کم کاری تونل کوهرنگ برعهده پیمانکار یا دولت است؟

از مناقصه تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ کم کاری تونل کوهرنگ برعهده پیمانکار یا دولت است؟ نماینده مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که عملیات ساخت تونل سوم مراحل پایانی خود را طی می‌کند، آغاز هرچه سریع‌تر عملیات ساخت سد مخزنی تونل سوم کوهرنگ را خواستار شد. به گزارش خانه‌ملت؛ ناهیدتاج‌الدین […]

از مناقصه تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶

کم کاری تونل کوهرنگ برعهده پیمانکار یا دولت است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که عملیات ساخت تونل سوم مراحل پایانی خود را طی می‌کند، آغاز هرچه سریع‌تر عملیات ساخت سد مخزنی تونل سوم کوهرنگ را خواستار شد.

به گزارش خانه‌ملت؛ ناهیدتاج‌الدین که اواخر هفته گذشته از روند اجرای عملیات تونل سوم کوهرنگ بازدید کرد، گفت: با وجود این‌که امکان آبگیری تونل سوم کوهرنگ وجود دارد اما به دلیل آماده نبودن سد کوهرنگ با استفاده از ایستگاه پمپاژ تنها حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه کوهرنگ به زاینده‌رود قابل انتقال است.

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ و با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.

برای این طرح، همچنین سد کوهرنگ با ۱۳۰ متر ارتفاع از کف و طول تاج ۲۵۰ متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی با حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب گنجایش طراحی شده که قادر است حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که تنها ۳ کیلومتر از لاینینگ (پوشش بتُنی) تونل سوم کوهرنگ تکمیل نشده و باقی مانده است، افزود: این قسمت از طول سوم کوهرنگ نیز در دست احداث است و کار ساخت این تونل که طولانی‌‌ترین تونل ممتد کشور با طول ۲۳ کیلومتر است تا یک سال آینده پایان می‌یابد.

وی تصریح‌کرد: احداث تونل سوم کوهرنگ به تنهایی مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه عملیات احداث سد مخزنی این تونل نیز هرچه سریع‌تر باید عملیاتی شود.

تاج‌الدین توضیح‌داد: در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این سد، حجم آب انتقالی از تونل سوم کوهرنگ در سال‌های نرمال حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال است.

نماینده مردم اصفهان در عین حال اظهارکرد: متأسفانه احداث سد مخزنی تونل سوم با کمبود اعتبار مواجه است، ضمن آن‌که در بودجه امسال نیز اعتبار لازم برای این پروژه از بخش بودجه ملی به بودجه استانی تنزل پیدا کرده است که این موضوع تأمین اعتبارات این پروژه را با سختی مواجه خواهد کرد.

وی گفت: استفاده از پیمانکار دولتی، استفاده از اوراق مشارکت و برخی نظرات و اظهارات غیرکارشناسی، طرح زمان‌بندی اجرای سد سوم کوهرنگ را با تأخیر مواجه کرده است.

تاج‌الدین ادامه‌داد: تلاش ما این است که از تمام ظرفیت‌ها برای حل این مشکلات که بخشی از آن به وزارت نیرو و بخش دیگر آن به سازمان برنامه‌و بودجه و نیز به سازمان تأمین اجتماعی بر می‌گردد، استفاده کنیم.

وی اضافه‌کرد: انتظار ما به عنوان نمایندگان مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی آن است که مسؤولان اصفهانی در گرفتن حق مردم اصفهان پیش‌رو باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به این‌که کار طراحی و ساخت تونل سوم کوهرنگ و سد آن در سال‌های دهه ۶۰ بررسی شده و گزارش این بررسی‌ها و نقشه‌های طرح مقدماتی سد، سازه‌های وابسته و تونل انتقال آب کوهرنگ در سال ۱۳۶۷ خورشیدی منتشر شده است، گفت: در سال ۱۳۷۰ اسناد مناقصه تونل سوم کوهرنگ تهیه و پس از برگزاری مناقصه بین‌المللی و سپس مناقصه داخلی نهایتاً برنده مناقصه مشخص شده است اما امروز که در انتهای دهه ۹۰ قرار داریم، هنوز این طرح تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

تاج‌الدین تصریح‌کرد: مسؤولان استان اصفهان طی این سال‌ها به جای سیاست‌زدگی و عوام‌زدگی باید به فکر زیربناهای اصفهان و ثبیت توسعه این استان می‌بودند تا امروز شاهد سرمایه‌گریزی و بر زمین ماندن پروژه‌های ۳ دهه‌ در اصفهان نباشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که نگاه ما به اصفهان، فدرالیستی نیست که خواهان سهم بیش‌تر برای آن باشیم، افزود: بلکه نگاه ما به اصفهان، توسعه‌ای است و زیرا توسعه اصفهان را مرکز ثقل توسعه ایران می‌دانیم.

عضو هیأت رییسه کمیسیون اجتماعی افزود: متأسفانه به خاطر افول مداوم سرمایه اجتماعی و افزایش شکاف‌های قومی در جامعه شاهد مسدود شدن مسیر توسعه نه فقط در اصفهان که در کل کشور هستیم.

تاج‌الدین بیان‌کرد: عقب نگه داشتن اصفهان در نهایت به توسعه ایران ضربه می‌زند و دود توسعه‌نیافتگی آن بیش از هر چیز به چشم استان‌های همجوار می‌رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه داد: باور من این است که زاینده‌رود نیازمند اتخاذ یک دیپلماسی داخلی آب است و بدون آن، هرگونه درمان بحران زاینده‌رود درمان علامتی و موقت خواهد بود.

عملیات اجرایی تونل کوهرنگ ۳ در سال ۱۳۷۷ و با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.

 

سد کوهرنگ نیز با ۱۳۰ متر ارتفاع از کف و طول تاج ۲۵۰ متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی است که حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و قادر است حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.