بی اعتنایی ارگانها در توقف پروژههای بحرانی اینجا جردن است، جایی در منطقه یک تهران که تاورکرینها، هر روز آسمان را شکافته و دستههای آهنی آن از بالای سر ساختمانهای کوتاهقد و ویلایی جردن میگذرد. مقرر شد در تقاطع جردن – ستاری پروژه ۲۲ طبقه مسکونی ساخته شود آن هم ۹ طبقه زیرزمین و ۱۳ […]
بی اعتنایی ارگانها در توقف پروژههای بحرانی
اینجا جردن است، جایی در منطقه یک تهران که تاورکرینها، هر روز آسمان را شکافته و دستههای آهنی آن از بالای سر ساختمانهای کوتاهقد و ویلایی جردن میگذرد.
مقرر شد در تقاطع جردن – ستاری پروژه ۲۲ طبقه مسکونی ساخته شود آن هم ۹ طبقه زیرزمین و ۱۳ طبقه روی زمین، زیربنای این ساختمان قلدر در سال ۹۲ با مالکیت مؤسسه فرشتگان (کاسپین)گذاشتهشده و با وجود ۴ سال از آغاز این پروژه و با منحل شدن مؤسسه فرشتگان به علت مشکلات مالی، عدم توجه به اصول اخلاق حرفهای، اتمام و بهرهبرداری این ساختمان در هالهای ابهام قرار داشته و با مشکلات عدیدهای روبهرو شده است.
به گزارش «صما»آنطور که گفته میشود، سرمایهگذار این ساختمان مؤسسه فرشتگان بوده و نام مالک آن به علت منحل شدن این مؤسسه چند وقتی است که از روی تابلوهای زرد جلوی پروژه پاکشده است. از طرف دیگر اهالی محل میگویند، مالکیت جدید آن مربوط به آستانقدسرضوی است.
خطر انسانی بیخ گوش پروژه جردن – ستاری
به گفته یکی از اعضای نظاممهندسی تهران این ساختمان تاکنون باعث ناامنی بیشماری برای همسایهها شده است. مجوز ساختو ساز این ساختمان در سال ۹۲ صادر و دو ماه بعد این پروژه آغاز بهکارکرد در ابتدای امر برای اجرای ۹ طبقه زیرزمین حفاریهای عظیمی صورت گرفت که این امر باعث ایجاد شکافهای جدی در ساختمان همسایگان شده است.
این کارشناس در گفتوگو با «صما» میگوید: همسایگان با بررسی شکافهای کنج دیوارهای حمال خود دریافتند این ترکها بر اثر نشست تحکیمی نبود و متأسفانه ترک زنده بوده و ضخامت ترک بهمرور در حال افزایش است. با توجه به عمق زیاد گودبرداری و عدم امکان گودبرداری بهصورت مایل و پلهای و استفاده بهینه از زمین و همچنین انجام عملیات گودبرداری در کوتاهترین زمان ممکن، از روش نیلینگ (میخکوبی خاک) در این پروژه استفاده شده است.
استفاده از روش نیلینگ بهعنوان یک سیستم حفاظت جداره ترانشه و گود در مناطق شهری و فضاهای محدود بسیار کارا بوده و به دلیل امکان همزمانی اجرا در چند جبهه کاری از سرعت خوبی برخوردار است. با توجه به درجه پایداری، امکان اجرای گود قائم وجود داشته و همچنین در انواع شرایط خاک، اجرای آن امکانپذیر بوده که مهمترین ویژگی این روش محسوب میشود همچنین برای سازههای زیرزمینی به خصوص در فضاهای محدود شهری مانند ایستگاههای مترو مناسب است.
آنطور که کارشناسان نظام مهندسی میگویند به علت رطوبت و دو قنات موجود در این پروژه اکثر نیلینگها از دیوارها جداشده و باعث به صدا درآمدن زنگ خطر جدی در این پروژه شده است؛ چراکه هیچ مسألهای به اندازه وجود آب نمیتواند موجب اخلال در یک پروژه گودبرداری شود. این مسأله میتواند موجب کاهش ظرفیت باربری سطحی، تخریب پیشانی خاکی گود و شولی باشد حتی درصورتیکه این مسأله بهطور مؤثر، مدیریت و کنترل شود؛ و در حال حاضر این پروژه در مرحله از هم گسیختگی است.
در این مسیر وظیفه سازمان نظاممهندسی ایجاب میکرد تا گزارشها بهصورت تمام و کمال در اختیار شورای شهر و معاونت شهرداری تهران قرار بگیرد؛ درحالی که این اقدام بارها صورت گرفته اما متأسفانه تاکنون پاسخ مناسبی از شورای شهر و معاونت شهرداری تهران برای توقف و جلوگیری از ادامه روند اجرای پروژه صورت نگرفته است.
براساس تبصره ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری پروژههایی که خطر انسانی ایجاد میکند باید هرچه سریعتر متوقف شود؛ اما به نظر میرسد در این پروژه گوشها و چشمها بستهشده و جلوگیری از اجرای این پروژه خطرآفرین مورد اغماض قرارگرفته است.
مشکل درونسازمانی پروژه باعث وضعیت بحرانی شده است
اما براساس گفتوگویی که صما با مهندس ناظر این پروژه انجام داده مشکلات درونسازمانی عوامل اجرایی پروژه باعث تشدید در وضعیت بحرانی آن شده است. به گفته این مهندس ناظر نامهنگاریهای زیادی برای توقف و اصلاح پروژه صورت گرفته است اما متأسفانه به نظر میرسد تا اتفاق جانی و مالی جدی در این خصوص به وقوع نپیوندد هیچ ارگانی وارد عمل نخواهد شد.
او میگوید: متأسفانه گزارشهای مجری ذیصلاح شرکت زیبا نقش آسمان نیز به دلیل اینکه دستور شهردار وقت، که مجری الزامی نیست از طرف کارفرماها جدی گرفته نشد.
آنطور که مهندس ناظر این پروژه میگوید در حال حاضر دو قنات فعال در این پروژه قرار دارد که نیاز فوری به مهار و زهکشی استاندارد است، حجم آب وارد شده به ساختمان ۶ اینج و خارجه ۱ اینج است، ژنراتور کنونی قابلیت خارج کردن این حجم آب از پروژه را ندارند و البته برق این دستگاه ژنراتور نیز شائبه غیرمجاز بودن دارد. بنابراین این پروژه بهشدت نیازمند اقدام فوری است، زیرا تمام بناهای اطراف این طرح در خطر جدی قرار دارند لذا شهرداری باید راهکار فوری برای خروج آب و اقدامات جدی برای پایداریسازی دیوارها با استفاده از بتنهای استاندارد انجام دهد.
او میگوید: سازمان نظاممهندسی در این مقوله وظیفه خود را انجام داده و برای احقاق حق شهروندان بهصورت مکرر نامهنگاری کرده است، اما به نظر میرسد فریاد مهندسان ناظر بیصدا است.
علیرغم مکاتبات مکرر با ارگانهای ذیربط همچنان این پروژه به علت مشکلات درونسازمانی و عدم تأمین مالی از طرف کارفرما چندین ماه است که در وضعیت بحرانی به حال خود رهاشده و در این مدت متولیای جهت ایمنسازی گود و دیوارهای آن معرفی نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.