هوشمندسازی فرایند مناقصات و مزایداتابزاری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد هوشمندسازی فرایند مناقصات و مزایداتابزاری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کاظم‌پالیزدار، رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از اقدامات این دبیرخانه در دولت یازدهم، گفت: در طول ۴ سال گذشته ۳۶ جلسه ستاد با حضور مسؤولین رده بالای […]

رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد

هوشمندسازی فرایند مناقصات و مزایداتابزاری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

کاظم‌پالیزدار، رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از اقدامات این دبیرخانه در دولت یازدهم، گفت: در طول ۴ سال گذشته ۳۶ جلسه ستاد با حضور مسؤولین رده بالای قوای سه‌گانه برگزار و تصمیمات مهمی در خصوص پیشگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری اخذ و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

وی افزود: از جمله اقدامات ستاد در حوزه پیشگیری، تصویب و ابلاغ آیین‌نامه پیشگیری و مقابله نظام‌مند با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه از سوی هیأت دولت و اقدامات اجرایی آن در قالب سامانه رصد و نظارت با هدف شناسایی گلوگاه‌های مفسده‌خیز دستگاه‌های دولتی توسط خود دستگاه‌ها و ارایه طرح‌های اصلاحی مبارزه با آنها بوده است. در این خصوص ۴۰ دستگاه اجرایی در فاز اول فعال شده‌اند و پس از شناسایی گلوگاه‌های فساد و تخلف کلان در دستگاه‌های دولتی ۷ طرح مبارزه با فساد در قوه مجریه در ۶ وزارتخانه و سازمان در حال اجرا و رصد بوده و ۱۳ طرح دیگر در ۱۰ وزارتخانه و سازمان در حال تصویب برای اجرا می‌باشد؛ دبیرخانه ستاد در نظر دارد فاز ۲ آیین‌نامه را در سال جدید در سامانه فعال نماید.

پالیزدار تصریح‌کرد: از دیگر اقدامات ستاد طرح جامع پیشگیری از مطالبات معوق بانکی، طرح‌های سامانه‌های نه‌گانه نظارتی بانک مرکزی در راستای شفافیت و پیشگیری از مشکلات نظام بانکی بود که پس از تصویب توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای مسؤول در حال اجرا می‌باشد. برای نظارت بر خرید‌های دولتی طرح سامانه تدارک کالای الکترونیکی (ستاد) با هوشمندسازی فرایند مزایده و مناقصات در سطح دولت به دنبال پیشگیری از تحقق مفاسد احتمالی در تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها می‌باشد. با تلاش ستاد و کمک مجلس محترم شورای‌اسلامی و تصویب ماده ۵۰ قانون احکام دائمی بودجه کشور و همچنین ماده ۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور؛ در نظر است اقدامات اساسی در راستای اجرایی نمودن احکام قانون در ارتباط با سامانه ستاد و نظارت بر آن به‌عمل آید.

وی افزود: درحوزه مبارزه با زمین‌خواری و حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی، ستاد با بررسی و آسیب‌شناسی جامع موضوع و اخذ نظرات و دیدگاه‌های سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در قوای سه‌گانه، به منظور ایجاد هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های متولی حوزه زمین نسبت به ایجاد کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری اقدام نمود. کارگروه مذکور و کمیته‌های تخصصی ذیل آن در طی دولت یازدهم با برگزاری جلسات مستمر نسبت به ایجاد سامانه جامع زمین اقدام نمود که پس از تصویب در ستاد مراحل اجرایی آن از سوی ستاد در حال پیگیری می‌باشد.

رییس دبیرخانه ستاد در ادامه به پیگیری‌های ستاد در خصوص تکمیل اجرای طرح جامع مالیاتی؛ ساماندهی مقررات مربوط به ترانزیت ارز و ارز همراه مسافر، طرح آسیب‌شناسی بدهی‌های کلان بانکی، طرح‌های حوزه زمین‌خواری و صیانت از اراضی ملی و دولتی، طرح‌های کنترلی و مراقبتی در برخی واگذاری‌ها در راستای اجرای بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد که قرار است با هماهنگی ستاد و اقدام مؤثر قوای سه‌گانه به نتیجه برسد.

وی در ادامه با اشاره به تصمیماتی که در پی وقوع مشکلات مؤسسات اعتباری در بازار غیرمتشکل پولی با این موضوع برگزار شد، خاطرنشان‌کرد: مقرر شد نهادهای ذی‌ربط ضمن هماهنگی اقدامات لازم را در خصوص ساماندهی این مؤسسات و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران به‌عمل آورند.

پالیزدار گفت: از جمله اقدامات شایان ذکر تشکیل کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق بانک‌ها از نیمه دوم ۱۳۹۳ تاکنون با تشکیل ۶۹ جلسه هفتگی بود که پس از سال‌ها نسبت به بررسی عملکرد ۱۷ بانک و پرونده مطالبات غیرجاری ۴۴ مشتری بدحساب دارای بدهی غیرجاری کلان، با حضور مسؤولین امر اقدام و تصمیمات اجرایی برای تسریع در رسیدگی‌های قضایی و اجرای وثایق و…؛ اتخاذ و اجرای آنها ادامه دارد.

وی ادامه‌داد: از جمله پرونده‌های شاخص مطرح رسیدگی در ستاد پرونده بابک‌زنجانی و مطالبات دولت از وی می‌باشد که با همکاری دستگاه قضایی مورد اقدام قرار گرفت و اقدامات و پیگیری‌ها در خصوص بازگشت وجوه به بیت‌المال همچنان ادامه دارد.

 

رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به پرونده‌های دیگری از جمله رسیدگی به پرونده پرداخت‌های غیرمتعارف، واگذاری و فروش اراضی و املاک شهرداری تهران به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی و پیگیری عدم ورود برخی محموله‌های نهاده‌های دامی آلوده به داخل کشور، در راستای حفظ و صیانت از سلامت جامعه و امنیت‌غذایی کشور اشاره و خاطرنشان‌کرد: مسیر روشن مبارزه با فساد در که در دولت یازدهم شروع شده است با مساعی سایر قوا با قوت ادامه خواهد یافت.