۱۵ برند خارجی برای تولید پوشاک در کشور معرفی شده است

یک مسؤول وزارت صنعت  ۱۵ برند خارجی برای تولید پوشاک در کشور معرفی شده است مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که تا پایان شهریور امسال ۱۵ برند پوشاک خارجی در راستای دستورالعمل تولید بخشی از واردات از طریق تولیدکنندگان داخلی به تشکل‌های مربوطه معرفی شده، گفت: برنامه‌ها […]

یک مسؤول وزارت صنعت

 ۱۵ برند خارجی برای تولید پوشاک در کشور معرفی شده است

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که تا پایان شهریور امسال ۱۵ برند پوشاک خارجی در راستای دستورالعمل تولید بخشی از واردات از طریق تولیدکنندگان داخلی به تشکل‌های مربوطه معرفی شده، گفت: برنامه‌ها و پیشنهادات اجرایی در بخش مد و طراحی پوشاک با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه گردآوری شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، افسانه محرابی در خصوص برنامه‌های دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارتخانه برای رقابتی کردن تولید و افزایش عرضه و تقاضای محصولات نساجی و پوشاک در بازار داخلی افزود: تولیدات صنایع نساجی و پوشاک بیش‌تر براساس نیاز، درخواست مشتری و بازار تولید می‌شود و اکنون تولیدات داخلی در مقایسه با تولیدات کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات نساجی و پوشاک از کیفیت قابل قبولی برخوردارند.

به گفته این مسؤول، بنابر وظیفه سازمانی، دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حفظ و گسترش تولیدات مناسب برای بازارهای داخلی و بین‌المللی و کسب اطمینان از کیفیت محصولات، در تدوین و بازنگری استاندارد کالاهای مرتبط با سازمان ملی استاندارد هماهنگی فعال و مداوم دارد.

وی ادامه‌داد: از آنجا که افزایش کیفیت تولیدات داخلی در شرایط رقابتی عادلانه تحقق می‌یابد، این دفتر از طریق تسهیل در فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، ایجاد بستر مناسب برای به‌وجود آمدن شرایط مورد اشاره را پیگیری می‌کند.

محرابی خاطرنشان‌کرد: از جمله برنامه‌های در اولویت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی، تأمین مواداولیه مورد نیاز این صنعت از نظر کمی و کیفی، بررسی حقوق ورودی ردیف تعرفه‌های مرتبط در طول زنجیره تولیدات صنایع نساجی و پوشاک با رویکرد حمایت منطقی و هدفمند از تولیدات داخلی، تعیین ارزش گمرکی مناسب با همکاری گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران و ترجیحات تعرفه‌ای، ایجاد بازار رقابتی سالم برای صادرات، اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی مناسب برای کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی با شرایط بهینه برای تولیدکنندگان، ایجاد شهرک‌های تخصصی پوشاک، حمایت از توسعه برندهای ملی و ارتقای سطح مد، طراحی ملی بهبود کیفیت محصولات به‌ویژه در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ترغیب و تشویق به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و نهایی است.

** چادر مشکی

وی تصریح‌کرد: تولید پارچه چادرمشکی همواره در اولویت سرمایه‌گذاری و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در صورت ارایه تقاضا در چارچوب قوانین و مقررات و اختیارات موجود، بررسی و حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاری در این زمینه از نظر تولید این محصول صنعتی، فرهنگی به عمل خواهد آمد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یکی از برنامه‌های حمایت از تولید داخل و ارتقای آن، اجرای ماده ۳ دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع‌کنندگان، دفاتر و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالای پوشاک دارای نام و نشان تجاری (برند) در ایران مبنی بر سفارش و تولید بخشی از واردات از طریق تولیدکنندگان داخلی بوده است که زمینه و بستر مناسب جهت پیشرفت و برند‌سازی در واحدهای تولیدی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در این راستا دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تا شهریور امسال نمایندگان ۱۵ شرکت (برند) پوشاک خارجی را برای اجرای ماده ۳ این دستورالعمل به تشکل‌های مرتبط معرفی کرده است تا برای تولید داخلی به تولیدکنندگان مجاز ابلاغ کنند.

** مد و طراحی

محرابی یادآوری‌کرد: این دفتر برنامه‌ها و پیشنهادات اجرایی در بخش مد و طراحی پوشاک را در راستای ارتقای بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌‌پذیری با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه گردآوری و جهت جمع بندی نظرات اصلاحی و تکمیلی به دیگر مراکز ارسال کرده است تا پس از تأیید به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شود.

** توسعه و بازسازی صنعت نساجی

وی تأکیدکرد: دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به قدمت ماشین‌آلات نساجی و مصوبه بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و صنوف تولیدی که به استان‌ها ابلاغ شده و در راستای آن مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای امسال پیش‌بینی شده است، در حال پیگیری تصویب و تخصیص اعتبارات تسهیلات موردنیاز به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات، افزایش بازدهی، اصلاح ساختار، نوسازی خطوط تولید و کاهش قیمت تمام شده و انرژی است.

** جلوگیری از ورود غیرقانونی برندها

محرابی تصریح‌کرد: دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به سیاست‌های حمایتی وزارتخانه، ضمن همکاری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از عرضه پتوی قاچاق، کنترل و پیشگیری در زنجیره تأمین و مقابله با واردات غیررسمی (قاچاق)، مدیریت واردات از طریق مناطق آزاد و ویژه، ساماندهی واردات از طریق ثبت نمایندگی نام و نشان‌های تجاری (برندهای) پوشاک خارجی، شناسنامه‌دار‌کردن تولیدات کالاهای پوشاک تحت عناوین برندهای ایرانی یا غیرایرانی، الزام برچسب کد شناسه و رهگیری کالاهای وارداتی براساس ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا (موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) پیگیری کرده که همچنان در دست اجرا است.

وی اضافه‌کرد: در زمینه جلوگیری از ورود غیرقانونی کالاهای نهایی، موضوع کمک به کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و این دفتر با جدیت در حال پیگیری از دیگر بخش‌های دولت است.

 

به گزارش ایرنا، پیشتر رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی، گردش مالی صنعت پوشاک را سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرده و گفته بود: صنعت پوشاک با کم‌ترین هزینه می‌تواند اشتغال و درآمد فراوان ایجاد کند و در این زمینه بر‌ترین صنعت است.