جزییات الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

جزییات الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اعلام‌کرد: در صورتی که موانع قانونی یا اجرایی خاصی به وجود نیاید، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در سراسر کشور تا پایان سال جاری وجود خواهد داشت. به گزارش ایسنا، سیدحسین‌میرشفیعی توضیح‌داد: در زمینه‌ الکترونیکی شدن این عوارض از ماه‌ها پیش مطالعاتی […]

جزییات الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اعلام‌کرد: در صورتی که موانع قانونی یا اجرایی خاصی به وجود نیاید، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در سراسر کشور تا پایان سال جاری وجود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سیدحسین‌میرشفیعی توضیح‌داد: در زمینه‌ الکترونیکی شدن این عوارض از ماه‌ها پیش مطالعاتی دقیق صورت گرفته و ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و اظهارنظرهای کارشناسی قرار گرفته است تا کار حتی به مرحله‌ی انتخاب سرمایه‌گذار و آغاز فرایند اجرایی نیز برسد.

به گفته وی، در چارچوب این طرح که امکان آن وجود دارد در صورت برطرف شدن پیش نیاز‌ها تا پایان سال جاری به مرحله اجرا برسد، کلیه باجه‌های اخذ عوارض در آزادراه‌های کشور جمع‌آوری خواهند شد و طبق اطلاعات ثبت شده پلاک خودروهای عبوری نرخ عوارض محاسبه می‌شود.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت درباره چگونگی پرداخت عوارض از سوی مسافران نیز اظهارکرد: هر خودروی شخصی که پلاک آن به نام یک فرد ثبت شده نیاز به اعلام یک شماره تلفن همراه داشته است. در چارچوب این طرح پس از اعلام عبور خودرو از محل آزادراه اطلاعات مربوط به عوارض به همان شماره تلفن اعلام می‌شود و مسافر می‌تواند از طریق راه‌های پیش‌بینی شده نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

میرشفیعی ادامه‌داد: یکی از طرح‌ها این است که از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه مسافر کیف پول خود را شارژ کند تا در صورت وجود اعتبار کافی به‌طور خودکار نرخ عوارض کسر شود، اما در صورتی که مبلغ لازم وجود نداشته باشد به مسافر بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان داده خواهد شد تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام لازم را انجام دهد و در غیر این صورت با جریمه مواجه می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که الکترونیکی شدن دریافت عوارض آزادراهی چه تأثیری در نرخ این عوارض خواهد گذاشت، تأکیدکرد: با جمع‌آوری گیت‌های اخذ عوارض در آزادراه‌ها هزینه‌ بهره‌برداری از این طرح‌ها پایین می‌آید و از این رو امکان بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران هر پروژه افزایش می‌یابد. از این رو نمی‌توان نسبت به کاهش نرخ عوارض صحبتی کرد، اما امکان آن وجود دارد که در کمیته قیمت‌گذاری عوارض که به‌طور سالانه تشکیل می‌شود با لحاظ کردن کاهش این هزینه‌ها تأثیری مثبت در ثابت ماندن یا پایین ماندن نرخ رشد عوارض وجود داشته باشد.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مثبت الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزاد راه‌های ایران، تأکیدکرد: یکی از این ظرفیت‌ها مربوط به میزان سفر هر یک از مسافران در این آزاد راه می‌شود، در شرایطی که در زمان وجود گیت‌ها مسافر باید مبلغ کامل عوارض آزاد راهی را پرداخت می‌کرد، اما در صورت الکترونیکی شدن امکان آن وجود دارد که در مسافت‌های کوتاه‌تر نرخ عوارض جابه‌جا شود در کنار آن در صورت بررسی شرایط هر پروژه امکان آن‌که نرخ عوارض در ایام مختلف سال، ایام مختلف هفته و ساعت‌های متفاوت شبانه‌روز متغیر تعیین شود وجود دارد که البته نیاز به بررسی‌های دقیق خواهد داشت.

 

میرشفیعی خاطرنشان‌کرد: هرگونه تصمیم‌‌گیری درباره‌ نرخ عوارض به عهده کمیته مسؤول این موضوع است، اما می‌توان انتظار داشت که با اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزاد راهی در برخی حوزه‌ها نرخ نهایی برای استفاده مردم به صرفه‌تر باشد و البته هزینه بهره‌برداری از جاده‌ها نیز برای سپرده‌گذاران کاهش یابد.