آییننامه کنترل ساختمان ظرفیت اشتغالزایی را افزایش میدهد سومین نشست از سلسله نشستهای مربوط به آییننامه کنترل ساختمان اواسط هفته گذشته با حضور محسنبهرامغفاری، حمیدبدیعی و سهیلاکامرانی برگزار شد. به گزارش صما، در ابتدای این نشست سهیلاکامرانی، عضو هیأتمدیره ادوار سازمان نظاممهندسی ساختمان تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه یک رویکرد مثبتی […]
آییننامه کنترل ساختمان ظرفیت اشتغالزایی را افزایش میدهد
سومین نشست از سلسله نشستهای مربوط به آییننامه کنترل ساختمان اواسط هفته گذشته با حضور محسنبهرامغفاری، حمیدبدیعی و سهیلاکامرانی برگزار شد.
به گزارش صما، در ابتدای این نشست سهیلاکامرانی، عضو هیأتمدیره ادوار سازمان نظاممهندسی ساختمان تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه یک رویکرد مثبتی در آییننامه ساختمان وجود دارد، گفت: در این آییننامه وظایف شهرداری بالاخره به عهده خودش گذاشته شده است و موظف شده است به تکالیف قانونی خود در حوزه ساختوساز عمل کند
وی در عین حال ایفای این تکالیف را مشروط به فراهم شدن سازوکارها دانست و با بیان اینکه در حال حاضر زیرساختهای لازم در شهرداری برای انجام این وظایف وجود ندارد، تأکیدکرد: ازجمله سازوکارهای لازم مکانیزه شدن فرایند کار و عدم نیاز مراجعه مالک به شهرداری است.
مالک از بلاتکلیفی خارج میشود
کامرانی مشخص شدن تعیین وظیفه ناظر را از جمله دیگر محاسن این آییننامه برشمرد و با اینکه پیش از این ناظر به وظایف خود بهطور کامل آگاه نبود، خاطرنشانکرد: ناظر پیش از این نمیدانست آیا با مالک و یا با شهرداری طرف حساب است و در واقع در نوعی بلاتکلیفی به سر میبرد اما در این آییننامه از این بلاتکلیفی رها یافته است.
کامرانی در ادامه با یادآوری این موضوع که تأکید بیشتر بر ضمانت ساخت از دیگر محاسن آییننامه است در عین حال به بیان یکسری ابهامات در این آییننامه پرداخت و گفت: یکی از مواد این آییننامه یعنی ماده ۲ است که حوزه شمول را از حیث مالکیت مطرح میکند و به نظر میآید با توجه به این بحث این آییننامه شامل همه پروژهها یعنی دولتی و غیردولتی میشود.
وی با تأکید بر اینکه این مهم یکی از نکات مثبت آییننامه است و موضوعی است که از قبل نیز وزیر راه و جامعه مهندسی از مطالبهگران آن بودند، تصریحکرد: اساساً در پروژههای عمرانی موارد زیادی ضابطه، آییننامه و… موجود است و اینکه این دو چگونه میخواهند به هم برسند و آیا تدابیر لازم دیده شده محل سؤال است.
ضمانتهای طراحی تعریف نشده است
کامرانی با تأکید بر اینکه بحث کنترل و بازبینی مخصوصاً در بخش طراحی به نظر میآید آزاد گذاشته شده و مسؤولیت آن به عهده طراح است، خاطرنشانساخت: یک نگرانی از این بابت است که در بحث پیمانکاری ضمانتنامه پیشبینیشده است که شاید مانع از آن شود که پیمانکار دچار خطا شود ولی سؤال این است که برای بحث طراحی چه ضمانتهایی دیده شده است؟
وی با تأکید بر اینکه نکته دیگر موضوع هزینههای بازرسی است که در این آییننامه جدید مشخص نشده است ولی به نظر میآید که شهرداری باید این هزینهها را به عهده بگیرد، تصریحکرد: سؤال این است که آیا این امر مستلزم پرداخت عوارض بیشتر از سوی مالک است یا همان عوارض قبلی برای تأمین هزینههای بازرسی کفایت میکند و اگر کفایت نمیکند، پرسش این است که تأمین هزینهها آیا نیاز به قانون ندارد؟
کامرانی در عین حال موضوع ظرفیت بازرسی را نیز بحث قابل تأمل دانست و گفت: البته ماده ۴۲، ظرفیت را تعریف کرده است ولی اینکه آیا این مهم آزاد گذاشته شده است یا اینکه کاملاً باز است محل سؤال است.
در حوزه ترویج مقررات هیچ نهادی بهپای نظام مهندسی نمیرسد
در ادامه این نشست حمیدبدیعی، مشاور سازمان نظاممهندسی ساختمان کشور نیز با بیان اینکه لازم است بهطور شفاف عرض کنم که همکاران ما در دو دههای که از شکلگیری سازمان نظاممهندسی میگذرد اقدامات بسیار باارزشی انجام دادهاند، گفت: بهویژه در حوزه ترویج و کنترل مقررات ساختمان هیچ نهاد و سازمانی دولتی نمیتواند ادعا کند حتی بهاندازه درصدی از نقشی که سازمانهای نظاممهندسی در ترویج و اجرا و کنترل ساختمان در اقصی نقاط کشور داشتهاند نقش ایفا کرده باشد.
