مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران کلید خورد

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی سازمان شهرداری‌ها مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران کلید خورد مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون‌شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت : مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران کلید خورد. به گزارش ایرنا، حسین‌رجب‌صلاحی گفت: در جلسه‌ای که با حضور […]

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی سازمان شهرداری‌ها

مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران کلید خورد

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون‌شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت : مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران کلید خورد.

به گزارش ایرنا، حسین‌رجب‌صلاحی گفت: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان این سازمان به عنوان کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان مدیرطرح تشکیل شد، تصمیمات نهایی برای نحوه برگزاری و فروش اسناد این مناقصه اتخاذ شد.

وی ادامه‌داد: در این راستا برنامه زمان‌بندی فروش اسناد و دریافت پیشنهاد‌ها مصوب شد که تاریخ ارسال دعوتنامه‌ها به لیست کوتاه ۲۶ شهریور، تاریخ انتشار اسناد مناقصه ۲۸ شهریور، پایان مهلت دریافت اسناد مناقصه سوم مهر، پایان مهلت ارسال پرسش‌های شرکت‌کنندگان در خصوص مناقصه ۱۲ مهر، پایان مهلت ارسال پاسخ به همه شرکت‌کنندگان بدون ذکر نام سؤال‌کننده ۱۶ مهر، پایان مهلت ارسال پیشنهاد‌ها از طرف شرکت‌کنندگان ۱۵ آبان و زمان بازگشایی پاکات ۱۶ آبان باشد .

رجب‌صلاحی در زمینه طرح تأمین واگن‌های متروی کلان‌شهر‌ها نیز گفت: براساس مصوبه شهریورماه سال ۹۵ شورای اقتصاد، تأمین دو هزار دستگاه واگن مترویی برای ۹ کلان‌شهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، قم، کرمانشاه و کرج برعهده وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با مدیریت طرح وزارت صنعت (ایدرو) گذاشته شده است که بیش از نیمی از این واگن‌های متعلق به خطوط متروی تهران خواهند بود.

وی در خصوص نکات مندرج در مصوبه شورای اقتصاد برای تأمین واگن‌های مترو تصریح کرد: برگزاری مناقصه بین‌المللی با تأمین مالی خارجی تا سقف دو میلیارد یورو، لزوم بومی‌سازی با حداقل میزان ۵۵ درصد سهم داخلی و اجرای طرح در یک بازه زمانی ۵ ساله از مهم‌ترین نکات این مصوبه است .

وی گفت: در این راستا قرارداد فاز اول مدیریت این طرح فی مابین وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه سال ۹۵ به امضا رسید که ماحصل آن تاکنون ارزیابی مشاورین داخلی و خارجی، ارزیابی واگن سازان داخلی و خارجی، بررسی‌های میدانی خطوط مترویی در سطح کشور، مطالعات میدانی در خصوص الزامات و ضوابط بومی‌سازی صنایع وابسته، تکمیل بانک اطلاعاتی زنجیره تأمین قطعات و تجهیزات وابسته داخلی و خارجی است.

رجب‌صلاحی افزود: در این حالی است که برگزاری مرحله ارزیابی کیفی شرکت‌های واگن‌ساز داخلی و خارجی در نیمه اول سال ۹۶ را می‌توان به عنوان مهم‌ترین دستاورد طرح تاکنون یاد کرد که ماحصل آن تأیید کیفی ۵ شرکت ایرانی و همچنین ۱۲ شرکت خارجی بوده است.

وی توضیح داد: در مجموع ۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن‌سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن‌ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره‌جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا و هندوستان مورد تأیید کارفرما قرار گرفته‌اند. وی افزود: این شرکت‌ها برای حضور در مرحله ارزیابی کیفی، ۱۹ کنسرسیوم را تشکیل داده‌اند.

 

به گفته این مسؤول سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این شرکت‌ها تحت عنوان لیست بلند اصلی تا پایان کل طرح دو هزار دستگاه واگن شناخته شده و با تشکیل کنسرسیوم‌هایی در مراحل آتی مناقصات حضور خواهند داشت.