مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا خبر داد تولید خودرو کلاس A در سایپا مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا گفت: علاوه بر طراحی پلتفرم SP که بر روی آن ۵ محصول در کلاسهای Bو C تولید خواهد شد، پروژه دیگری در حدود یکسال پیش در این مرکز تعریف شده و طراحی خودرویی […]
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا خبر داد
تولید خودرو کلاس A در سایپا
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا گفت: علاوه بر طراحی پلتفرم SP که بر روی آن ۵ محصول در کلاسهای Bو C تولید خواهد شد، پروژه دیگری در حدود یکسال پیش در این مرکز تعریف شده و طراحی خودرویی جدید و کوچک در کلاس A در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش سایپانیوز، علیرضامصدقی با اشاره به استراتژی توسعه محصول در گروه سایپا که در سال ۹۳ تدوین شده، گفت: براساس مقتضیات حاکم بر بازار تا سال ۹۳ سایپا صرفاً برروی تک محصول کار میکرد و هدفش افزایش تیراژ محصول بود تا به این طریق بتواند با افزایش تولید، قیمت محصول تمام شده را کاهش دهد و تا آن سال هم در حوزه خودروهای ارزانقیمت موفق عمل کرده بود.
وی افزود: از اواسط سال ۹۳ و همزمان با ورود خودروهای چینی تغییر عمدهای در نگاه مشتریان و بازار ایجاد شد چرا که این خودروها علاوه بر اینکه ارزان قیمت بودند از آپشنهای متعددی نیز برخوردار بودند و بر همین اساس توانستند نظر مشتریان خودرو در کشور را به خود جلب کنند. علاوه بر این با توجه به کپیبرداری خودروهای چینی از خودروسازان برتر دنیا، این خودروها از ظاهر زیبایی برخوردار بودند و این ۳ عامل باعث شد که سلیقه مشتریان و نظر بازار نسبت به خودروهای موجود تغییر یابد.
مصدقی تأکیدکرد: بر همین اساس احساس نیاز در تغییر محصولات سایپا محسوس شد و مدیریت ارشد گروه با دقت و حساسیت بیشتری خواهان تغییر استراتژی تکمحصولی و تدوین استراتژی جدید توسعه محصول براساس تولید محصولات جدید در گروه سایپا شد.
وی افزود: علاوه بر ورود خودروهای جدید به بازار ایران، در حوزه استانداردهای تولید محصول و مسایل ایمنی سرنشینان و عابران پیاده نیز قوانین جدیدی مصوب و ابلاغ شد و این موضوع مزید بر علت شد تا سایپا استراتژی قبلی خود را تغییر دهد چرا که محصولاتش در گذراندن این استانداردها بعد از سال ۱۴۰۰با مشکلاتی روبهرو میشدند به نحوی که برای پوشش این استانداردها در آن محصولات، نیاز به هزینهکرد بالایی وجود داشت.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، صادرات محصول را عامل سوم برای تغییر این استراتژی دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاستهای اصلی گروه سایپا افزایش حجم صادرات محصولات خود به دیگر کشورها بود لذا براساس ۳ اصل گفته شده و تأکید مدیرعامل گروه، سایپا با تغییر استراتژی خود به سمت ایجاد تنوع محصول با محوریت پوشش استانداردهای اعلام شده و تجهیز به آپشنهای متنوع حرکت کرد.
وی افزود: بر همین اساس سایپا در برنامه کوتاهمدت خود با استفاده از پلتفرم ایکس ۲۰۰ اقدام به طراحی مدلهای جدید کرد و دو خودرو ساینا اتوماتیک و کوییک طراحی و تولید شد و این دو خودرو اولین خودروهای داخلی با گیربکس اتوماتیک هستند که به بازار عرضه خواهند شد.
