش هزینههای سنگین مالی و انرژی باید انتقال یک کالا از مبدأ تا مقصد با یک مدیریت واحد اجرایی شود، تأکیدداشت: این مدیریت واحد در تمام جهان تبیین شده و در حال اجرا است.
وی گفت: برای رسیدن به یک مدیریت واحد باید هماهنگی بین شقوق مختلف حمل ونقل و سایر ذینفعان ایجاد و البته زیرساختهای تعامل بین شقوق مختلف حمل ونقل بهویژه بنادر و شبکه ریلی و همچنین مراکز صنعتی معدنی و تجاری بهبود یابد.
ارتقای ریل یک اولویت است
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن با اشاره به اینکه اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی تجاری و صنعتی یکی از برنامههای مهم و یکی از پیش نیازهای اساسی جهت افزایش حملونقل ترکیبی است به «صما» گفت: در حال حاضر راهآهن گامهای اساسی و محکمی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برداشته است و در این خصوص همکاریها و برنامهریزیهای منسجمی صورت گرفته است.
بیرانوند گفت: در حال حاضر برنامهریزیهای لازم جهت اتصال بیش از۵۰ شرکت بزرگ که به بخش ریلی متصل نیستند انجامگرفته و تا پایان سال ۱۳۹۶ تعدادی از این شرکتها بااتصال به شبکه ریلی کشور عمده حمل موادومحصولات خود را از طریق راهآهن انجام خواهد داد.
معاون راهآهن با اشاره به اینکه برنامههای آتی راهآهن اتصال همه مراکز عمده بار به شبکه ریلی است، گفت: ۶۰ شرکت دیگر تا ۱۴۰۰ به شبکه ریلی وصل خواهند شد.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: توسعه حملونقل ریلی در گرو مستلزم تأمین منابع مالی است و البته در این خصوص راهکارهای مناسب از جمله استفاده از سرمایههای بخش خصوصی بهصورت سرمایهگذاری مستقیم اعم از داخلی و خارجی استفاده از ابزارهای بازارسرمایه و بورس تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی و استفاده از فاینانس خارجی مدنظر قرار گرفته است.
بیراوند گفت: خوشبختانه طی سالهای گذشته بسترهای حقوقی و سازمانی افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی فراهم و مالکیت ناوگان واگنهای باری و مسافری بهطورکامل به بخش خصوصی واگذارشده است و در تلاش هستیم تا نظام مدیریت و بهرهبرداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقشآفرینی این بخش در راهآهن بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته مشوقهای زیادی برای بخش خصوصی در نظر گرفتهشده است، افزود: تمام درآمدهای ناشی از اجرای ماده ۱۲قانون افزایش رقابت پذیری که حدود ۷٫۵ میلیارد دلار پیشبینیشده است مقررشده تماماً بابت کمک به سرمایهگذاری در راهآهن با محوریت بخش خصوصی مورد استفاده قرار میگیرد.
بیرانوند همچنین ادامه داد: مشوقهایی همچون حذف مالیات بر ارزشافزوده برای خدمات ریلی از دیگر مشوقهایی است که انتفاعش به بخش خصوصی میرسد.
تأمین ۵۰درصدی هزینههای توسعه ریلی کشور توسط راهآهن
وی با اشاره به اینکه ۵۰ در صد هزینههای توسعه خطوط ریلی که برای اتصال به مراکز صنعتی و تجاری را راهآهن تقبل میکند، اظهارداشت: به دنبال افزایش حضور بخش خصوصی در این مقوله بوده و در شرف حل دغدغههای و چالشهای ورود این بخش به چرخه عظیم راهآهن کشور هستیم.
این معاون راهآهن گفت: خوشبختانه نگاه دولت یازدهم و دوازدهم همسو با تفکرات توسعه ریلی جهانی است و در این خصوص شخص وزیر راه و شهرسازی نیز نگاه مطلوبی به این موضوع داشته و مکرراً اعلام کردهاند به دنبال ایجاد شبکه ریلی هستم که یکسر آن دریا و سر دیگر آن به آسیای میانه، چین، اروپا و جهان متصل باشد.
بیرانوند تأکیدکرد: در ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی از طرف مقاممعظمرهبری نیز نکات بسیار مهمی در خصوص توسعه خدمات ریلی مورد تأکید قرارگرفته است که مسیر توسعه حملونقل را روشن و تبیین میکند.
وی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: پیوند و دوستی بنادر و ریل امر مهمی است که در برنامههای توسعهای کشور مورد غفلت قرارگرفته و متأسفانه سهم این بخش در کشور کمتراز ۱۰ درصد است که باید ارتقا پیدا کند.
این معاون راهآهن با اشاره به اینکه براساس تأکید وزیر راه و شهرسازی به دنبال ارتقای این سهم به ۴۵ درصد هستیم، تأکیدکرد: بدون تردید با ایجاد و بهبود زیرساختهای ریلی در پهنه بنادر میتوانیم به این درصد تا پایان دولت دوازدهم برسیم.
وی در نهایت گفت: برای آنکه بتوانیم کشورمان را به یکی از قطبهای ترانزیت جهان بدل کنیم، میبایست نسبت به تکمیل حلقههای مفقوده کریدورهای ریلی اقدام و با حمایت از بخش خصوصی، امکان سرمایهگذاری بیشتر این بخش را در حوزه حملونقل بهویژه ریلی و دریایی را فراهم کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.