وی تأکیدکرد: من اخلاقاً خودم را موظف میدانم ضمن اینکه به بعضی از اقدامات این سازمان نقد دارم اما از مجموعه اقدامات همکاران خودم دفاع کنم. در خصوص آییننامه در نوبت قبل همعرض کردم بههیچوجه کسانی که درباره آییننامه صحبت میکنند را نباید به موافق و مخالف تقسیم کرد و اساساً این خطکشیها دربردارنده هیچ منفعتی نخواهد بود.
تفکیک کنترل از تولید از محاسن آییننامه است
وی با تأیید سخنان کامرانی و با تأکید بر اینکه در مجموع آییننامه جنبههای مثبت زیادی دارد، تأکیدکرد: در این آییننامه اتفاق خوبی که افتاده این است که حوزه تولید از حوزه کنترل تفکیکشده است و این بدین معنا است که بحثهای حاکمیتی و دفاع از منافع بهرهبردار کاملاً تفکیک شده است.
وی با ذکر این مطلب که مهمترین موضوع کنترل مقررات ساختمان است، خاطرنشانساخت: بنده پیشتر از یکی از بزرگان وزارت راه سؤال کردم که آیا اساساً کنترل نقشهها مهمتر است یا بازرسیهای سر ساختمان؟ و ایشان فرمودند که اگر نقشهها درست تهیه شده باشد این امید هست که عملیات ساختمانی بهدرستی انجام شود اما اگر نقشهها معیوب باشد چه امیدی میتوان داشت که عملیات ساختمانی بهصورت صحیح انجام شود و در واقع او هم تأیید کرد که کنترل نقشهها مهمتر است.
بدیعی با ابراز تأسف از نادیده گرفتن این مهم در آییننامه گفت: اما دریغ از اینکه در این آییننامه به این مسأله که از حقوق مردم و بهرهبرداران است توجه شده باشد و جای سؤال است که این چه نوع آییننامهای است که مهمترین حرفی که یک بزرگی در حوزه مربوطهاش در وزارتخانه به زبان میآورد و میگوید کنترل نقشه مهمتر از بقیه اجزایش است را نادیده میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه بعید است دولت محترم آییننامهای را که قطعاً مغایر منافع مردم است را تصویب کند، خاطرنشانساخت: ضعف برخی از سازمانهای نظاممهندسی ساختمان در کنترل نقشهها، دلیل موجهی برای حذف امر کنترل نقشه نیست.
بدیعی با تأکید بر اینکه ما سالهاست که میگوییم امر کنترل مقررات ملی ساختمان نیازمند داشتن صلاحیت پروانههای حرفهای است و حتماً تأکید میکنیم این کنترل نقشهها و کنترل مقررات ملی ساختمان بهطورکلی باید خارج از سازمانها و دوایر دولتی انجام شود، تأکیدکرد: کنترل مقررات ملی ساختمان صلاحیت حرفهای میخواهد و البته مسؤولیت حرفهای بر آن مترتب است یعنی کسی که مقررات ملی ساختمان را چه در نقشهها و چه در عملیات ساختمانی کنترل میکند باید مسؤولیت حرفهای بپذیرد و با این رویکرد بنده بر این باورم که سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارتخانه و شهرداری، هیچکدام خودبهخود دارای این پروانه صلاحیت نیستند.
وی در ادامه همچنین در ادامه با بیان اینکه سالهاست حرف ما این است که این کنترلها باید در یک شرکت یا دفاتری بیرون از این نهادها انجام شود، خاطرنشانساخت: من شفاف عرض میکنم این امر درون سازمانهای نظاممهندسی نباید انجام شود و همچنین درون شهرداریها و نهادهای دولتی نیز نباید انجام شود و در واقع بیرون از این سازمانها کنترلها باید صورت بگیرد.
وی با انتقاد از اینکه در این آییننامه نوشته شد که شهرداریها راساً کنترلها را انجام دهند، تأکید کرد باید در نظر گرفت که شهرداریها میگویند ما نمیتوانیم این مسؤولیت را انجام دهیم.
بدیعی با طرح این سؤال مبنی بر اینکه چرا این تکلیف به سازمانهایی که خودشان میگویند ما نمیتوانیم انجام دهیم؛ سپرده میشود، خاطرنشانساخت: میگویند سازمانهای نظاممهندسی ارجاع نظارت را انجام ندهند اگر این امر را بپذیریم جای سؤال است که چرا این وظیفه را به شهرداریها بسپاریم؟
وی افزود: من از دو دهه خدمات و تلاشها و زحمات همکارانم دفاع میکنم و این خیانت ملی است که میخواهند سازمان نظاممهندسی را از ریشه در بیاورند، باید شاخه و برگهای اضافه آن هرس شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.