طبق آزمایش موفق پروژه تیر الکترونیک در ایران، سازمان جهانی گمرک، ایران را به عنوان کشور پایلوت اجرای یک پروژه جهانی در میان ۷۰ کشور انتخاب کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان جهانی گمرک در گزارشی که در جدیدترین شماره مجله رسمی این سازمان به چاپ رسیده به […]
طبق آزمایش موفق پروژه تیر الکترونیک در ایران، سازمان جهانی گمرک، ایران را به عنوان کشور پایلوت اجرای یک پروژه جهانی در میان ۷۰ کشور انتخاب کرد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان جهانی گمرک در گزارشی که در جدیدترین شماره مجله رسمی این سازمان به چاپ رسیده به موفقیتآمیز بودن آزمایش این پروژه تیر الکترونیک در ایران پرداخته است.
پروژه تیر الکترونیک اولین پروژه بینالمللی محسوب میشود که ایران به عنوان کشور پایلوت اجرای یک پروژه جهانی در میان ۷۰ کشور انتخاب شده است.
در این گزارش آمده است: عملکرد سیستم جدید تیر الکترونیکی (e- TIR) برمبنای تبادل سریع اطلاعات دیجیتال میان شرکت حملونقل، مقامات گمرک، سازمانهای تضمینکننده سیستم TIR و سازمان ملل است.
در حال حاضر یک پروژه پایلوت میان ایران و ترکیه راهاندازی شده است که با استفاده از سیستم تیر الکترونیکی انتظار میرود طی سالهای آینده گسترش بیشتری یابد و موجبات کاهش هزینههای ترانزیت بینالمللی و افزایش امنیت را فراهم کند.
کلمه تیر (TIR) مخفف حملونقل جادهای بینالمللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به طریقه مهر و موم شده به گمرک مقصد با کنترلهای هماهنگ و پروسههای مشترک با تضمین بینالمللی معتبر منتقل میشوند. این امر موجب تسهیل تجارت و حملونقل شده و از بروز مشکل در جمعآوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری میکند.
بنابراین گزارش، این سیستم براساس کنوانسیون تیر سازمان ملل که نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ معرفی گردید طراحی شد و پس از آن با پشتیبانی طرفهای قرارداد تحت کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل متحد (UNECE) ادامه یافت.
از آن زمان به دستور سازمان ملل، اتحادیه حملونقل بینالمللی جادهای (IRU) مدیریت زنجیره تضمین بینالمللی، تهیه و توزیع کارنهتیر و استفاده از فنآوری اطلاعات و پردازش اداری و تضمین همکاری موفق بخش دولتی و خصوصی را بهعهده دارد.
هماکنون ۶۹ کشور در ۴ قاره جهان عضو کنوانسیون تیر هستند و کشورهای زیادی در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا برای پیوستن به این کنوانسیون در آینده نزدیک علاقهمندی خود را اعلام کردهاند.
این گزارش میافزاید: سالهای بسیاری بود که دفترچههای چند برگی و رنگی کارنه، سمبل سیستم تیر بهشمار میرفت. کارنهتیر نه تنها یک سند استاندارد ترانزیت گمرکی بهشمار میآید، بلکه دلیلی ملموس برای تضمین بینالمللی پرداخت حقوق و عوارض کالاهایی است که تحت سیستم TIR جابهجا میشوند.
اما با گذشت زمان و تغییر یافتن فنآوریها، برای ارایه سرویس بهتر به شرکتهای حملونقل و ادارات گمرک، سیستم تیر نیز میبایست برای رقابتی شدن و کارآمدتر شدن دچار تغییر میشد. از اینرو اتحادیه حملونقل بینالمللی جادهای (IRU) و کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل (UNECE) بر آن شدند تا رویه TIR را با امضای موافقتنامهای در مارس ۲۰۱۵، کاملاً مکانیزهکننده و بدینترتیب راه برای اجرای پروژه پایلوت تیر الکترونیکی میان ایران و ترکیه هموار شد.
در گزارش یاد شده آمده است: این پروژه پایلوت بهطور رسمی از اکتبر ۲۰۱۵ با راهبری مقامات گمرکات ایران و ترکیه بهعنوان دو داوطلب پیشتاز و انجمنهای تضمین TIR دو کشور به نام اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) و اتحادیه اتاقها و تبادل کالاهای ترکیه (TOBB) و با همکاری اتحادیه حملونقل بینالمللی جادهای (IRU) و کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل (UNECE) شروع بهکار کرد.
در ماه نوامبر و دسامبر ۲۰۱۵، پس از آنکه سیستمهای فنآوری اطلاعات (IT) تمامی ذینفعان مورد آزمایش قرار گرفت. حملونقل پایلوت تیر الکترونیکی بهطور موفق میان شهر تهران در ایران و ازمیر در ترکیه انجام شد.
این حملونقل پایلوت با عبور از پستهای مرز بازرگان و گوربلاغ (مرز ایران و ترکیه) با تبادل اطلاعات دیجیتالی که کاملاً جایگزین رویههای کاغذی شده است انجام گرفت. فاز دوم این پروژه پایلوت که ادارات گمرک و شرکتهای حملونقل بیشتری را درگیر خواهد کرد، در فوریه ۲۰۱۶ راهاندازی خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.