دولت با معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از استارت‌آپ‌ها حمایت کند

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی دولت با معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از استارت‌آپ‌ها حمایت کند فرشادوکیل‌زاده با بیان این‌که معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای باعث خواهد شد، دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود، گفت: دولت می‌تواند با معافیت‌های اینچنینی به حمایت از کسب و کارهای مجازی بپردازد. عضو هیأت […]

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی

دولت با معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از استارت‌آپ‌ها حمایت کند

فرشادوکیل‌زاده با بیان این‌که معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای باعث خواهد شد، دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود، گفت: دولت می‌تواند با معافیت‌های اینچنینی به حمایت از کسب و کارهای مجازی بپردازد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای هیچ‌گونه فشار مالی بر دولت وارد نخواهد کرد زیرا بیش‌تر استارت‌آپ‌ها در سال‌های نخستین خود زیانده بوده بنابراین مالیاتی به آنها تعلق نخواهد گرفت اما این مسأله باعث خواهد شد دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود.

وی ادامه داد: زمانی که این استارت‌آپ‌ها توانستند به رشد و سودآوری برسند، دولت طبق قانون مالیات و بیمه مربوط را از آنها اخذ کند و این حداقل حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند از فعالان این بخش داشته باشد و با کم‌ترین هزینه اشتغال‌زایی کند، همان‌گونه که در سایر کشورهای دنیا نیز شاهد اینگونه از حمایت‌های دولتی هستیم.

این فعال کسب و کارهای نوپا معتقد است: اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای در سال‌های نخستین شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، باعث می‌شود تمرکز استارت‌آپ‌ها بجای توجه به مسایل حاشیه‌ای به اساس کسب وکار و توسعه ایده‌های خلاقانه متمرکز شده و دیگر دغدغه‌ای از بابت مسایلی نظیر بیمه و مالیات که خیلی از جوانان آشنایی چندانی با قوانین آنها هم ندارند، نخواهند داشت.

وکیل‌زاده، با اشاره به گفته‌های محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از کسب و کارهای مجازی به عنوان راه‌حل فوری مشکل بیکاری خاطرنشان‌ساخت: چنین بیانی به‌طور کامل درست است، البته اگر افراد بدون شناخت و بدون ایده‌های نو و متفاوت و به صرف این‌که در حال حاضر، بازار کسب و کارهای اینترنتی داغ است، وارد بازار شوند، نه تنها شکست خورده و از بازار خارج می‌شوند بلکه اشتغال ایجاد شده مجدد از بین خواهد رفت.

این فعال کسب و کارهای نوپا عنوان داشت: به این مسأله دقت داشته باشید که بازار کسب و کارهای اینترنتی یک بازار رقابتی است و دارا بودن استراتژی مناسب و توان رقابتی بالا از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در باقی ماندن در این عرصه است در حال حاضر علی‌رغم تعداد بسیار زیاد کسب و کارهای اینترنتی، تنها تعداد محدودی از آنها توانسته‌اند رشد کنند و برای خود سهمی از بازار به‌دست آورند. بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد توان این شرکت‌ها برای گسترش، پیشرفت و جذب نیروی کار بسیار بالاست و به‌طورقطع راه‌حل مناسبی برای مشکل بیکاری در کشور هستند.

وی گفت: اعتقاد کلی من همیشه بر مداخله نکردن مستقیم دولت در کسب و کارهاست، به خصوص در کسب و کارهای نوین بخاطر ریسک بالا، دولت باید سعی کند تنها بستر و زیرساخت مناسب را برای فعالان مهیا کند، دولت با توجه به امکانات زیادی که در اختیار دارد می‌تواند امکانات اولیه از جمله دفتر، تجهیزات، سرور را به‌صورت رایگان در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد که این امر هیچ‌گونه بار مالی هم برای دولت ندارد.

 

وکیل‌زاده با بیان این‌که با اینکار تنها بخشی از منابع و امکانات بلااستفاده دولت در اختیار متقاضیان قرارمی گیرد، افزود: در این صورت از یک طرف فعالان به فضا‌ها و امکانات مورد نیاز برای پیاده‌سازی ایده‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند و از طرف دیگر در تعامل با یکدیگر می‌توانند ایده‌های خود را پخته‌تر کنند، در ضمن چون دولت مستقیم منابع مالی برای حمایت از طرح‌ها سرمایه‌گذاری نکرده است، هیچ‌گونه ریسکی در مورد از بین رفتن منابع دولتی نخواهد داشت.