خبر بمباران مناطقی از اقلیم کردستان توسط ایران نادرست است

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر بمباران مناطقی از اقلیم کردستان توسط ایران نادرست است سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این‌که سیاست ایران نسبت به همه‌پرسی و بحث اقلیم عراق […]

سخنگوی وزارت امور خارجه

خبر بمباران مناطقی از اقلیم کردستان توسط ایران نادرست است

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این‌که سیاست ایران نسبت به همه‌پرسی و بحث اقلیم عراق از همین تریبون و سایر تریبون‌ها مکرراً مطرح شده گفت: مواضع ما در این زمینه کاملاً روشن بوده و هست ما به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: هر اقدامی مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی دولت عراق اقدامی نابه‌جا و غلط است و می‌تواند منجر به برخی تحولات و اتفاقاتی باشد که همه مردم منطقه و به خصوص بیش از همه مردم کرد را که همواره خیرخواه آنها بوده‌ایم و در زمینه کمک به آنها حرکت کرده‌ایم، را تحت‌تأثیر قرار دهد. وی احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق را تأیید نکرد و همچنین انتشار خبر بمباران مناطقی از اقلیم توسط ایران را نادرست خواند و گفت: این خبر توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد که خبری نادرست و غلط بود. چنین اتفاقی نیفتاده و این یک فضاسازی در آستانه همه‌پرسی در اقلیم بود که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درمورد اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات درمورد نقض برجام از سوی ایران و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه، تصریح کرد: من فکر می‌کنم برخی از آدم‌‌ها در حد و اندازه ورود به برخی از مسایل نیستند.

بهرام قاسمی ادامه داد: کسانی که خارج از مسؤولیت خود درمورد برجام صحبت می‌کنند و خود را قاضی برجام و آژانس می‌دانند دچار مشکلات خاصی هستند و لازم نیست که به چنین مواضعی پاسخ داده شود.

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وزیر خارجه در سخنان خود مطرح کرده‌اند که آمریکا قابل‌اعتماد نیست، این سخن به این منزله است که پیش از این به آمریکا اعتماد داشته‌ایم که با آنها درمورد موضوع هسته‌ای مذاکره کرده‌ایم، گفت: هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نبوده است و مذاکره به معنای اعتماد نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درمورد رایزنی‌های ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: آقای ظریف از زمان سفر به نیویورک تاکنون رایزنی‌های وسیعی با همتایان خود و تعداد دیگری از مقامات شرکت‌کننده در هفتادودومین مجمع سازمان ملل داشته است و این رایزنی‌‌ها همچنان ادامه دارد. تا به امروز ایشان بیش از ۴۲ مذاکره، نشست، مصاحبه و سخنرانی در نیویورک داشته است.

قاسمی درمورد کمیسیون مشترک برجام که در نیویورک در سطح وزرای خارجه برگزار شد و در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد براساس برخی ادعا‌ها و سخنان، ایران در این جلسه اعتراضات خود را نسبت به بدعهدی آمریکایی‌‌ها در اجرای تعهداتشان مطرح نکرده و روز گذشته نیز در این ارتباط نمایندگان مجلس سؤالاتی را مطرح کردند، تصریح کرد: در ارتباط با برجام، کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و وزرای خارجه در نیویورک برگزار شد. دو جلسه طولانی و مفصلی بود و در این جلسات کارشکنی‌ها، بدعهدی‌‌ها و مشکلاتی که آمریکایی‌‌ها طی دوران گذشته و بعد از توافق به وجود آورده‌اند توسط وزیر خارجه و معاونان ایشان مطرح شد و تمام مسایل مورد پیگیری قرار گرفت.

قاسمی همچنین با تأکید بر این‌که سیاست دفاعی و بازدارنده ایران به شدت و قوت ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مواضع ما درمورد مسایل موشکی‌مان روشن است و تغییری در آن به وجود نیامده است و دیگران حق ورود و اعمال نظر در این ارتباط ندارند و همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم این سیاست ادامه خواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتشان در برجام، اساساً ایران از مکانیزم حل اختلاف که در برجام پیش‌بینی شده استفاده کرده یا نه، گفت: ما اقدامات لازم را همواره داشته‌ایم. در کمیسیون مشترک برجام موضوعات مورد نیاز و آنچه که عهدشکنی و بدعهدی آمریکایی‌هاست را دنبال کرده‌ایم. در داخل کشور نیز در هیأت عالی نظارت بر برجام تصمیمات لازم در نظر گرفته شده و اقدامات لازمی که بوده انجام داده‌ایم.