برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق با وجود همه مخالفت‌ها

برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق با وجود همه مخالفت‌ها کردهای عراق برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رأی رفتند؛ همه‌پرسی‌ که جهان به ویژه کشورهای همسایه عراق را به چالش کشیده است. در این راستا نخست وزیر عراق صراحتاً گفته است، گام‌های ضروری را برای «حفظ وحدت کشورش» برمی‌دارد. به گزارش […]

برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق با وجود همه مخالفت‌ها

کردهای عراق برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رأی رفتند؛ همه‌پرسی‌ که جهان به ویژه کشورهای همسایه عراق را به چالش کشیده است. در این راستا نخست وزیر عراق صراحتاً گفته است، گام‌های ضروری را برای «حفظ وحدت کشورش» برمی‌دارد.

به گزارش مهر به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز، مراکز اخذ رأی رأس ساعت ۸ صبح به وقت محلی به روی رأی‌دهندگان باز شد و رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه داشت و ۵میلیون‌و۳۷۵هزار فرد ثبت نام کننده می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کردند.

تمامی مسؤولان شرکت کننده در همه‌پرسی اخراج می‌شوند

در همین ارتباط، رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که تمامی مسؤولان دولتی و امنیتی شرکت‌کننده در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از کار اخراج خواهند شد.

به گزارش المیادین، «حاکم الزاملی» رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از اتخاذ گام‌های جدیدی علیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، حاکم الزامی در این خصوص تصریح کرد: تمامی مسؤولان دولتی و امنیتی شرکت‌کننده در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از کار اخراج خواهند شد.

همه پرسی به مثابه اعلان جنگ ضد وحدت ملت عراق است

معاون رییس‌جمهور عراق نیز اعلام کرد که همه پرسی اقلیم کردستان به مثابه اعلان جنگ ضد وحدت ملت عراق است.

به گزارش النشره، نوری‌المالکی معاون رییس‌جمهور عراق اعلام کرد که مخالف همه پرسی که امروز در اقلیم کردستان برگزار می‌شود، است.

وی افزود: برگزاری همه‌پرسی به مثابه اعلان جنگ ضد وحدت ملت عراق است. همه بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی تأکید دارند، زیرا کاملاً روشن است که هدف از آن هدف قراردادن وحدت کشور است و این گامی است که تبعات خطرناکی بر آینده عراق به‌طور کلی و کردستان به شکل خاص دارد.

اقدام نظامی می‌کنیم

همزمان با اعلام اردوغان مبنی بر احتمال اتخاذ گزینه نظامی از سوی ترکیه علیه اقلیم کردستان، العبادی به نیروهای ویژه عراق دستور داد برای حمایت از شهروندان کُرد در این اقلیم وارد عمل شوند.

«رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه در سخنانی تأکید کرد: در صورت لزوم علیه اقلیم کردستان گزینه نظامی اتخاذ می‌کنیم.

براساس این گزارش، وی تأکید کرد: جلوی صادرات و فروش نفت اقلیم کردستان را می‌گیریم.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: زمانی که تمامی روزنه‌ها را به روی کردستان مسدود کنیم، نفت آن تمام خواهد شد.

 

اردوغان افزود: هیچگاه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت.