انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود طراح لباس سریال «شهرزاد» از تفاوت طراحی لباس‌‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و خط قرمزهایی که در این زمینه‌ وجود دارد، سخن گفت. ژاله‌زکی‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این‌که چقدر طراحی‌های لباس سریال «شهرزاد» از مستندات تاریخی و چقدر از قدرت تخیل بهره گرفته شده است، […]

انتخاب رنگ لباس‌های «شهرزاد» جسورانه بود

طراح لباس سریال «شهرزاد» از تفاوت طراحی لباس‌‌ها در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و خط قرمزهایی که در این زمینه‌ وجود دارد، سخن گفت.

ژاله‌زکی‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این‌که چقدر طراحی‌های لباس سریال «شهرزاد» از مستندات تاریخی و چقدر از قدرت تخیل بهره گرفته شده است، اظهارکرد: خوشبختانه تصاویر و فیلم‌های زیادی از آن دوره تاریخی وجود دارد که می‌توان به آنها استناد کرد، ولی در انتخاب رنگ و مدل لباس‌‌ها تا اندازه‌ای از قدرت تخیل بهره گرفته شده است.

او درباره بهره‌گیری از روانشناسی رنگ در طراحی لباس سریال «شهرزاد»، گفت: روانشناسی رنگ در طراحی لباس بسیار مؤثر است، اما باید دید که مردم چقدر این تأثیری که ما از رنگ‌‌ها گرفتیم را متوجه‌ شده‌اند. اگر مخاطبان نیز همان برداشت‌‌ها را کرده باشند به این معنی است که کار ما نیز درست و روانشناسی رنگ‌‌ها تأثیرگذار بوده است.

این طراح لباس درباره تأثیر فیلمنامه بر طراحی لباس شخصیت‌ها، توضیح داد: طراحی لباس بدون خواندن فیلمنامه محال است. وقتی فیلمنامه را می‌خوانیم تصوراتمان از شخصیت‌ها را ترسیم می‌کنیم؛ چراکه فیلمنامه شخصیت را تعریف می‌کند و ما براساس تعریف فیلمنامه و تأثیر و روانشناسی رنگ‌ها، مستندات و سلیقه لباس‌‌ها طراحی می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخاب رنگ لباس‌ شخصیت‌های سریال «شهرزاد» هماهنگی‌ بین گروه طراحی لباس و صحنه وجود دارد؟ بیان کرد: بله طبیعتاً میان گروه طراحی لباس و صحنه هماهنگی و تبادلاتی وجود دارد؛ به عنوان مثال من برای طراحی لباس هر یک از شخصیت‌ها، دکور‌ها را می‌بینم و بعد براساس رنگ غالب دکور‌ها طراحی لباس را انجام می‌دهم.

 

او اضافه‌کرد: می‌توان گفت که ما در سریال «شهرزاد» جسورانه رنگ‌‌ها را انتخاب کردیم؛ به عنوان مثال کم‌تر دیده شده که در آثار نمایشی یا به‌طورکلی در جامعه از رنگ قرمز تند استفاده شد. ما سال‌هاست که از رنگ‌‌ها دور شده‌ایم و این موضوع حتی در پوشش جامعه ما نیز نمود دارد. به همین خاطر همفکر می‌کنم یکی از دلایلی که لباس‌های سریال «شهرزاد» موردپسند برخی از مخاطبان قرار گرفته، انتخاب رنگ‌های جسورانه است. اما به‌طورکلی نمی‌توان گفت که موفقیت هر پروژه‌ای در زمینه طراحی لباس در شبکه نمایش خانگی یا سینما تنها به خاطر کم بودن ممیزی‌‌ها است بلکه موفقیت هر پروژه‌ای در هر مدیومی بستگی به عوامل متفاوتی دارد.