نظام زندانبانی ایران‌ اصلاح محور و براساس حقوق شهروندی است

رییس سازمان زندان‌ها نظام زندانبانی ایران‌ اصلاح محور و براساس حقوق شهروندی است رییس سازمان زندان‌‌ها با بیان این‌که در نظام زندانبانی جمهوری‌اسلامی‌ایران نگاه به زندان‌‌ها یک نگاه قضایی است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، زندان‌‌ها زیر مجموعه پلیس هستند که لاجرم نگاه پلیسی بر آنها حاکم است. به گزارش فارس به نقل از […]

رییس سازمان زندان‌ها

نظام زندانبانی ایران‌ اصلاح محور و براساس حقوق شهروندی است

رییس سازمان زندان‌‌ها با بیان این‌که در نظام زندانبانی جمهوری‌اسلامی‌ایران نگاه به زندان‌‌ها یک نگاه قضایی است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، زندان‌‌ها زیر مجموعه پلیس هستند که لاجرم نگاه پلیسی بر آنها حاکم است.

به گزارش فارس به نقل از روابط‌عمومی سازمان زندان‌ها، اصغرجهانگیر در دیدار با استاندار گلستان بر اهمیت نقش همکاری نهادهای مختلف جامعه در فرایند کاهش جمعیت کیفری تأکید کرد.

وی با تبیین سیاست‌های قوه قضاییه گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری و دستورالعمل‌های ریاست قوه قضاییه، کاهش ورودی به زندان‌‌ها در کنار کاهش جمعیت کیفری مهم‌ترین دغدغه سازمان زندان‌هاست.

رییس سازمان زندان‌‌ها با بیان این‌که در نظام زندانبانی جمهوری اسلامی ایران نگاه به زندان‌‌ها یک نگاه قضایی است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، زندان‌‌ها زیرمجموعه پلیس هستند که لاجرم نگاه پلیسی بر آنها حاکم است اما در ایران نگاه قضایی رویکرد اصلاحی و تربیتی را در دستور کار ما قرارداده است.

جهانگیر گفت: کاهش ورودی به زندان‌‌ها و به تبع آن کاهش جمعیت کیفری در گرو همکاری تمامی نهادهای جامعه و مردم است.

وی یکی از راهکارهای کاهش ورودی به زندان‌ها را توسعه اشتغال در جامعه عنوان‌کرد و افزود: مهم‌ترین ابزار برای اجرای کامل سیاست‌های کیفری داشتن فضای مناسب و استاندارد در زندان‌هاست.

این مقام ارشد قضایی عنوان‌کرد: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از آزادی تحت تأثیر برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی با اصلاح کامل به زندگی شرافتمندانه در جامعه بازگردد.

وی تصریح کرد: یکی از پیش‌شرط‌های ضروری در اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی تفکیک و طبقه‌بندی کامل زندانیان است.

رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: هر چند ساخت زندان و مراکز تأمینی و تربیتی یک ارزش محسوب نمی‌شود ولی با توجه به افزایش جمعیت کشور، توسعه شهر‌ها و ظهور جرایم جدید، ساخت زندان‌‌ها با فضای مناسب و استاندارد ضروری است.

وی اظهارداشت: در کنار کاهش جمعیت کیفری و کاهش ورودی زندان‌ها، توسعه فضای فیزیکی زندان‌‌ها می‌تواند در توسعه امنیت پایدار در جامعه و سلامت اجتماعی کارساز باشد.

رییس سازمان زندان‌ها در ادامه با ارایه برخی آمار‌ها از وضعیت قضایی استان و جمعیت کیفری گفت: خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد اقدامات خوبی در راستای کاهش جمعیت کیفری در این استان انجام شده است.

جهانگیر در ادامه بیان‌داشت: در حال حاضر این استان به لحاظ فضای فیزیکی دارای کمبودهایی است که در صورت تأمین اعتبار و پایان ساخت پروژه زندان گنبد و اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی علی‌آباد بخشی از سرانه اسکان زندانیان استاندارد خواهد شد.