پورمختار:قاچاق سالانه ۲۰ میلیارد نخ سیگار به کشور

  رییس کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه نظارت بر قاچاق سیگار، گفت: حذف هولوگرام از سیگار اقدامی غیرقانونی و غیرمنطقی بود. به گزارش خانه ملت، محمدعلی پورمختار در توضیح طرح شناسه رهگیری، طرح شبنم، حذف کد رهگیری و حذف هولوگرام از سیگار، گفت: بر اساس […]

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه نظارت بر قاچاق سیگار، گفت: حذف هولوگرام از سیگار اقدامی غیرقانونی و غیرمنطقی بود.

به گزارش خانه ملت، محمدعلی پورمختار در توضیح طرح شناسه رهگیری، طرح شبنم، حذف کد رهگیری و حذف هولوگرام از سیگار، گفت: بر اساس جمع‌بندی نشست کمیسیون اصل نود در سال گذشته با مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان سازمان بازرسی کل‌کشور، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حذف هولوگرام از سیگار غیرقانونی و غیرمنطقی بود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حذف هولوگرام از سیگار موجب افزایش قاچاق، سوءاستفاده افراد و کاهش درآمد عمومی کشور شده است، گفت: هولوگرام برچسبی برای تأیید سلامت ورود یک کالا به کشور است، البته وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مدعی بود که حذف هولوگرام از سیگار به دلیل سوءاستفاده و جعل بوده است.

وزارت صنایع عادت به حذف صورت مسأله دارد

وی با بیان این‌که امکان جعل هولوگرام وجود دارد، افزود: نظارت بر پروسه نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما متأسفانه مسؤولان این وزارتخانه تقریباً در طول دو سال گذشته به حذف صورت مسأله عادت کرده‌ و برای راحتی خود امر غیرقانونی را عادی جلوه می‌دهد که هولوگرام هم از این نوع اقدامات بود.

پورمختار یادآور شد: پس از نشست اواخر سال گذشته کمیسیون اصل نود مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده جایگزین طرح هولوگرام را داده و اعلام کردند که طرح جایگزین در حال طراحی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در توضیح وضعیت قاچاق سیگار به کشور گفت: آمارهای مختلفی از ۲۰ میلیارد نخ در سال تا ارقام پایین‌تر اعلام شده که این میزان باعث تأسف است زیرا ضعف دستگاه‌های اجرایی و کم‌توانی جهت مبارزه با قاچاق سیگار با این آمار کاملاً مشخص است.

بررسی پرونده ویژه قاچاق کالا در کمیسیون اصل نود

وی ادامه داد: کمیسیون اصل نود پرونده ویژه‌ای بنا به خواست ملی در خصوص قاچاق کالا در کشور (سیگار و غیرسیگار) در دست بررسی دارد، در این پرونده دلایل و روش‌های قاچاق و عملکرد دستگاه‌های مسؤول بررسی و اعلام خواهد شد.

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلاش شده تا پرونده ویژه در خصوص قاچاق کالا پیش از اتمام مجلس نهم نهایی شود در غیر این صورت در اولویت مجلس دهم قرار خواهد گرفت.