حذف چک‌های برگشتی با اجرای طرح ‌صیاد

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران عنوان‌ کرد حذف چک‌های برگشتی با اجرای طرح ‌صیاد رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران گفت: اجرای طرح چک الکترونیکی«صیاد» در بهبود فضای کسب و کار صنوف مؤثر است و مشکلات عدیده‌ای که اکنون در زمینه چک‌های برگشتی در بازار شاهد هستیم را حذف خواهد کرد. علی توسطی در […]

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران عنوان‌ کرد

حذف چک‌های برگشتی با اجرای طرح ‌صیاد

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران گفت: اجرای طرح چک الکترونیکی«صیاد» در بهبود فضای کسب و کار صنوف مؤثر است و مشکلات عدیده‌ای که اکنون در زمینه چک‌های برگشتی در بازار شاهد هستیم را حذف خواهد کرد.

علی توسطی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: در گذشته اعتبار یا برات افراد باعث می‌شد معاملات به صورت نسیه و چکی انجام بگیرد و این اعتبار ضامن افراد و شرکت‌ها در بازار بود و به راحتی زنجیره تولید تا واردات و مصرف براساس اعتبار افراد در بازار رقم می‌خورد و مشکلی هم وجود نداشت.

وی ادامه‌داد: در سال‌های اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار و مطابق اعلام آمار بانک مرکزی، میزان چک‌های برگشتی افزایش یافته و این نشان می‌دهد که دیگر اعتبار پاسخگوی تراکنش‌های مالی اقتصاد کشور نیست.

این مقام با بیان این‌که باید به دنبال سازوکارهای جدید در معاملات بود، تصریح‌کرد: برای حل مشکلات بازار باید ساز وکار و مکانیزم‌های جدیدی تعریف شود تا اقتصاد کشور با مشکل همراه نشود که اجرای طرح «صیاد» طرح کارآمد و خوبی است که می‌تواند کمک شایانی را برای شفاف‌سازی معاملات داشته باشد.

توسطی گفت: در سیاست‌های انقباضی دولت برای کاهش نرخ تورم سرعت گردش پول پایین آمده و تزریق اعتبار و تسهیلات به صورت قطره چکانی بوده است که این مسأله باعث شده نقدینگی در بازار کم شود و فرصت‌هایی که از طریق خرید چکی صورت می‌گیرد، اهمیت پیدا کند.

رییس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی، ساختمانی ‌و لوازم یدکی کشاورزی افزود: در حال حاضر ارزش و کارآمد بودن چک بسیار اهمیت دارد و چک‌هایی که پیش زمینه معتبری ندارند‌، برگشت می‌خورد. ‌مسأله‌ای که ضرورت دارد این است که چکی که وارد بازار می‌شود تا زمان موعد نقد شدن آن گاهی بین ۱۰ تا ۱۵ نفر دست به دست می‌شود و در بازار می‌چرخد و افراد این چک را به اصطلاح خرج می‌کنند و زمانی که چک برگشت می‌خورد، هر فرد باید نسبت به نفر قبلی خود پاسخگو باشد .

توسطی تصریح‌کرد: براساس رقم‌هایی که بانک مرکزی اعلام کرده میزان حجم چک‌های برگشتی افزایش یافته و به عنوان معضلی در بازار تبدیل شده است که امیدواریم که با طرح چک الکترونیکی صیاد این مشکلات رفع شود.

وی افزود: به عنوان مثال در کشور کانادا اگر چکی برگشت بخورد ۲۰ دلار فرد صادرکننده چک و ۲۰ دلار فرد گیرنده چک باید جریمه پرداخت کنند که این مسأله باعث می‌شود تا میزان چک‌های برگشتی کم شود تا مشکلی برای سیستم اقتصادی کشورشان نداشته باشند .

 

رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران اظهار‌کرد: قطعاً طرح صیاد در بهبود فضای کسب‌وکار مؤثر خواهد بود و با این کار حجم پروندهای صادرشده به قوه قضاییه نیز کاهش خواهد یافت و از میزان تنش‌هایی که به دلیل چک‌های برگشتی رخ می‌دهد، کاسته خواهد شد.