وزیر ارشاد:بسیاری از تصدی‌گری‌های فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود

  وزیر ارشاد با بیان این‌که وقتی ما با تمام توان ایستاده‌ و به هر وظیفه‌ای که در قبال سینماگران داریم، عمل می‌کنیم، شورای عالی سینما دیگر چه خاصیتی ندارد و خودمان خواستار انحلال این شورا شدیم. به گزارش مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلنا، در حاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی […]

 

وزیر ارشاد با بیان این‌که وقتی ما با تمام توان ایستاده‌ و به هر وظیفه‌ای که در قبال سینماگران داریم، عمل می‌کنیم، شورای عالی سینما دیگر چه خاصیتی ندارد و خودمان خواستار انحلال این شورا شدیم.

به گزارش مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلنا، در حاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و به خصوص آن‌چه ما با عنوان اقتصاد خلاق از آن یاد می‌کنیم، در دولت یازدهم از آغاز تا امروز مطرح بوده و خوشبختانه به تدریج در کشور جا افتاده است. ما از دو سال قبل منشوری را با اتاق بازرگانی ایران با هدف همکاری در این زمینه امضا کردیم و در طول این مدت هم در جلسات مختلفی که با اتاق بازرگانی داشته‌ایم، این موضوع را مطرح و پیگیری کرده‌ایم.

وی افزود: ما اعتفاد داریم که بسیاری از تصدیگری‌های فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود. البته ما باید کمیسیون‌های مشترکی را که با اتاق بازرگانی داریم، فعال کنیم و جلساتمان را با اتاق مرتباً ادامه دهیم و کارهای کارشناسی را در این کمیسیون‌‌ها به نتیجه برسانیم تا چنان‌چه بعداً نیاز بود لایجه‌ای در دولت مطرح و تصویب شوند و یا در مجلس شورای اسلامی، ما آن‌ها را پیگیری و دنبال کنیم.

جنتی درباره برنامه وزارت ارشاد برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای اینترنتی و همچنین سپردن سامانه «ITTV» به صدا و سیما، گفت: استفاده از فضای مجازی، جزیی از اقتصاد خلاق است و یکی از مواردش که ما سال گذشته از آن رونمایی کردیم، سامانه نمایش درخواستی (VOD) بود. این جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که خوشبختانه توانستیم آن را اجرایی کنیم اما در خصوص سامانه «ITTV»، باید بگویم که این موضوع در اختیار صدا و سیما و اساساً جزو حقوق این سازمان است. صدا و سیما باید خودش این کار را انجام دهد و ما نخواسته‌ایم در این حوزه ورود کنیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه نمایش درخواستی (VOD) به دنبال در دسترس قراردادن صد‌ها هزار ساعت فیلم و موسیقی که در طول چندین دهه گذشته در کشور تولید شده، با شرایطی آسان‌تر و هزینه‌ای کم‌تر به عموم مردم در سراسر دنیا است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مسأله انحلال شورای عالی سینما گفت: این موضوع، پیشنهاد خود ما بود و دلیل آن هم این بود که در دولت گذشته، آمدند و مصوبه‌ای را در دولت از تصویب گذراندند و در آن، اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شورایی تحت عنوان شورای‌عالی سینما و زیر نظر رییس‌جمهور منتقل کردند و دو، سه جلسه هم در دولت نهم و دهم تشکیل شد. روال اینگونه است که تمام مصوبات دولت به مجلس می‌رود و در مجلس هم هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین وجود دارد که این مصوبه هم زمانی که به مجلس رفته است، از سوی این هیأت رد شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: خود ما هم مخالف بودیم که اساساً این نوع فعالیت‌ها که جزو وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به شورایی تحت این عنوان واگذار شود؛ دقیقاً مثل شورای عالی حج که البته مصوبه مربوط به آن در شورای عالی اداری اصلاح شد و الان اشکالی بر آن وارد نیست. لذا ما پیشنهاد کردیم و گفتیم که اصولاً این شورا چه خاصیتی برای ما دارد، وقتی ما هر وظیفه‌ای که در قبال سینماگران داریم، با تمام توان ایستاده‌ایم و به آن عمل می‌کنیم.