دغدغه‌های ۷ تولیدکننده اصلی واگن ایرانی

معاون راه‌آهن تشریح کرد دغدغه‌های ۷ تولیدکننده اصلی واگن ایرانی معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران بابیان این‌که هیچ‌کس منکر جایگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی کشور نیست، گفت: در حال حاضر در تمام جهان زیرساخت‌های رشد و نمو حمل‌ونقل ریلی به بهترین شکل طرح‌ریزی‌شده و به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های این […]

معاون راه‌آهن تشریح کرد

دغدغه‌های ۷ تولیدکننده اصلی واگن ایرانی

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران بابیان این‌که هیچ‌کس منکر جایگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی کشور نیست، گفت: در حال حاضر در تمام جهان زیرساخت‌های رشد و نمو حمل‌ونقل ریلی به بهترین شکل طرح‌ریزی‌شده و به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های این حوزه‌ها با حداکثر توان هستند.

به گزارش صما، بابک‌احمدی گفت: کشورهای توسعه‌یافته به حقانیت این موضوع رسیده‌اند که یکی از سودآور‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای دولت‌ها، حمل‌ونقل ریلی است. به‌ هر حال راه‌آهن از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام‌شده ایجادکننده مزیت اقتصادی در هر دو بخش بار و مسافر است.

تقلیل مصرف سوخت با نوسازی ناوگان

وی با بیان این‌که یکی از عوامل افزایش بهره‌وری در بخش ریلی نوسازی و بهسازی واگن‌های باری و مسافری است، گفت: تا ۳ سال پیش وضعیت برخی از واگن‌های مسافری بسیار ناگوار و متوسط عمر ناوگان در بخش مسافری بالای ۳۰ سال بودبه‌طوری که در ۳ سال پیش واگن‌های مسافری با عمر نزدیک به ۷۰ سال در حال ارایه خدمات حمل و نقل ریلی سافری بودند.

احمدی با اشاره به این‌که با توسعه، نوسازی و استفاده از ناوگان جدید می‌توانیم در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی مطلوبی داشته باشیم، گفت: به‌طور مثال لوکوموتیو‌های قدیمی قطار مسافری تهران – مشهد قبل از نوسازی حدود ۴ هزار ۵۰۰ لیتر گازوئیل استفاده می‌کرد که این میزان در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ لیتر شده یعنی مصرف سوخت به میزان نزدیک به نصف تقلیل یافته است.

معاون راه‌آهن گفت: اما با همت و اراده‌ای که در دولت یازدهم وجود داشت بعد از برنامه نوسازی ناوگان در تاریخ ۱۰/۹۴ کلیه واگن‌های بالای ۵۵ سال برای همیشه از چرخه ناوگان ریلی کشور خارج و در ادامه همین روند در تاریخ ۱۰/۹۵ کلیه واگن‌های ۴۵ سال‌های که فرایند بازسازی استاندارد مورد تأیید را انجام ندادند از شبکه ریلی متوقف شده‌اند.

خروج ۵۰۰ واگن فرسوده در سال گذشته از چرخه حمل‌ونقل

احمدی با بیان این‌که این موارد طبق ابلاغیه دستور عمل کمیسیون ماده ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی انجام‌گرفته در خصوص این ماده گفت: ماده ۴ شامل تعیین مقررات و استانداردهای مربوط به تولید، واردات و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی بر عهده راه‌آهن است و دستگاه‌های نظارت‌کننده و کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مربوطه مکلف به رعایت آن است.

وی گفت: البته اگر واگن‌های بالای ۴۵ سال براساس استاندارد بازسازی می‌شد مشکلی برای حضور آنها به مدت ۱۰ سال در شبکه ریلی وجود نداشت.

معاون راه‌آهن با اشاره به این‌که عمده شرکت‌ها تمایلی به بازسازی این واگن‌‌ها نداشته و اقدام به خارج از رده کردن واگن‌ها کرده‌اند. گفت: به همین منظور بخش زیادی از واگن‌‌ها از رده خارج شد. بر این اساس تا سال ۹۵ حدود ۵۰۰ واگن بالای ۴۵ سال از چرخه ناوگان خارج شد.

عمرمتوسط ناوگان با نرم جهانی فاصله ندارد

احمدی گفت: از دی‌ماه امسال نیز واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال، اگر دستورالعمل تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند، امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت. به‌هرحال اگر واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال که در شبکه ریلی قرار دارند دستورالعمل تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت.

معاون شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران در بخش دیگر سخنانش گفت: به‌طورکلی عمر متوسط واگن‌های مسافری در کشور بعد از نوسازی ۲۸ سال باری ۲۵ سال و لوکوموتیو حدود ۲۹ سال است که اگرچه این اعداد با نرم جهانی فاصله دارد اما امیدواریم با اجرای برنامه نوساز هرساله این فاصله کم‌تر شود.

