محبوبیت بالای ناامن‌‌‌ترین روش قفل‌کردن تلفن همراه!

محبوبیت بالای ناامن‌‌‌ترین روش قفل‌کردن تلفن همراه! به تازگی دانشمندان در تحقیقاتی نشان داده‌اند که ترسیم مسیر برای باز کردن تلفن‌های همراه به‌سادگی می‌تواند توسط افراد دیگر شناسایی شود و ناامن‌‌‌ترین روش ممکن برای حفاظت از تلفن‌های همراه به‌حساب می‌آید. به گزارش سیناپرس؛ چند سال پیش بود که استفاده از پترن یا ترسیم مسیری بین […]

محبوبیت بالای ناامن‌‌‌ترین روش قفل‌کردن تلفن همراه!

به تازگی دانشمندان در تحقیقاتی نشان داده‌اند که ترسیم مسیر برای باز کردن تلفن‌های همراه به‌سادگی می‌تواند توسط افراد دیگر شناسایی شود و ناامن‌‌‌ترین روش ممکن برای حفاظت از تلفن‌های همراه به‌حساب می‌آید.

به گزارش سیناپرس؛ چند سال پیش بود که استفاده از پترن یا ترسیم مسیری بین چند دایره به محبوب‌‌‌ترین روش باز کردن قفل دستگاه‌های اندرویدی بدل شد. این روش نه‌تنها برای باز کردن قفل نمایشگر به‌کار گرفته می‌شود، بلکه بسیاری از افراد برای حفاظت از داده‌های داخلی تلفن همراه خود، نرم‌افزارهای مختلف را نیز با این روش قفل می‌کردند.

حال تحقیقات دانشمندان در یک مرکز نظامی آمریکایی که با مشارکت دانشگاه مریلند بالتیمور کانتی انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از این مسیرهای ترسیمی، احمقانه‌‌‌ترین روش برای امن ساختن تلفن همراه هوشمند به‌حساب می‌آید. این تحقیقات نشان داده است که دوسوم مردم پس از یک‌بار نگاه کردن به مسیر حرکت دست صاحب دستگاه می‌توانند رمز یادشده را یاد بگیرند. این موضوع به‌اندازه‌ای بدیهی است که حتی از فاصله دو متری نیز ممکن است، چنین چیزی قابل‌رؤیت باشد.

در نقطه مقابل این موضوع نیز رمز عبور ۶ رقمی قرار دارد که در شرایط مشابه، تنها یک نفر از میان هر ۱۰ نفر قادر به تقلید آن بوده است. دلیل این امر کاملاً ساده است: ذهن انسان به‌صورت پیش‌فرض برای تشخیص مسیر‌‌ها و شکل‌ها تنظیم‌شده است و همین امر نیز یکی از موارد متمایزکننده انسان با سایر موجودات زنده به‌حساب می‌آید. بر همین اساس نیز استفاده از ساختار امنیتی که ذهن انسان می‌تواند از یک مسیر دور آن را تشخیص بدهد، امری مطمئن و عقلانی به‌حساب نمی‌آید.

براساس برنامه‌ریزی تحقیقات انجام شده، تعداد ۱۱۷۳ نفر در این آزمایش‌ها شرکت کردند و همه آنها با ویدیوهایی روبه‌رو بودند که باز کردن تلفن‌های همراه از طریق ترسیم مسیر و وارد کردن رمز عبور را از زوایای مختلف نشان می‌داد. تقریباً ۶۴ درصد از افراد پس از یک‌بار دیدن تصاویر توانستند تا ساختار ترسیم مسیر را کشف کنند و این آمار در شرایط دو بار بازدید به ۸۰ درصد افزایش می‌یافت. در شرایط متقابل نیز تنها ۲۷ درصد از افراد توانستند تا پس از دو بار مشاهده کردن واردسازی رمز عبور ۶‌رقمی، آن را کشف کنند.

همچنین پیش ‌از این و در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز تحقیقاتی مجزا نشان دادند که بیش‌تر افراد تنها از ۴ نقطه برای ترسیم مسیر استفاده می‌کنند. در این میان ۷۷ درصد کاربران مسیر خود را از یکی از ۴ نقطه‌ای که در گوشه‌ها قرار داشت، شروع می‌کردند و بیش از نیمی از این گروه، نقطه بالا و سمت چپ را به‌عنوان نقطه آغاز مسیر خود انتخاب کرده بودند. همچنین ۱۰ درصد از افراد از شکل حروف الفبا استفاده کرده بودند که نشان می‌دهد ذهنیت انسان‌ها چقدر قابل پیش‌بینی است.

 

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که استفاده از رمز عبور ۶ رقمی به‌مراتب امن‌تر از استفاده از ترسیم مسیر برای امن ساختن دستگاه همراه شما است.