تأیید نظام بودجه‌ریزی جدید کشور توسط دیوان محاسبات

عضو کمیسیون بودجه مجلس تأیید نظام بودجه‌ریزی جدید کشور توسط دیوان محاسبات عضو کمیسیون بودجه مجلس، توضیحاتی درباره اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ارایه داد. به گزارش خانه‌ملت، محمدحسینی با اشاره به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اختصاص بودجه بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها، گفت: در کشورهای در حال توسعه برای مدیریت بودجه […]

عضو کمیسیون بودجه مجلس

تأیید نظام بودجه‌ریزی جدید کشور توسط دیوان محاسبات

عضو کمیسیون بودجه مجلس، توضیحاتی درباره اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ارایه داد.

به گزارش خانه‌ملت، محمدحسینی با اشاره به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اختصاص بودجه بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها، گفت: در کشورهای در حال توسعه برای مدیریت بودجه و دوری از قوانین دست و پاگیر به فعالیت‌های یک دستگاه براساس عملکرد منابع پرداخت می‌کنند و در ایران نیز بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از سنوات گذشته خواسته مردم و مسؤولان بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: در ماده ۲۱۹ برنامه پنجم توسعه حکم بود که دولت تا پایان برنامه مکلف است که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را پیاده‌سازی کند، اما اجرایی نشد، البته در دولت گذشته اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه رخ داد و همایش‌های بسیار زیادی در این زمینه برگزار و کتاب‌ها و مقالات فراوانی تهیه شد.

نخستین گام برای اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد تغییر حسابداری کشور است

حسینی با بیان این‌که نخستین گام که در جهت اجرای نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد لازم بود بحث تغییر حسابداری کشور است، افزود: وزارت اقتصاد دستورالعمل جدیدی را در این زمینه تهیه کرد و در اجرای ماده ۱۲۸ قانون محاسبات عمومی به تأیید دیوان محاسبات رساند، لذا به نوعی حرکت‌ها به سمت اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد است.

وی با اشاره به این‌که در قانون برنامه ششم توسعه نیز بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد مورد توجه مجلس بود و دولت را مکلف کرد که تا پایان برنامه این نظام را پیاده‌سازی کند، ادامه‌داد: در قانون بودجه سال جاری سازمان برنامه و بودجه زمانی که لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد، برای تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به صورت آزمایشی شرایطی را آماده کرد که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را اجرایی کنند، لذا در این زمینه باید فعالیت‌ها شناسایی شوند و تمامی دستگاه‌ها باید برای شناسایی این فعالیت‌ها کمک کنند.

سازمان برنامه و بودجه شاخص‌های عملکردی را برای تعدادی از دستگاه‌ها مشخص کرده است

حسینی با بیان این‌که برای اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد باید در قوانین مالی و محاسباتی تغییرات لازم صورت بگیرد، تا بتوان بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را براساس آن انجام داد، یادآورشد: قانون برنامه و بودجه کشور که مصوب سال ۵۱ است که باید اصلاح شود البته این موارد زیرساخت‌های اولیه برای اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد است.

وی افزود: در حال حاضر کاری که سازمان برنامه و بودجه انجام داده شاخص‌های عملکردی را برای تعدادی از دستگاه‌ها مشخص کرده و بودجه‌ای را که براساس بودجه برنامه‌ای و عملکرد سنوات گذشته دستگاه‌ها بوده بر فعالیت‌ها تقسیم کرده و قیمت تمام شده به این شکل استخراج شده، که این با مسایل علمی فاصله دارد، لذا باید قیمت تمام شده هر فعالیت را براساس کارهایی که برای فعالیت انجام می‌شود، استخراج کرد و بودجه‌ریزی بر این اساس اجرایی شود.

تغییر بودجه‌ریزی از برنامه‌ای به عملکرد حداقل تا سال دوم برنامه باید در دستور کار قرار گیرد

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که این موضوع که دولت دوازدهم در ابتدای کار خود نگاه اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را داشته بسیار پسندیده است، ادامه داد: امیدوارم که دولت بتواند بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را به خوبی مدیریت کند و تغییر بودجه‌ریزی از برنامه‌ای به عملکرد حداقل تا سال دوم برنامه در دستورکار قرار گیرد، چراکه در آن زمان دیگر بحث ردیف‌های متفرقه و چانه‌زنی‌هایی که امروز اتفاق می‌افتد وجود ندارد و نگاه‌های غیرتوسعه‌ای که بخشی منابع در جاهای خاص هزینه می‌شود کم‌تر می‌شود و می‌توان استفاده بهینه‌ای از منابع داشت.

وی با اشاره به این‌که با اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد انضباط مالی در برابر انجام فعالیت‌ها بیش‌تر می‌شود و قابلیت رصد بیش‌تری دارد، اظهارکرد: امروز حتی حسابرسی‌ها مبنی بر این است که آیا قوانین در انجام هزینه رعایت شده است و این‌که آیا این کار مقرون به صرفه بوده از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار بوده و بهره‌وری لازم را داشته یا خیر نمی‌پردازد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح‌کرد: در بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نوع حسابرسی تغییر می‌کند و حسابرسی عملکرد جایگزین حسابرسی سنتی می‌شود و به ازای هر کیلومتر آسفالت جاده و هر دانش‌آموز چه عددی اختصاص یابد و براساس آن می‌توان استخراج کرد چه میزان کار انجام شود.