«نادر گلچین» با نوای «مرغ سحر» بدرقه شد

«نادر گلچین» با نوای «مرغ سحر» بدرقه شد مراسم بدرقه خواننده قدیمی در حالی برگزار شد که حاضران بر سر پیکر نادر گلچین تصنیف «مرغ سحر» را خواندند و با تشویق‌های خود او را راهی کردند. به گزارش ایسنا، در مراسم بدرقه پیکر نادر گلچین – خواننده‌ـ که در محوطه تالار وحدت برگزار شد، کامبیزروشن‌روان […]

«نادر گلچین» با نوای «مرغ سحر» بدرقه شد

مراسم بدرقه خواننده قدیمی در حالی برگزار شد که حاضران بر سر پیکر نادر گلچین تصنیف «مرغ سحر» را خواندند و با تشویق‌های خود او را راهی کردند.

به گزارش ایسنا، در مراسم بدرقه پیکر نادر گلچین خواننده‌ـ که در محوطه تالار وحدت برگزار شد، کامبیزروشن‌روان – آهنگساز – در سخنانی اظهارکرد: من هر وقت به این محوطه زیبا می‌آیم، متأسفانه شاهد این هستم که باید یکی از هنرمندان عزیز را بدرقه کنیم. امیدوارم این محل روزی به محلی برای تجلیل از هنرمندان تبدیل شود.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا نوربخش – خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ایران – نیز گفت: من در دو نوبت درباره ویژگی‌های آوازی و هنری نادر گلچین سخن گفتم؛ اولین‌بار در مراسم تجلیل از او توسط سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران که حدود ۱۰ -۱۲سال پیش برگزار شد و دومین‌ بار سال گذشته در تالار وحدت تهران.

او ادامه‌داد: نادر گلچین از استعدادهای کم‌نظیر آواز ایران و از معدود افرادی بود که با وجود این‌که مکاتب آوازی را درک نکرده و به کلاس استادان بزرگ نرفته بود، به مرتبه‌ای رسیده بود که سبک و سیاق ویژه خود را داشت. کم‌تر کسی را داریم که کلاس آواز نرفته باشد، اما بتواند به بهترین شکل آواز بخواند. چیزی که امروز در موسیقی ایران گم شده است.

سپس فریدون شهبازیان – آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران – که آخرین آلبوم زنده‌یاد گلچین با نام «گریز» به آهنگسازی او منتشر شده است، گفت: ابتدا صمیمانه‌‌ترین تسلیت‌هایم را برای سفر بهشتی دوست عزیزم به خانواده او و مردم ایران تقدیم می‌کنم. ۵۰ سال از رفاقت من و نادرگلچین می‌گذرد. زمانی که من برنامه «گل‌های تازه» را تهیه می‌کردم، از او برای اجرا دعوت کردم.

سپس مرجانه گلچین – بازیگر و برادرزاده نادر گلچین – به حاضران گفت: خانواده ما از نظر تعداد، خانواده بسیار کوچکی است؛ اما امروز با وجود دل‌های عاشق شما فکر می‌کنم باید خانواده بزرگ گلچین را معرفی کنم. امروز جای دختران او و خواهرم منیژه خالی است.

او با اشاره به این‌که قرار است نادر گلچین در طبقه فوقانی مزار دخترش به خاک سپرده شود، ادامه داد: فکر می‌کنم از همه خوشحال‌تر نادیای عزیز (بازیگر و دختر نادر گلچین که ۵ سال پیش درگذشت) باشد، زیرا امشب مهمان عزیزی را در خانه ابدی‌اش پذیرایی خواهد کرد.

سپس حاضران با تشویق‌های خود، نادر گلچین را به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کردند. در این مراسم کسانی مانند شهرام ناظری خواننده‌ـ ، داود گنجه‌ای نوازنده‌ـ ، فرزاد طالبی – مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد -، عبدالحسین مختاباد خواننده‌ـ ، پری ملکی خواننده‌ـ ، حسن اکلیلی – بازیگر تئاتر -، بیژن بیژنی خواننده‌ـ حضور داشتند.

 

او در سال ۱۳۱۵ در شهر رشت متولد شد. گلچین پس از آمدن به تهران در سال ۱۳۳۹ با اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر همکاری کرد. او همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۲ در رادیو ایران فعالیت داشت.