شروع به ساخت قطعات داخلی پژو ۲۰۰۸ از اول سال جدید میلادی

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو وعده داد شروع به ساخت قطعات داخلی پژو ۲۰۰۸ از اول سال جدید میلادی عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: تاکنون هیچ قطعه‌ای در جریان عرضه محصولات جدید به تولید انبوه نرسیده است هر چند انتظار می‌رود از ابتدای سال جدید میلادی تأمین قطعات جدید براساس برنامه‌ریزی خودروسازان آغاز […]

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو وعده داد

شروع به ساخت قطعات داخلی پژو ۲۰۰۸ از اول سال جدید میلادی

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: تاکنون هیچ قطعه‌ای در جریان عرضه محصولات جدید به تولید انبوه نرسیده است هر چند انتظار می‌رود از ابتدای سال جدید میلادی تأمین قطعات جدید براساس برنامه‌ریزی خودروسازان آغاز شود.

پیمان یزدان بخش در گفت‌و‌گو با خبرخودرو با اشاره به این‌که تاکنون داخلی‌سازی خودرو پژو ۲۰۰۸ آغاز نشده است، تأکید کرد: همچنان خودروسازان و قطعه‌سازان در مرحله عقد قرارداد قرار دارند و هر چند قطعه‌سازانی که قراردادی را در این زمینه منعقد کردند نیز نمونه قطعات را برای تست اولیه و تأیید به فرانسه ارسال کردند.

وی گفت: اگر تاکنون پژو ۲۰۰۸ در داخل تولید نشده به جهت این است که تاکنون هیچ قطعه ایرانی بر روی آن نصب نشده و کلیه قطعات وارداتی است.

وی همچنین با توجه به برخی آمار‌‌ها در خصوص تولید و داخلی‌سازی خودروهای جدید، تصریح کرد: البته اطلاع از جزییات تولیدات جدید باید از شرکت‌ها دریافت شود.

وی گفت: هم اکنون خودرو پژو ۲۰۰۸ که در ایران عرضه می‌شود صددرصد قطعات آن به صورت سی‌کی‌دی و یا سی‌بی‌یو وارد می‌شود و تنها مونتاژ اولیه آن در ایران صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با توجه به موضوع پیوست قراردادهای قطعه‌سازی در کنار قراردادهای اصلی خودروسازان اظهار داشت: این‌که در جریان سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان خارجی در ایران بتوانیم آنها را در خصوص شرایط و مراحل قرارداد‌‌ها ملزم کرده و جزییات داخلی‌سازی‌‌ها دیده شود، بسیار بحث درست و تأیید شده‌ای است.

این فعال در صنعت قطعه‌سازان کشور تأکید کرد: البته در برخی از موارد باید زمان داخلی‌سازی و نوع قطعات تولیدی جابه‌جا شود به عنوان مثال در جریان قرارداد‌ها، تولید برخی از قطعات‌ های‌تک و دارای دانش فنی بالا جزو موارد داخلی‌سازی محسوب نمی‌شود و عمدتاً تمایل شرکت‌ها بر این است که از خارج وارد و تأمین شود این مسأله به این مفهوم است که خارجی‌‌ها خواستار دستیابی قطعه‌سازان ایرانی به تکنولوژی روز جهانی نیستند.

یزدان بخش افزود: باید در طول سرمایه‌گذاری مشترک انتقال تکنولوژی در تولید بسیاری از قطعات خاص نیز مورد تأکید قرار گیرد و این الزام خودروسازان به منظور زمان‌بندی داخلی‌سازی قطعات و انتخاب نوع قطعات به نحوی صورت گیرد که قطعه‌سازان ایرانی نیز صاحب تکنولوژی قطعات‌ های‌تک شوند.

 

وی گفت: امروز برخی از قطعات ‌های‌تک در حوزه قطعه‌سازی وجود دارد که همچنان در ایران داخلی‌سازی آنها صورت نمی‌گیرد و خودروسازان خارجی نیز تمایلی به انتقال تکنولوژی و داخلی‌سازی این قطعات در ایران ندارند.