تدوین مطالبات بخش خصوصی ICT از دولت کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در جلسهای با حضور اعضای این کمیسیون، مقرر کردند، نقشه راه حوزه فاوا و مطالبات بخش خصوصی در حوزه ICT از ۳ وزیر ارتباطات، صنعت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدوین شده و به هیأت دولت ارسال شود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل […]
تدوین مطالبات بخش خصوصی ICT از دولت
کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران در جلسهای با حضور اعضای این کمیسیون، مقرر کردند، نقشه راه حوزه فاوا و مطالبات بخش خصوصی در حوزه ICT از ۳ وزیر ارتباطات، صنعت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدوین شده و به هیأت دولت ارسال شود.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه محمدرضاطلایی، رییس کمیسیون گفت: نقشهراه و درخواستهای بخش خصوصی حوزه ICT از ۳ وزیر ارتباطات، صنعت و فرهنگ که هر یک به نحوی با حوزه فناوری اطلاعات در ارتباط هستند از مواردی است که کمیسیون ICT قصد دارد به تدوین آنها پرداخته و به اطلاع وزرا برساند.
وی اضافهکرد: ما قصد داریم که مطالبات بخش خصوصی را با توجه به شروع بهکار دولت جدید به گوش وزرا برسانیم. این پتانسیل در ICTکشور وجود دارد که با یک اپلیکیشن پیامرسان مثل تلگرام شغلهای زیادی را ایجاد کرد اما ما هر روز با معضلی روبهرو هستیم. زیرا پراکندگی و فعالیت بخشهای گوناگون باعث ایجاد یک سردرگمی بین فعالان حوزه ICT شده که نمیدانند برای پیگیری مسایل خود به کجا میبایست رجوع کنند.
طلایی در زمینه قانون کپیرایت نیز گفت: ناکارآمدیهایی در قانون و آییننامههای اجرایی آن وجود دارد که امیدواریم با توجه به عنایت وزیر ارتباطات به این موضوع به آنها رسیدگی شود. همچنین کمیسیون ICT اتاق بازرگانی در همین زمینه از گروهی کارشناسی دعوت به همکاری کرده تا مطالبات بخش خصوصی ICT را از ۳ وزیر تدوین کرده و به دولت اعلام کنیم. علاوه بر این با هماهنگی که با ریاست اتاق انجام شده، قرار است وزیر ارتباطات را به عنوان نخستین وزیر به صرف صبحانه کاری به اتاق بازرگانی ایران دعوت کنیم.
مسعودشنتیایی، عضو کمیسیون ICT اتاق ایران نیز گفت: هر جایی که ما کار کارشناسی انجام دادیم و نتایج آن را ارایه دادهایم حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد آن به نتیجه رسیده است که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافهکرد: مسؤولیت اتاق تولید و بازرگانی است و نمیبایست این مسؤولیتها را به اتاقهای دیگر همچون تعاون و اصناف سپرد.
وی ادامه داد: در برنامهای که وزیر ارتباطات پیش از کسب رأی اعتماد در اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد، موضوع تولید سختافزاری و تجهیزات گنجانده نشده بود؛ در حالی که در برنامه ششم که با حمایت وزارت ارتباطات تصویب شده، حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری پیشبینی شده بود و میبایست این حوزه را متحول کند؛ اما به نظر میرسد که برنامه مشخصی برای این حوزه وجود ندارد و یا حداقل درباره آن صحبت نمیشود.
به گفته وی در این مدت تمرکز وزیر بر مسایلی همچون پهنای باند و اینترنت بوده که این فقط گوشهای از مسایل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و چراغ راه فعالان حوزه سختافزار مشخص نشده است.
بیات، مدیرعامل مرکز فاوای آموزش الکترونیک نیز گفت: حراست از کسب و کارهای نوپا که بتواند در آینده منشأ اشتغال باشد میتواند یک مطالبه جمعی باشد که میبایست از وزرای دولت جدید آن را خواست. به هر حال با کسب و کارهای نوپا شوری ایجاد شده که باید مدل مناسبی برای حراست آنها انتخاب شود و حداقل ۳ وزیر صنعت، ارتباطات و فرهنگ میبایست به این موضوع توجه کنند.
خالقی، پژوهشگر حوزه ICT نیز با ذکر نتایج تحقیقی که روی تأثیر ICT بر رشد کشورها و به سفارش کمیسیون انجام داده گفت: چیزی نزدیک به ۲٫۴ تریلیون دلار ارزش افزوده اقتصادی توسط حوزه ICT در کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ایجاد شده است. همچنین دو تا ۳ درصد نیروی کار کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تأمین میشود که آمار جالب توجهی است.
وی افزود: ICT 3 اتفاق بزرگ را در فضای کسب و کار ایجاد میکند که بحث ارزش اندازه بازار، کاهش موانع ورود به بازار و البته پایین آوردن هزینه مشترک از جمله آنها هستند.
خالقی ادامهداد: در منطقه شاخصهای ICT ایران در مقایسه با کشورهای امارات و عربستان که رقبای منطقهای ما هستند وضعیت خوبی نداشته و در بین ۱۳۹ کشور رتبه صدم را در اختیار داریم. توجه داشته باشید که آمارها نشان میدهد ۱۰ درصد سرمایهگذاری در فاوا، حدود نیمدرصد به رشد اقتصادی کمک میکند که میزان قابل توجهی است. اگرچه شاید در مقایسه با درآمدهای نفتی آنچنان به چشم نیاید اما واقعیت این است که چون این رشد اقتصادی از ذهن نشات گرفته ارزش بسیار بالایی دارد و نباید آن را با درآمد نفتی قیاس کرد.
در پایان این جلسه مسؤولان شرکت «تواکسیم»(۲exim) که تحت نظر اتاق بازرگانی البرز و سازمان علمی و فناوری در حال فعالیت است به ارایه مطالب خود پرداختند. نماینده سایت فروشگاهی تواکسیم گفت: هماکنون شرکتهای مختلف از جمله شرکتهای دانشبنیان محصولات خود را روی سایت تواکسیم قرار دادهاند و ما مطالب آنها را به زبانهای انگلیسی، روسی و عربی ترجمه کرده و منتشر میکنیم و نقش یک علیبابای ایرانی را بازی میکنیم که ارتباطات شرکتهای ایرانی و خارجی را میسر میکند.
براساس اعلام نماینده این شرکت، تواکسیم از طریق شرکت در نمایشگاههای بینالملی و با کمک سئوی سایت خود به تبلیغ محصولات شرکتهای ایرانی میپردازد و در حال حاضر نیز ۵۰ درصد بازدیدکنندگان این سایت کاربران خارجی هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.