روزبه‌روز بر تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه می‌شود

رییس سازمان بهزیستی کشور روزبه‌روز بر تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه می‌شود رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: متأسفانه ۴۷ درصد از طلاق‌های انجام شده در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد و این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد این زنان سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند. به گزارش فارس، انوشیروان‌محسنی‌پند‌پی در همایش بزرگداشت […]

رییس سازمان بهزیستی کشور

روزبه‌روز بر تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه می‌شود

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: متأسفانه ۴۷ درصد از طلاق‌های انجام شده در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد و این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد این زنان سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند.

به گزارش فارس، انوشیروان‌محسنی‌پند‌پی در همایش بزرگداشت روز ملی خانواده، ‌گفت: اگر واحدهای اجتماعی را در هر نظامی برش بزنیم اولین نهاد اجتماعی خانواده است. بنابراین باید این پایه در حاکمیت به درستی تبیین شود.

وی ادامه داد: برای تمام اقدامات باید پیوست خانواده داشته باشیم تا توانمندسازی زنان و خانواده به درستی عملیاتی شود و اینجاست که باید استراتژی‌‌ها مشخص گردد.

محسنی با اشاره به سرشماری سال ۹۵ گفت: در این سرشماری ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار وجود داشتند که ۸۸درصد آنها مردان بودند که سرپرست خانوار بودند و ۱۲ درصد زنان سرپرست خانوار بودند و این در حالی است که روزبه‌روز شاهد افزایش زنان سرپرست خانوار هستیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید از خودمان بپرسیم که آیا برای این ۱۲ درصد توانسته‌ایم شرایط معیشت را فراهم کنیم. چرا که ۷٫۳ درصد از این زنان همسرانشان فوت کرده، ۲٫۲ درصد به دلیل طلاق و سایر زنان به دلیل از کار افتادگی سرپرست خانوار، سرپرستی خانوار را به عهده دارند.

وی ادامه‌داد: آمار طلاق و فوت همسر در سال‌های گذشته بسیار کم‌تر از این بود اما اکنون در ارزیابی‌های انجام شده از کل آمار طلاق، ۴۷ درصد در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد این زنان شغل مناسبی ندارند.

وی با تأکید بر ایجاد شرایطی برای کاهش طلاق، گفت: راه‌اندازی ثبت الکترونیکی طلاق خط مشاوره یکی از این اقدامات است به‌طوری‌که اکنون با ایجاد آن در مشهد ۸٫۳ درصد طلاق کم شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار حق قانونی و مطالبه به حق آنهاست که بهزیستی آن را آغاز کرده و دغدغه تأمین هزینه این افراد را دارد و در حال حاضر ۶۰ هزار نفر در شهر و ۵۰ هزار نفر در روستا تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را حلقه مفقوده دانست و گفت: متأسفانه فارغ‌التحصیلان ما دنبال کار دولتی هستند و این نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم در نظام آموزشی مهارت‌ها را توسعه دهیم.

وی از تهیه بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: با این بانک می‌توانیم اطلاعات افراد را به‌روز کنیم و دریابیم این ۱۲ درصد زن سرپرست خانوار در چه وضعیت سنی، اقتصادی و جغرافیایی هستند.

در این مراسم سامانه فرزندخواندگی افتتاح شد که با این سامانه نیازی به مراجعه مکرر به بهزیستی و یا صرف هزینه و زمان طولانی نیست و امکان گزارش‌دهی و دستیابی به سوابق متقاضیان برای فرزندخواندگی مهیا می‌شود که این سامانه به صورت پایلوت در استان تهران راه‌اندازی شد.

۱۳۵۰ خانواده تهرانی متقاضی فرزندخواندگی هستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز در حاشیه همایش بزرگداشت روز ملی خانواده گفت: در حال حاضر ۱۳۵۰ خانواده در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی هستند و طی یک سال گذشته ۵۵۱ کودک به خانواده‌ها واگذار شده است.

اصغرباقری گفت: در حال حاضر ۱۳۵۰ خانواده در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی هستند که طی یک سال گذشته ۵۵۱ کودک به خانواده‌ها واگذار شد.

وی افزود: همچنین در ۶ ماه امسال نیز ۲۲۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده شدند.

باقری گفت: در حال حاضر پشت نوبت ماندن خانواده‌ها برای به سرپرست گرفتن کودک کاهش یافته چراکه در گذشته بیش از یک سال طول می‌کشید اما اکنون این زمان به ۳ ماه رسیده است و خانواده‌ها به راحتی می‌توانند سرپرستی فرزندی را به‌عهده بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۲۱ کودک در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند و ۹۰ درصد خانواده‌ها نیز خواستار سرپرستی دختران آن هم در سنین پایین هستند که این موضوع کار بهزیستی را برای واگذاری فرزند سخت می‌کند.

باقری به آمار زنان سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی تهران اشاره کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۱۰۰ زن سرپرست خانوار در استان تهران از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: ۵۰ گروه زنان سرپرست خانوار نیز در تهران فعال هستند که به هر گروه ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

ارایه طرح تقسیم کار ملی به وزارت کشور

در ادامه این همایش معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ارایه سند توانمندسازی خانواده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این سند به زودی تدوین می‌شود و بهزیستی زیرمجموعه آن محسوب خواهد شد.

حبیب‌ا…مسعودی‌فرید گفت: توانمندسازی خانواده رویکردی جدی است و باید ملی باشد و در این زمینه سازمان‌های حمایتی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند.

وی ادامه‌داد: در بهزیستی رویکرد توانمندسازی به صورت همه‌جانبه اجرا می‌شود؛ چراکه اگر تمام شرایط را در نظر نگیریم فرد نمی‌تواند در زندگی موفق باشد.

فرید گفت: در سال گذشته که از میان ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار که تحت حمایت بهزیستی هستند، ۱۷ هزار نفر از چرخه مستقیم حمایتی خارج شدند در حالی که باید طبق قانون ۱۲۰ هزار نفر خارج می‌شدند و این نشان می‌دهد که میزان موفقیت بهزیستی ۱۴ درصد بوده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: ۸ شاخص را مشخص کردیم که برای رسیدن به این حدنصاب زنان را از چرخه حمایتی خارج کنیم.

وی ادامه‌داد: طرح پیمایش ملی خانواده نیز از سال گذشته آغاز شده که وضعیت اجتماعی و سبک‌های فرزندپروری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فرید تصریح‌کرد: طرح تقسیم کار ملی نیز با مشخص شدن ۱۸ کارگروه که یکی از آنها زنان سرپرست خانوار هستند و بهزیستی مدیریت آن را برعهده دارد، جلسات متعددی برگزار کرده و در این میان ۴ گروه زنان سرپرست خانوار مشخص شده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این ۴ گروه از نظر اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و… از یکدیگر متفاوتند که به دلیل فوت همسر، طلاق، ازکارافتادگی همسر یا این‌که مجرد هستند، جزو این گروه زنان سرپرست خانوار قرار گرفته‌اند.

وی گفت: طرح تقسیم کار ملی طی ۱۰ روز آینده به شورای عالی اجتماعی وزارت کشور ارسال می‌شود و پس از آن برنامه‌های خاص این گروه اجرا خواهد شد.

فرید افزود: همچنین برای هر گروه از زنان سرپرست خانوار سند توانمندسازی خانواده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارایه می‌شود که ما نیز زیرمجموعه آن هستیم.

 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ‌وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان، مهدهای کودک و رسانه ملی جایگاه مهمی را در موضوع خانواده ایفا می‌کنند.