مصدقی گفت: به منظور استفاده از آپشنهای جدید نیاز به طراحی جدید پلتفرم الکتریکال وجود داشت که با تلاش مهندسان ایرانی انجام شد و آپشنهایی چون کروز کنترل، استارت دکمهای (بدون نیاز به کلید)، سیستم صوتی تصویری پیشرفته که قابلیت اتصال به اینترنت و ارتباط با موبایل را داراست، دوربین عقب و فرمانبرقی در این خودروها طراحی شد.
وی تأکیدکرد: این خودروها تمامی استانداردهای مصوب را پوشش خواهند داد و علاوه بر این چند استاندارد جدید مثل ایمنی عابرین پیاده را هم دارا هستند.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در ادامه گفت: سایپا تا سال ۹۳ صرفاً در حوزه خودروهای کوچک و کلاس B فعالیت داشته ولی براساس استراتژی جدید طراحی و تولید خودرو در کلاس C را نیز در دستور کار قرارداد و بر همین اساس اقدام به طراحی پلتفرمی جدید با عنوان SP کرد.
وی افزود: با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و رعایت استانداردهای جهانی، این خودروها براساس استاندارد Euro NCAP 3 ستاره نگارش ۲۰۱۶ طراحی شد که بسیار سختگیرانهتر از استانداردهای داخلی است و در آن علاوه بر مسایل ایمنی حین و بعد از تصادف، هشداردهندههای قبل از تصادف چون سیستم ترمزهای اضطراری، سیستم A DAS و… لحاظ شده است.
مصدقی در خصوص این پلتفرم تصریحکرد: براساس رویه جدید خودروسازان جهانی، طراحی پلتفرمها براساس قابلیت انعطاف در طول محصول، از فاکتورهای مهم است که به نام ایده «مگا پلتفرم» مطرح میباشد، لذا با توجه به استراتژیک بودن محصولات آتی سایپا و سرمایهگذاریهای مصوب، در پلتفرم SP نیز از این قابلیت استفاده شده و میتوان علاوه بر تولید خودرو در کلاس C، خودروهای کلاس B را نیز بر روی این پلتفرم طراحی و تولید کرد.
وی افزود: بر همین اساس خودروهای کلاس C را به نام SP1 نام گذاری و در دو مدل سدان و کراس اوور تولید و عرضه خواهد شد و خودروهای کلاس B را نیز در ۳ مدل تولید و عرضه خواهد شد که به نام SP0 نامگذاری شده و شامل مدلهای هاچبک، سدان و مینی SUV خواهد بود.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا تصریح کرد: مراحل طراحی این ۵ مدل صورت پذیرفته و وارد مرحله نمونهسازی شده است و با توجه به پوشش استانداردهای جهانی و امکان تولید با هزینه پایین در داخل کشور، قطعاً قابلیت صادرات و رقابت در بازارهای جهانی را خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه خانواده ایکس ۲۰۰ تا سال ۱۴۰۴ بیشتر تولید نمیشود، گفت: با توجه به این موضوع و برای اینکه سایپا بازار خودروهای کوچک را همچنان حفظ کند، پروژه دیگری در حدود یکسال پیش تعریف شده و طراحی خودرویی جدید در کلاس A در دستور کار قرار گرفته شده است.
مصدقی گفت: این خودرو استانداردهای ۱۴۰۰ به بعد را به خوبی پاسخ خواهد داد و با بررسیهای انجام شده به لحاظ قیمتی و برای ذائقه مشتریان بسیار مناسب خواهد بود.
وی در خصوص تولید و طراحی موتور و قوای محرکه جدید نیز گفت: در طراحی موتور نیز همانند طراحی خودرو به صورت پلتفرمی بررسی و طراحی مد نظر قرار گرفت و اولین موتور جدید گروه سایپا که به «موتور ارتقا یافته» مشهور است در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد و این موتور در نسل بعدی خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: این موتور حدود ۷ درصد افزایش توان نسبت به موتورهای جاری را دارد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پوشش میدهد و قابلیت کنترل انتشار گاز CO2 را در حد استاندارد خواهد داشت. علاوه بر این برای خانواده SP1 دو تیپ موتور جدید مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آنها با تنفس طبیعی ۱۶۰۰ سیسی و دیگری با توان بالاتر و قدرت رانندگی بیشتر مجهز به توربو شارژ ۱۵۰۰سیسی و ویژه رانندگی خارج از شهر و مدل کراساوور است.
