کتاب‌های درسی ما، دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند

روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی کتاب‌های درسی ما، دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با نواخته شدن زنگ یکی از مدارس تهران توسط رییس‌جمهور آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، همزمان با این مراسم، بهره‌برداری از ۱۴۶ پروژه آموزشی نیز در سراسر کشور آغاز […]

روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی

کتاب‌های درسی ما، دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کند

سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با نواخته شدن زنگ یکی از مدارس تهران توسط رییس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، همزمان با این مراسم، بهره‌برداری از ۱۴۶ پروژه آموزشی نیز در سراسر کشور آغاز شد. مراسم رسمی شروع سال تحصیلی جدید با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در هنرستان دخترانه شهید مدرس در منطقه غرب تهران و خیر مقدم و گزارش وزیر آموزش‌وپرورش آغاز شد. حدود یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار دانش‌آموز کلاس اولی امسال برای نخستین بار وارد مدارس شدند.

رییس‌جمهور همچنین با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند.

حسن روحانی در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در هنرستان شهید مدرس منطقه ۵ تهران اظهار کرد: وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم، غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس و تغییر بعضی عبارت‌‌‌ها، نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم، تغییر چندانی نکرده است. در حالی که ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای ۱۲ سال آینده تربیت کنیم، کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند نه برای فردا و حتی امروز.

وی ادامه داد: نحوه تدریس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نیاز به تحول جدید دارد. در پایان کار معلوم می‌شود که معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پایان کار مشخص می‌شود که آیا ما یک نوجوان یا جوان مسؤول ماهر علاقه‌مند به‌کار خلاق تحویل جامعه داده‌ایم یا تنها باعث شده‌ایم دانش‌آموزان حفظیاتی را که از یاد می‌رود، حفظ کنند.

روحانی با بیان این‌که برای آن‌که دوران مدرسه بهترین دوران زندگی باشد و احساس کنیم شرایط بهتری برای حضور در جامعه داریم، به نکاتی باید توجه کرد، افزود: این مسأله به برنامه‌ها، تلاش‌ها و کمک‌های دولت، تلاش‌های پدران و مادران و خانوده‌ها، معلمان و جامعه و همچنین اخیراً به نوع استفاده از فضای مجازی بستگی دارد و همه اینها دست به دست هم می‌دهند که در پایان این ۱۲ سال ما به کجا برسیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که یکی از عوامل بسیار مهم رابطه معلم با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با یکدیگر در محیط کلاس است تصریح کرد: محیط کلاس باید امن باشد؛ امن به معنای این‌که در یک کلاس مبادا یک یا دو دانش‌آموز مورد حمله سخنان بقیه باشند. یا یک دانش‌آموز که استعداد بیش‌تری دارد برای دیگران فخرفروشی کند باید دانش‌آموزی که درسی را بهتر می‌فهمد به شاگردی که به هر دلیلی نتوانسته حرف استاد را بگیرد، کمک کند. محیط امن به این معنا که به شکل و قیافه، نحوه حرکت و راه رفتن، لهجه و سخن گفتن هم ایراد نگیریم یا چند دانش‌آموز یک نفر را دست نیندازند.

وی ادامه داد: اگر محیط امن نباشد نتیجه این می‌شود که دانش‌آموز غم زده شده، تحت فشار روحی قرار می‌گیرد و اگر خدایی نکرده رفتار معلم هم با او صددرصد صحیح نباشد ناامنی دوم را هم تجربه می‌کند و اگر در راه منزل محیط امنی را نبیند، ناامنی دیگری را حس می‌کند و اگر در خانه پدر و مادر رفتارشان محبت‌آمیز نباشد، ناامنی دیگری برای او تجربه می‌شود. اگر دانش‌آموز در حیاط و کلاس نسبت به همکلاسی، معلم، مدیر، محیط، جامعه پدر و مادر و خانواده احساس ناامنی کند، درس خواندن برای او سخت می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های جوانان ایرانی بیان کرد: همه ما میدانیم در کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها جوانان دانش‌آموزان و دانشجویان قدمهای بسیار خوبی برداشته‌اند. ما در بسیاری از المپیاد‌‌ها برنده طلا شده‌ایم. دانشجویان ما در بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا در حال تحصیل هستند و در بسیاری از مراکز علمی درجه یک دنیا ایرانیان به عنوان نخبه تلاش می‌کنند. اما وقتی به ۱۰۰ سال پیش ایران بازمی‌گردیم و با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، می‌بنییم که در کشور نواقصی وجود دارد و ما از سرمایه و منابعمان بهترین استفاده را نکرده‌ایم.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر کسی که ۱۲ سال درس خوانده و دیپلم گرفته را دو سال بعد از دیپلم با کسی که در یک کشور پیشرفته این کار را انجام داده مقایسه کنیم، می‌بینیم که آن کسی که در کشور پیشرفته بوده، داشته‌هایش بیش‌تر از دانش‌آموز ایرانی است. باید بپرسیم چرا؟ چون ما در کلاس خود البته در هنرستان کم‌تر و در دبیرستان بیش‌تر، بیش‌تر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم و چون حفظیم، حافظه با گذشت زمان مثل یخ در آب است و آب می‌شود. اما اگر به خلاقیت جوان‌‌‌ها و نوجوان‌‌‌ها تکیه کنیم و همان مطلب را به جای حفظ کردن به صورت سؤال مطرح کنیم تا با فکر خودشان جواب بدهند، نتیجه را خواهیم دید.

وی در ادامه تأکید کرد: این مسأله باید باور نویسندگان کتب درسی شود که دانش‌آموزان می‌توانند در بیان پاسخ‌ها از آنها بهتر باشند و با مقدمه، مطلب، بیان و جملات بهتری حرفشان را بیان کنند. باید بگذاریم بخش بزرگی از کتب درسی ما توسط دانش‌آموزان در سال‌های آینده نوشته شود و روی خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان تکیه کنیم.

روحانی همچنین عنوان کرد: نباید بعد از ۱۲ سال یک کاغذ به عنوان مدرک دست دانش‌آموزان بدهیم بلکه باید مهارتی یاد بدهیم که بتوانند آن را به عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محیط کار عرضه کنند. باید دانش‌آموزان علاقه‌مند به‌کار، تحویل جامعه بدهیم و دانش‌آموز را در یک رشته به عنوان یک جوان ماهر تربیت کنیم.

 

رییس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اولین خواسته‌ام از آقای بطحایی قبل از معرفی ایشان به مجلس این بود که دانش‌آموزان در پایان ۱۲ سال باید یک کار بلد باشند. تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محیط کار و جامعه شوند، یک مهارت را به خوبی آموخته باشند. این به عنوان رسالت و وظیفه بزرگ همه معلمین، مسؤولان و نویسندگان کتاب‌های آموزش‌وپرورش است.