مرگ ۵۵هزار نفر با موتورسیکلت طی یک دهه اخیر

مرگ ۵۵هزار نفر با موتورسیکلت طی یک دهه اخیر مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان آمار۱۰ ساله موتورسوارانی که جان خود را به واسطه رانندگی با این وسیله از دست داده‌اند، گفت: بسیار دردناک است که از سال ۸۵ تا ۹۵، تعداد ۵۵ هزار ایرانی در تصادف با موتور فوت شدند. به گزارش ایرنا، سیداسدا…جولایی […]

مرگ ۵۵هزار نفر با موتورسیکلت طی یک دهه اخیر

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان آمار۱۰ ساله موتورسوارانی که جان خود را به واسطه رانندگی با این وسیله از دست داده‌اند، گفت: بسیار دردناک است که از سال ۸۵ تا ۹۵، تعداد ۵۵ هزار ایرانی در تصادف با موتور فوت شدند.

به گزارش ایرنا، سیداسدا…جولایی در جلسه شورای سیاست‌گذاری «جشنواره رانندگان حرفه‌ای» گفت: امروز آمار بدهکاران دیه‌های فوتی و جرحی در استان‌های اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد به کم‌تر از ۱۰ نفر تقلیل پیدا کرده‌اند که امید است با حمایت نهادهای قضایی و صد البته فرهنگی این تنزیل زندانی را در خصوص محکومان مالی چک و مهریه نیز شاهد باشیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به این‌که حتی یک تصادف منجر به فوت در عصر کنونی زیاد است، گفت: طبق آمار منتشر شده در طول ۷ سال و ۱۱ ماه دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر بعثی‌‌‌ها، ۱۸۸هزارو۱۵ رزمنده در عرصه نبرد با باطل به فیض شهادت رسیدند، حال این‌که تنها در دهه اخیر ۲۱۰هزارو۶۰۰ ایرانی نه در میدان جنگ، بلکه در مسیر جاده‌ها جان خود را از دست داده و ده‌ها برابر همین آمار هموطن ایرانی با ایراد جراحت‌های سطحی و عمیق روانه بیمارستان‌ها شده‌اند.

وی ۱۲میلیون موتور سیکلت در سطح خیابان‌‌‌ها را عامل اصلی بسیاری از تصادفات مطرح کرد و گفت: طبق آخرین آمار از سال ۷۷ تا ابتدای سال جاری، ۳میلیون‌و۱۵۷ هزار گواهینامه برای موتورسوران صادر شده است که این آمار با عنایت به وجود ۷میلیون موتور سیکلت پلاک ملی و تعداد ۴میلیون‌و۵۰۰ موتور پلاک قدیمی از یک واقعیت تلخ پرده برمی‌دارند که بسیاری از راکبان سوار بر روی دو چرخ، گواهینامه لازم برای هدایت این وسیله نقلیه پرخطر را ندارند. حال این‌که جالب است تعداد ۵ میلیون موتور سیکلت بیش از ۱۰ سال عمر داشته و طبق استانداردهای جهانی فرسوده به حساب می‌آیند.

 

با عنایت به ابلاغ سراسری قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۰ اردیبهشت سال ۹۵ و کاهش آمار رانندگان زندانی به کم‌تر از ۶۰۰ محبوس ناشی از دیات جرحی و فوتی اما متأسفانه چالش مربوط به خرید پوشش بیمه‌ای توسط دارندگان موتورسیکلت همچنان پابرجا بوده و بالتبع این امر نتایج مطلوبی را نیز برای نزدیک به دوازده میلیون موتورسیکلتی که در مسیرهای خیابانی و جاده‌ای تردد می‌کنند، ندارد.