بخش خصوصی صادرات سیب به بازارهای هدف را بر دست بگیرد

بخش خصوصی صادرات سیب به بازارهای هدف را بر دست بگیرد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان این‌که صادرات سیب به مسکو در راه است، گفت: بخش خصوصی صادرات سیب به بازارهای هدف را بر دست بگیرد. قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خانه‌ملت، درباره خبر مبنی بر سیب صادراتی ۶ برابر […]

بخش خصوصی صادرات سیب به بازارهای هدف را بر دست بگیرد

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان این‌که صادرات سیب به مسکو در راه است، گفت: بخش خصوصی صادرات سیب به بازارهای هدف را بر دست بگیرد.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خانه‌ملت، درباره خبر مبنی بر سیب صادراتی ۶ برابر ارزان‌تر از بازار داخلی، گفت: با توجه به اطلاعات جامعی که در زمینه تولید و صادرات سیب در کشور دارم به هیچ‌وجه خبر فوق را تأیید نمی‌کنم زیرا هم‌اکنون سیب صادراتی با نرخ معقول در چرخه صادرات قرار گرفته است و بالاتر از نرخ داخلی نیز در بازار صادراتی به فروش می‌رود.

ورود سیب ایرانی به روسیه در پیچ صادرات

عضو کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که صادرات سیب به مسکو در راه است، تصریح کرد: بها دادن به بخش خصوصی راهکاری طلایی برای صادرات کنسانتره سیب به بازارهای جهانی تلقی می‌شود، زیرا با صادرات سیب می‌توان علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده برای بسیاری افراد نیز اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

 میرزایی‌نیکو، افزود: مذاکره و دیپلماسی برای صادرات سیب‌های ایرانی روند مناسبی دارد و به نوعی سیب ایرانی در پیچ صادرات به کشورهای همچون روسیه قرار گرفته است که امیدواریم با برنامه‌ریزی صادراتی این مهم عملیاتی شود.

 وی ادامه داد: به‌طور کلی تمام محصولات کشاورزی که در مسیر صادراتی قرار می‌گیرند، طبق مؤلفه‌های اقتصاد باید بالاتر از نرخ داخلی در ریل صادرات قرار بگیرند، در غیراین‌صورت مشخص است که چرخه صادرات نمی‌تواند برای ما ارزآوری و ایجاد درآمد کند.

 پایداری در بازار صادراتی سیب نیازمند بسته‌بندی شکیل

عضو کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی مجلس با بیان این‌که پایداری در بازار صادراتی سیب نیازمند بسته‌بندی شکیل است، تصریح کرد: سیب ایرانی برای این‌که بتواند به‌طور مستمر، رتبه ممتازی در بازار جهانی داشته باشد و باید با بسته‌بندی مرغوب و طبق مؤلفه‌های بین‌المللی در مسیر صادرات قرار بگیرد؛ زیرا سیب ایرانی با توجه به کیفیتی که دارد در سایز‌‌ها و انواع مختلف در بازار جهانی مشتری دارد.

 وی در ادامه داد: اگر نگاهی به برندهای مختلف موفق در صنعت کشاورزی داشته باشیم به سادگی ملاحظه می‌کنیم که این برند‌‌ها توانسته‌اند با حفظ ساختارهای مدرن بسته‌بندی در بازار جهانی نه تنها دوام بیاورند، بلکه مشتریان ثابتی نیز در عرصه بین‌الملل برای محصولاتشان ایجاد کردند، بنابراین بسیار دشوار است که بتوان در فضای رقابتی با این نوع محصولات وارد رقابت شد.

میرزایی نیکو، افزود: سیب صادراتی بسته‌بندی و سورتینگ شده، در حدود ۳هزار تومان به مدار صادرات روانه می‌شود البته احتمال دارد با گرم شدن بازار سیب این مبلغ نیز با افزایش روبه‌رو شود و این در حالی است که هم اکنون محصول سیب در استان تهران به اصطلاح سرد درختی در حدود دوهزار تومان کیلویی خرید و فروش می‌شود و سیب ارومیه نیز در حدود ۱۱۰۰تومان کیلویی از سر درخت خریداری می‌شود.

 

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان این‌که کنسانتره و صنایع تبدیلی مدرن رمز بهبود وضعیت کشاورزان تولیدکننده سیب است، یادآور شد: سرمایه‌گذاری در کنسانتره کردن سیب راهی برای ایجاد ارزش‌افزوده برای سیب‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی است.