وی خاطرنشان‌کرد: برای نوسازی این ناوگان از دو بخش وارداتی و داخلی استفاده می‌شود.

به دنبال افزایش ظرفیت تولید داخل هستیم

احمدی با بیان این‌که به دنبال افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی واگن‌‌ها هستیم، گفت: قراردادهایی براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و از محل صرفه‌جویی و مصرف سوخت به امضا رسیده و خواهد رسید که بر مبنای آن، سرمایه‌گذاران بر اساس این ماده‌قانونی می‌توانند تا سقف مبلغ سرمایه‌گذاری خود از تسهیلات و حمایت‌های ناشی از صرفه‌جویی سوخت شوند. در نتیجه قراردادهای مذکور نیز که میان شرکت‌های ریلی داخلی با شرکت‌های تولیدکننده واگن است، وزارت نفت نیز از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، بخشی از منابع آن را تأمین می‌کند.

وی با اعتقاد به این‌که همواره در بخش واگن به دنبال حمایت از بخش خصوصی هستیم، گفت: توافق‌‌ها در خصوص خرید واگن با تأمین‌کنندگان خارجی که توان تأمین مالی را دارند به نحوی صورت پذیرفته که همزمان ورود نمونه‌های اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید؛ خط تولید داخل راه‌اندازی کند.

طرح‌های منسجمی برای برنامه ششم توسعه داریم

وی بابیان این‌که برنامه‌های منسجمی برای ارتقای کیفیت ناوگان کشور داریم، خاطرنشان کرد: درگذشته به دنبال افزایش ۲۸ هزار واگن باری، دو هزار و ۵۰۰ واگن مسافری و هزار و ۸۰ لوکوموتیو به ناوگان ریلی کشور بوده‌ایم.

احمدی گفت: اما با توجه روند توسعه‌ای در این حوزه در برنامه ۵ ساله ششم به دنبال ۵۸ هزار واگن باری، ۳ هزار و ۵۰۰ واگن مسافری، ۷۰۰ دستگاه واگن حومه‌ای، ۷۰۰ دستگاه واگن خودکشش حومه‌ای و همچنین هزار و ۶۰۰ دستگاه لوکوموتیو و کشنده خواهیم بود.

این مقام مسؤول بر لزوم توجه به جذب سرمایه‌های خارجی گفت: این توسعه با توجه به ‌قرار داشتن کشور در یک مرحله رشد و توسعه و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و هماهنگی با وزارت صنعت برنامه‌هایی مدون شده قابل ‌اجرا است و برای رسیدن به توسعه کلان باید به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی باشیم.

احمدی در بخش دیگر سخنانش اخذ خط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی شرکت لیزینگ ریلی را یادآور شد و گفت: از محل این خط اعتباری شرکت‌های ریلی مسافری می‌توانند ناوگان داخلی خود را از میان محصولات واگن‌سازان ایرانی تأمین کند. صندوق توسعه ملی در سال اول ۵۰۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی این شرکت لیزینگ اختصاص داده است که راه‌آهن در حال حاضر تنظیم زیرساخت‌های قانونی و اجرایی آن است.

تأمین مالی تولید واگن از محل تسهیلات بانکی

وی با اشاره به این‌که در سنوات گذشته تأمین مالی تولید از محل تسهیلات بانکی صورت می‌گرفت که تأمین‌کننده نیازهای ریلی نبود، بیان‌کرد: تمهیداتی صورت گرفته تا خط اعتباری خاصی در صندوق توسعه ملی برای تولیدکنندگان صنعت ریلی اختصاص پیدا کند و مقررشده تا این صندوق مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را در فاز اول در اختیار یک شرکت لیزینگ که ذیل یکی از بانک‌های توسعه‌ای ایجاد خواهد شد قرار دهد.

وی با اعتقاد به این‌که دغدغه‌ اصلی ۷ تولیدکننده واگن داخلی در بخش توانمندی تولید نیست، گفت: این شرکت‌ها در تأمین منابع مالی به‌شدت در مضایقه هستند که این مورد باید با همکاری همه‌جانبه بانک‌ها، وزارت صنعت، سهام‌داران و اخذ منابع خارجی رفع‌ورجوع شود.

 

وی در نهایت گفت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش واگن‌سازی به دنبال تولید مشترک خارجی و داخلی است که هم‌‌ ظرفیت‌های موجود داخلی منفعل نشود و هم بتوانیم از سرمایه مالی و فناوری روز دنیا بهره ببریم. به‌هرحال در تمام دنیا ناوگان ریلی از طریق شبکه بانکی تأمین مالی می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال توسعه این مورد در کشور باشیم.