شکستن یخ‌‌ها برای فرود ایرفرانس در تهران

    ایرفرانس به‌دنبال اجرایی شدن برجام و در راستای تلاش‌های گسترده فرانسه و اروپا برای شکستن یخ روابط تجاری، از روز یکشنبه ۲۹ فروردین پروازهایش به ایران را پس از ۸ سال توقف از سرگرفت. به گزارش ایسنا، پرواز مستقیم از پاریس به تهران برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به این طرف انجام […]

 

 

ایرفرانس به‌دنبال اجرایی شدن برجام و در راستای تلاش‌های گسترده فرانسه و اروپا برای شکستن یخ روابط تجاری، از روز یکشنبه ۲۹ فروردین پروازهایش به ایران را پس از ۸ سال توقف از سرگرفت.

به گزارش ایسنا، پرواز مستقیم از پاریس به تهران برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به این طرف انجام گرفت. آلن ویدالیس، وزیر حمل و نقل فرانسه و یک هیأت از مدیران بازرگانی در پرواز AF378 که از فرودگاه شارل دوگل برخاست و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به زمین نشست، حضور داشتند.

فدریک گاگی، مدیرعامل ایرفرانس نسبت به سودآوری این مسیر خوش‌بین بوده و به آسوشیتدپرس اظهار‌کرد: ایران یک مقصد گردشگری است که به تصور من بسیار محبوب و جذاب خواهد بود. ایرفرانس همچنین انتظار دارد پاریس به هاب پرواز گردشگران آمریکایی و سایر گردشگرانی که به تهران می‌روند، تبدیل شود.

اصغر فخریه کاشان، معاون وزیر حمل و نقل ایران از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به تهران استقبال کرد و گفت: وضعیت کنونی خوشبخانه این فرصت را برای هر دو کشور فراهم کرده تا روابطشان را به وضعیت عادی سابق احیا کنند و جالب به‌نظر می‌رسد که فرانسه و صنایع فرانسوی حضور گسترده‌ای در صنعت هواپیمایی ایران دارند.

از سرگیری پرواز‌ها ارتباطات هواپیمایی میان دو کشور را احیا خواهد کرد. ایرفرانس از سال ۱۹۴۶ تا اکتبر سال ۲۰۰۸ به ایران پرواز داشت و پس از آن به دلیل تشدید تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران، این پرواز‌ها متوقف شدند.

اما بازگشت ایرفرانس به ایران بدون حاشیه نبود و شماری از مهمانداران زن ایرفرانس به درخواست این شرکت به پوشاندن موی خود در ایران اعتراض کردند. ایرفرانس در واکنش به این اعتراضات، اوایل ماه جاری اعلام کرد به خلبانان و مهمانداران زن که به مقررات مذکور معترض هستند اجازه می‌دهد در پروازهای تهران نباشند.

این شرکت خاطرنشان کرد رعایت فرهنگ و آداب کشورهایی که به آن‌ها پرواز دارد، بخشی از ارزش‌های بنیادین ایرفرانس و کارکنانش است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه ۳ بار در هفته به ایران پرواز خواهد کرد. شرکت آلمانی لوفتهانزا و شرکت اتریش ایرلاینز هم پروازهای متعددی در طول هفته به ایران دارند. بریتیش ایرویز هم قصد دارد پروازهایش به ایران را از تابستان از سربگیرد.

 

همزمان با بازگشت ایرلاینهای اروپایی به ایران، اتحادیه اروپا درصدد کاهش سخت‌گیری برای پروازهای ایران ایر است. اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی‌‌ها نسبت به صلاحیت هواپیما‌ها برای پرواز ایمن، تقریباً ۶ سال قبل دسترسی ناوگان هواپیمایی فرسوده ایران به فضای هوایی این منطقه را محدود کرد اما مقامات اروپایی اظهارکرده‌اند اکنون که تسهیل تحریم‌ها امکان ورود هواپیماهای جدید و قطعات یدکی به ایران را فراهم کرده آماده کاهش بخشی از محدودیت‌های مذکور هستند. ویولتا بولک، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای اظهار کرده است کاهش محدودیت‌های پرواز برای ایران ایر یک اولویت مهم برای بروکسل است که مایل است دسترسی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران را گسترش دهد.