مدرسه طبیعت؛ راهی برای آموزش زندگی بهتر پرخاشگری، بیشفعالی و گاهی گوشهگیری برخی از پیامدهای زندگی شهرنشینی است که در کودکان بروز میکند؛ از این رو برای کاهش این اثرات و آشتی با محیطزیست، مدارس طبیعت ایجاد شده که در ایران نیز از ۳ سال پیش فعال است. به گزارش ایرنا، انسان همواره با طبیعت […]
مدرسه طبیعت؛ راهی برای آموزش زندگی بهتر
پرخاشگری، بیشفعالی و گاهی گوشهگیری برخی از پیامدهای زندگی شهرنشینی است که در کودکان بروز میکند؛ از این رو برای کاهش این اثرات و آشتی با محیطزیست، مدارس طبیعت ایجاد شده که در ایران نیز از ۳ سال پیش فعال است.
به گزارش ایرنا، انسان همواره با طبیعت عجین بوده است؛ پیش از ورود به دنیای به اصطلاح متمدن و صنعتی در بیشهزارها و جنگلها روزگار میگذراند اما با ورود غولهای صنعتی و توسعه زندگی شهرنشینی سرنوشت جور دیگری رقم خورد و تمام زندگی به یک چهاردیواری ختم شد.
در کشور ما نیز زمانی بیشترین تراکم جمعیت در روستاها بود و کودکان روزهای خوش کودکی را در کوچهها، باغها و حیاطهای دلباز میگذراندند که در این روند راههای تعامل، انجام کارهای گروهی، همدلی و دوستی را میآموختند اما امروزه با توسعه شهرنشینی تمام دنیای کودکان به دیوارهای خانههای اغلب چند ده متری ختم شده است.
از سوی دیگر، با کوچک شدن خانوادهها، فرزندان دیگر همبازی ندارند و تعامل و کار گروهی را نمیآموزند، ادامه این روند موجب ایجاد اختلال در رفتار کودکان از جمله مشکلات روانی، ناتوانی در انجام کارهای گروهی و یا تعامل با همسالان و گوشهگیری میشود.
تداوم این روند، زنگ خطر توسعه و تأثیر منفی آن بر دنیای کودکان را در جهان به صدا در آورد که در نتیجه، برای نخستین بار ۱۵ سال قبل سوئد اقدام به ایجاد مدارسی با عنوان مدارس طبیعت کرد و این رویکرد اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله نروژ، فنلاند، دانمارک، سوئیس و همچنین آمریکا و کشورهای آسیای جنوبشرقی همچون مالزی و سنگاپور نیز اتخاذ شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.