اعتبارات دولتی کفایت نگهداری از راههای کشور را نمیکند در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راههای کشور حداقلی است و کافی نیست. به گزارش مناقصهمزایده، داوودکشاورزیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای البرز اظهارکرد: با توجه به آمار راههایکشور، […]
اعتبارات دولتی کفایت نگهداری از راههای کشور را نمیکند
در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری از راههای کشور حداقلی است و کافی نیست.
به گزارش مناقصهمزایده، داوودکشاورزیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای البرز اظهارکرد: با توجه به آمار راههایکشور، معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان باید تأمین شود تا بتوان راهداری مناسب و به موقع را انجام داد. یکی از مهمترین برنامههای وزارت راه در سال جاری تقویت ایمنی در راههای شریانی کشور است. امسال عملیات ایمنسازی راههای برونشهری در تمامی استانها با جدیت پیگیری میشود.
وی در ادامه با اشاره به تلاش برای اتمام پروژههای زیرساختی البرز توضیح داد: بدون شک با اتمام این پروژهها که آزاد راه تهران- شمال یکی از مهمترین آنها است، به میزان قابل توجهی شاهد کاهش حجم ترافیک جادهای البرز خواهیم بود.
این مسؤول با تأکید بر ضرورت افزایش اعتبار نگهداری از راههای کشور افزود: تأمین اعتبار نگهداری از راههای شریانی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و اعتبارات مربوط به راههای غیرشریانی از محل اعتبارات استانی است و البرز با توجه به حجم جمعیتی و تراکم راهها نیازمند توجه بیشتری از سوی استان است و به همین سبب سازمان نیز برای نگهداری محورهای شریانی چون تهران – کرج، کرج – قزوین، کرج- چالوس و کرج – اشتهارد توجه لازم نیاز دارد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بخش دیگری از صحبتهای خود بر ضرورت ساخت پایانه مسافربری در البرز تأکید کرد و افزود: از مشکلات مهم شهر کرج با توجه جمعیت و شرایط اقلیمی، نداشتن پایانه مسافربری مناسب است و ضروری است، مکانیابی جدید در چند نقطه از شهر با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جادهای و تشکلهای صنفی مسافری و با مساعدت مقامات استانی انجام شود.
وی، اجرای طرح شبکه سیر مسافربری را از برنامههای مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برشمرد و ادامه داد: البرز در این زمینه دارای ظرفیت خوبی است و میتواند چندین شرکت توانمند و مرکزی را ایجاد و در سراسر کشور نمایندگی یا شعبه نیز داشته باشد.
در این مراسم از خدمات میرکتولی قدردانی و حکم انتصاب مهردادجهانی به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای البرز ابلاغ شد.
بخشی از تلفات جادهای مربوط به فرسودگی راهها است
باید توجه داشت براساس آمار ارایهشده در منابع علمی، افزایش اضافهبار منجر به کاهش شدید عمر روسازی میشود، بهگونهای که عمر روسازی تنها با افزایش ۲۰ درصدی اضافه تناژ، به نصف عمر طراحی کاهش مییابد.
در حال حاضر بیش از ۲۱۷ هزار کیلومتر راه ارتباطی در شبکه راهها وجود دارد که از این مقداردو هزار و۴۰۱ کیلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۶۲۷ کیلومتر بزرگراه، ۲۳هزار و۸۷۹ کیلومتر راه اصلی، ۴۳هزار و ۶۲۸ کیلومتر راه فرعی، ۱۳۲ هزار و ۸ کیلومتر راه روستایی است.
با احتساب اینکه ارزش راههای کشور به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، نیاز است سالانه ۳-۶ درصد ارزش راهها اعتبار تخصیص یابد که اگر این مقدار را بهطور متوسط ۴ درصد در نظر بگیریم، برای نگهداری راهها کشور سالانه ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز خواهد بود. بخشی از این اعتبار از منابع دولتی و بخشی دیگر از درآمدهای سازمان شامل عوارض و… تأمین میشود.
تلفات جادهای به استناد آمار
به استناد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بهعنوان مرجع رسمی اعلان آمار متوفیان حوادث ترافیکی در سال ۹۵ تعداد۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر مجموعاً در حوادث رانندگی جان باختهاند که از این تعداد۱۱ هزار و ۵۲۹ نفر در راههای برونشهری و روستایی بوده است که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۳٫۹ درصد و ۴٫۳درصد کاهش داشتهایم. براساس آخرین آمار اعلامی در ۳ ماهه اول سال ۹۶ تعداد کل تلفات برابر۳ هزار ۷۵۶ نفر بوده است که از این تعداد دو هزار۶۹۶ نفر در راههای برونشهری و روستایی فوت کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن از کاهش ۴٫۹ درصدی برخوردار بوده است.