وی افزود: در خصوص تولید خودروهای برقی نیز که با استقبال در سطح جهان مواجه شده، سایپا اقدامات خوبی انجام داده و در حوزه خودروهای کوچک و متوسط یعنی ایکس ۲۰۰ و SP0 طراحیهایی صورت گرفته به نحوی که قابلیت تبدیل این خودروها به خودرو برقی وجود دارد.
مصدقی تصریحکرد: در حوزه ایکس ۲۰۰ نمونهسازی خودرو برقی انجام شده و در مراحل تکوین آن هستیم و تا دو سال آینده میتوانیم تولید انبوه این خودرو را آغاز کنیم و در خصوص خانواده SP نیز چون طراحی پلتفرم در اختیار خودمان بوده، مسأله برقی شدن آن هم دیده شده است.
وی افزود: امیدوارم دولت محترم نیز زیر ساختهای لازم در این زمینه را از جمله ایجاد شارژرهای عمومی و خصوصی آغاز کند و موازی با طراحی و تولید این خودروها، زیرساختها هم مهیا شود تا رضایت مشتریان در این حوزه تأمین شود.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: در سال ۹۴ این مرکز پس از گذراندن بازرسیهای دقیق از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به عنوان یک شرکت دانشبنیان معرفی شد که اولین شرکت دانشبنیان در حوزه خودرو در کشور است و دلیل انتخاب نیز ارایه طراحی پلتفرم SP بوده که موضوع و ایده آن دانشبنیان است و بر همین اساس تحت پوشش آن مرکز قرار گرفتیم.
وی افزود: بر همین اساس و حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به دریافت کمکهای مالی جهت توسعه آزمایشگاههای مختلف ازجمله آزمایشگاه حفظ عابر پیاده، تست تصادف و ارتقای آلایندگیها به یورو ۶ شدیم.
مصدقی ضمن تقدیر از مدیرعامل گروه سایپا گفت: دغدغه مدیریت ارشد گروه جهت توسعه محصول باعث شد که این مرکز با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد و با حمایتهای مالی گروه و جذب کارشناسان مجرب در طول ۳ سال اخیر این مرکز به پیشرفتهای مناسبی دست یافته است.
وی گفت: در این چند سال اخیر بهطور متوسط به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان جهت تحقیق و توسعه محصول اختصاص یافته که حدود دو درصد میزان فروش گروه سایپا بوده است و به نسبت سالهای گذشته که فقط نیم درصد اختصاص مییافته رشد قابل توجهی داشتهایم و این امر باعث تحولی بزرگ در طراحی و تولید محصولات جدید در گروه سایپا شده است.
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: توسعه محصول بسیار هزینهبر است به عبارت دیگر ایجاد آزمایشگاههای خاص، جذب نیروهای متخصص، تکوین خودروهای طراحی شده که شامل ساختن قالبها و خطوط تولید است، بسیار هزینهبر میباشد. با توجه به شروع این روند در سایپا، امیدوارم دولت محترم در خصوص ایجاد شرایط مالی مناسب چون اختصاص وامهای کم بهره و طولانیمدت به شرکت سایپا، مرکز را در تداوم مسیر توسعه محصول خود یاری کند.
وی در پایان گفت: با حمایتهای مدیریت ارشد سایپا و تمرکز ویژه ایشان بر روی استراتژی توسعه محصول، خوشبختانه سایپا به جایی رسیده که در هر سال یک محصول جدید به بازار عرضه کند و بر همین اساس در سال گذشته محصول کوییک و ساینا اتوماتیک را ارایه کردیم و بعد از این هر ساله یک محصول جدید را به بازار عرضه خواهیم کرد و امیدوارم این حمایتها ادامه داشته باشد تا هر چه زودتر سایپا بتواند به چرخه خودروسازان جهانی بپیوندد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.