جوانان، لطفاً دور خیز کنید !

جوانان، لطفاً دور خیز کنید ! به نظر مبارکمان می‌رسد که انگار این تو بمیری از آن تو بمیری‌هاست! قرار است بعد از این همه سال، وعده و وعید به جوانان، بالاخره دولت و مجلس دست در دست هم به این بخش از جامعه هم نگاهی بیندازند و آنها را بارعام داده و در مجلس […]

جوانان، لطفاً دور خیز کنید !

به نظر مبارکمان می‌رسد که انگار این تو بمیری از آن تو بمیری‌هاست! قرار است بعد از این همه سال، وعده و وعید به جوانان، بالاخره دولت و مجلس دست در دست هم به این بخش از جامعه هم نگاهی بیندازند و آنها را بارعام داده و در مجلس و دولت، کرسی و میز و صندلی ریاست و معاونت بدهند!

از قدیم گفته‌اند آرزو بر جوانان عیب نیست، از جوانان دیروز و پریروز که به میانسالی و پیری رسیده‌اند تا جوانان امروز که سودای وزارت و وکالت و سروری در سر مبارک می‌پرورند و مسؤولین و مقامات محترمی که به این سر پر سودا، پر و بال می‌دهند و وعده‌های سرخرمنی آنها تمامی ندارد!

از حضور آنها در دولت و خیل مشاوران گرفته تا شورای عالی جوانان و وزارت مربوطه و کرسی وکالت و این قسم حرف‌های خوشگل و دهن آب‌انداز گرفته تا ایجاد شغل و کسب‌وکار و رفاه و پشتیبانی و حمایت همه جانبه!

ظاهراً یا تعریف بزرگان از جوان و سن و سال ایشان دچار تغییرات بنیادی شده است و یا جوانان محترم، با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن را سرلوحه کار خویش قرارداده و تمامی کرسی‌ها و صندلی و میز‌ها و حمایت و رفاه باد آورده را به خاطر شور و حال جوانی و سر در هوایی به حال خودشان ر‌ها می‌کنند و قصد دارند یا دست بر زانو گذاشته و خودشان برای خودشان کاری کنند و یا در پی گشت‌و‌گذار و عشق و حال هستند!

بنابراین به جای آن‌که مسؤولین محترم و گرانمایه، همه‌‌اش به فکر جوانان سرکش باشند و برای کسانی که ارزش زحمات و پیش کشی‌های آنها را نمی‌دانند، بهتر است این جوانان غیور سر در هوا! را به حال خودشان ر‌ها کنند و به‌کارهای مهم ملک و مملکت بپردازند و سامانی به دیگر کار‌ها بدهند.

بالاخره این جوانان جویای نام، روزی به میانسالی و پیری و کهنسالی می‌رسند و آن موقع است که با سر به سنگ خورده و دلی پر از نشاط و روحیه کار و امید به زندگی! برای گرفتن پست و مسؤولین و میز کاملاً آماده و مهیا هستند و آن موقع می‌شود از آنها و تجربیات ارزشمند و آنتیک آنها برای تعالی و بزرگی ملک و مملکت استفاده‌های فراوان برد!

شاعر می‌فرماید:

غم دیروز و پریروز و فلان سال و فلان حال و فلان مال که بر باد فنا رفت… نخور!

عزت عالی مستدام!

هوشنگ خان