سهم راه در حوادث رانندگی بهتنهایی دو تا ۴ درصد است
شایانذکر است سهم راه در حوادث رانندگی بهتنهایی بسیار محدود و در بازه دو تا ۴ درصد است، ولی در ترکیب با سایر عوامل (انسان و وسیله نقلیه) سهم اشتراکی بالاتری دارد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان بخشی از تلفات جادهای مربوط به فرسودهگی راهها است که براساس آمار ارایهشده در منابع علمی، افزایش اضافهبار منجر به کاهش شدید عمر روسازی میشود. بهگونهای که عمر روسازی تنها با افزایش ۲۰ درصدی اضافه تناژ، به نصف عمر طراحی کاهش مییابد؛ بنابراین، این پارامتر با کنترل تعداد تردد و وزن وسایل قابل انجام است. با توجه به تأثیرگذاری قابلتوجه وسایل نقلیه سنگین و ذکر این نکته که بیش از ۹۰ درصد سهم تن – کیلومتر کالاهای حمل شده مربوط به جادههای برونشهری است، کنترل این سهم بهمنظور افزایش عمر باقی مانده و سرویسدهی مناسب نقش کلیدی دارد.
اثرات سوء ناشی از حمل بار بر ایمنی راهها
اثرات سوء ناشی از حمل بار اضافه بر ظرفیت مجاز توسط وسایل نقلیه از دو منظر کاهش ایمنی و ایجاد خسارات متعدد به بدنه و ساختار راههای کشور و همچنین ابنیه فنی و تأسیسات زیربنایی قابلذکر است. به همین منظور سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سنوات اخیر اقدام به کنترل مکانیزه جابهجایی بار در جادههای کشور نموده و با استفاده از فناوریهای روز و پیشرفته بهمنظور از مدیریت توزین در حال حرکت وسایل نقلیه سنگین، ادوات و تجهیزات هوشمند WIM را در جادههای کشور پیادهسازی کرده است که نتایج آن کاهش آمار تخلفات اضافه تناژ و افزایش ایمنی حملونقل جادهای است که میتواند تأثیر قابل توجهی در افزایش عمر روسازی، فنی و ایمنی جادهای داشته باشد.
مرمت و اصلاح خرابیهای سطحی و سازهای روسازی، شامل تعمیرات سطحی، اجرای روکشهای تقویتی، بازیافت، انواع روکشهای حفاظتی از عمده فعالیتهای قابل انجام در این حوزه است. با توجه به اینکه محدودیت منابع در این امور وجود دارد، همواره کلیه سازمانها، اهتمام به مدیریت صحیح منابع داشته و با ایجاد سامانههای مدیریت و تصمیم سازها سعی بر تخصیص منابع به گزینههای مناسب در زمان و مقاطع بهینه هستند.
مرمت راهها با سرمایهگذاری بخش خصوصی
بر این اساس در سال گذشته سامانه مدیریت روسازی PMS در سطح شبکه راههای شریانی مورد بهرهبرداری قرار گرفت که مدیریت و گزینهگذاری براساس شاخصهای علمی دقیق و مکانیزه و مطابق با استانداردهای بینالمللی، صورت گرفته است. در زمینه استفاده از فناوری و تجهیزات روز دنیا در صنعت روسازی و راه، با توجه به روشهای نوین مانند انواع آسفالتهای حفاظتی و نگهداری روسازی در وضعیت مناسب سعی شده است تا همگام با کشورهای توسعهیافته و بهرهگیری از تکنولوژیِ، از طریق مدیریت منابع و گزینههای کمهزینه در بخش بیشتری از شبکه راههای کشور عملیات نگهداری انجام شود. همچنین بازنگری مداوم طرحهای اجراشده و کنترل با معیارهای علمی از مهمترین فعالیتهای این سازمان است.
خوشبختانه در برنامه ششم توسعه به سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل توجه ویژهای شده است. با توجه به کسری قابل توجه اعتبار در این حوزه، در صورتی که تأمین مالی نگهداری راهها تنها متکی به منابع عمومی دولت باشد با کسری شدیدتر منابع در سالهای نزدیک مواجه خواهیم شد. لذا یکی از گزینههای مطرح در این زمینه حمایت دولت از سرمایهگذاری بخش خصوصی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.