«نفس»؛ براساس ذائقه آکادمی اسکار انتخاب شد

کیانیان «نفس»؛ براساس ذائقه آکادمی اسکار انتخاب شد رضا کیانیان با تأکید بر این‌که در انتخاب فیلم «نفس» برای معرفی به اسکار هیچ اعمال نظر بیرونی صورت نگرفته است، گفت: این فیلم امتیاراتی دارد که برای اعضای آکادمی اسکار می‌تواند جذابیت بیش‌تری داشته باشد. این بازیگر سینما که عضو هیأت انتخاب سینمای ایران برای معرفی […]

کیانیان

«نفس»؛ براساس ذائقه آکادمی اسکار انتخاب شد

رضا کیانیان با تأکید بر این‌که در انتخاب فیلم «نفس» برای معرفی به اسکار هیچ اعمال نظر بیرونی صورت نگرفته است، گفت: این فیلم امتیاراتی دارد که برای اعضای آکادمی اسکار می‌تواند جذابیت بیش‌تری داشته باشد.

این بازیگر سینما که عضو هیأت انتخاب سینمای ایران برای معرفی اثری به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) بوده است، درباره انتخاب فیلم «نفس» در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: در معرفی فیلم به اسکار باید اثری انتخاب می‌شد که بتواند مورد توجه اعضای اکادمی قرار بگیرد و در رقابت با فیلم‌های خارجی شانس بیش‌تری داشته باشد پس باید ذائقه آکادمی را بشناسیم و بررسی می‌کردیم که در این سال‌ها انتخاب آنها براساس چه اساسی بوده و چه فیلم‌هایی را برگزیده‌اند.

او با بیان این‌که انتخاب یک فیلم برای شرکت در جشنواره‌های اروپایی قواعد خاص خود را دارد و هر کدام از این رویدادهای سینمایی با اسکار تفاوت دارند، ادامه داد: اگر قرار بود برای یک جشنواره اروپایی فیلم انتخاب کنیم، به ضوابط دیگری توجه می‌کردیم. ما باید از میان بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته شده و اکران شده انتخاب می‌کردیم. برخی از آنها اصلاً شرایط حضور در چنین رویدادی را براساس قواعد و ضوابط اسکار نداشتند و در نهایت پس از بررسی‌ به فهرستی از ۱۰ فیلم و سپس ۴ فیلم «رگ خواب»، «ویلایی‌ها»، «نفس» و «مالاریا» رسیدیم که در انتخاب آنها، نگاه جشنواره‌های جهانی به این فیلم‌ها، استقبال‌شان و نقدهای مثبت و منفی برون‌مرزی و درون‌مرزی و جوایز جهانی که برده بودند هم در کنار ویژگی‌های فنی و هنری دیده شدند.

کیانیان با تأکید براین‌که برای بررسی هر اثر فقط به رأی‌گیری اکتفا نشده و بحث‌های اقناعی در جلسات صورت گرفته است و نیز با اشاره به استقبال بین‌المللی از فیلم «نفس» نرگس‌آبیار گفت: این فیلم به نظر ما روایت جذاب و خوبی داشت و در بین دیگر فیلم‌‌‌ها از امتیازاتی برخوردار است که می‌تواند برای آمریکایی‌‌‌ها نیز جذاب باشد. البته فیلم «مالاریا» هم که در کنار «نفس» جزو دو گزینه نهایی بود، جذابیت‌های خاص خود را دارد و کارگردان با ۳ نوع حرکت و دو نوع دوربین توانسته به شیوه روایتی منحصربه‌فرد دست یابد و آنچه را می‌خواهد به خوبی بازگو کند ولی در آخر نظرات مثبت‌تری که نسبت به «نفس» وجود داشت، باعث شد اکثریت آرا «نفس» را انتخاب کنند.

وی درباره دو فیلم دیگر هم اضافه کرد: فیلم «ویلایی‌ها» که اولین ساخته خانم قیدی است، فیلم دوست داشتنی و خوبی شده ولی در بحث‌های اقناعی نتوانست رأی کافی بیاورد. فیلم «رگ خواب» هم به دلیل آن‌که ۳ ورژن دیگر آن با همین قصه قبلاً در دنیا ساخته شده است، با وجود جذابیت‌هایی که برای تماشاگر ایرانی دارد، رأی لازم را نیاورد.

او در ادامه یادآور شد که آنچه معرفی شده نظر این هیأت انتخاب بوده و ممکن است اگر گروه دیگری به جای ما می‌بود، اثر دیگری انتخاب می‌شد.

این عضو هیأت انتخاب معرفی فیلم به اسکار در عین حال تأکید کرد: وقتی برای اولین‌بار در هیأت انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار قرار گرفتم، مثل دیگر اعضا اعلام کردم که هرگونه اعمال سلیقه‌ای از طرف مدیران دولتی صورت بگیرد، کنار خواهم کشید و این مسأله را هم اعلام می‌کنم؛ چون قرار نیست وقتی برای این هیأت انتخاب شده‌ام، کسی نظرش را به من تحمیل کند، هرچند گاهی دیده‌ایم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و بر انتخاب‌‌‌ها اعمال‌نظر می‌شود، اما در این هیأت هیچ اعمال نظری از سمت بالا نشد و ما هرگز به لحاظ سیاسی فیلمی را نسنجیدیم؛ بلکه براساس شاخصه‌های فنی، تکنیکی، هنری، استقبال بین‌المللی و نیز ذائقه اسکار فیلم‌‌‌ها را بررسی کردیم.

 

کیانیان در پایان با یادآوری سالی که مدیران دولتی سینما، اسکار را تحریم کردند، گفت: یک بار مدیران دولتی اسکار را تحریم کردند. اما باید بدانیم آنها چیزی را از دست نمی‌دهند، بلکه این ما هستیم که یک امتیاز و موقعیت ویژه را برای معرفی ایران به جهان از دست می‌دهیم. نباید فراموش کنیم در شرایطی که تلاش‌های زیادی می‌شود تا ایران به انزوای جهانی برود، نامزدی فیلم «بچه‌های آسمان» در لیست ۵ فیلم برگزیده خارجی و کسب دو جایزه اسکار باعث شد چند میلیون کلمه مثبت درباره ایران نوشته، گفته و بازگو شود و بار‌‌ها و بار‌‌ها از ایران و سینمایش به بزرگی نام برده شود.