رییس انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ، تشریح کرد مهمترین عوامل زمینگیر شدن صنعت لنت و کلاچ رییس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، قاچاق و واردات بیرویه با نرخهای تعرفه نازل را دو عامل اصلی زمین خوردن تولیدکنندگان داخلی این اجناس در کشور عنوان کرد. حسینلاجوردی در گفتوگو با ایرنا افزود: لنت ترمز […]
رییس انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ، تشریح کرد
مهمترین عوامل زمینگیر شدن صنعت لنت و کلاچ
رییس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، قاچاق و واردات بیرویه با نرخهای تعرفه نازل را دو عامل اصلی زمین خوردن تولیدکنندگان داخلی این اجناس در کشور عنوان کرد.
حسینلاجوردی در گفتوگو با ایرنا افزود: لنت ترمز در کشور بیش از نیاز داخل تولید میشود و تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که محصولاتشان با استفاده از فناوریهای پیشرفته و با کیفیت بالا تولید میکنند.
این مسؤول با تأکید بر اینکه در این زمینه چیزی از تولیدکنندگان صاحب برند و ممتاز خارجی کم نداریم، بیانداشت: اجناسی که از چین، هند و ترکیه در بازار مشاهده میشود، گاهی اوقات با کیفیتی نازلتر از محصولات کشورمان هستند.
وی تصریح کرد: امروز کارخانههای تولید لنت ترمز و کلاچ تعطیل یا نیمهتعطیل هستند و ۷۰ درصد تولیدات داخلی این کارخانهها در حال متوقف شدن است.
لاجوردی بهطور نمونه بهکارخانهای با بیش از ۵۵ سال قدمت اشاره کرد که با ظرفیت نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد در حال کار بوده که در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
رییس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تأکیدکرد: بخش کوچکی از این موضوع و تعطیلی کارخانهها به معضل قاچاق برمیگردد و ریشه اصلی مسأله در فساد اداری در گمرکات و واردات بیرویه کالاها با نرخهایی بسیار پایینتر از تولیدات داخلی است که تاب و توان فعالیت را از داخلیها گرفته است.
وی همچنین به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی (حدود ۲۵ درصد) به عنوان عامل دیگر پرهزینه شدن تولید داخلی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که رقبای خارجی این تسهیلات را با نرخهای دو تا ۳ درصدی دریافت میکنند؛ چکهای برگشتی، معوق شدن حقوق پرسنل و کارگران و تعطیل کردن خطوط تولیدی، مشکلاتی است که تقریباً همه روزه فعالان اقتصادی این حوزه با ما در میان میگذارند.
لاجوردی با اشاره به مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص نرخ تعرفهها، خاطرنشانکرد: خوشبختانه تعرفهها به وضع پیشین بازگشته و بخشی از مشکلات حل شده است.
معرفی تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ تقلبی به سازمان ملی استاندارد
وی همچنین از معرفی و اطلاعرسانی اجناس تقلبی، قاچاق و زیرپلهای (تولید به صورت مخفیانه با ابزارهای ابتدایی از سوی افراد سودجو) و سازندگان آنها به سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد؛ هرچند با هر بار مراجعه با درهای بسته آنها مواجه شدهاند و تاکنون نتیجهای در برنداشته است.
این مقام مسؤول صنفی اظهارداشت: امروز و با مشکلات موجود، شاهد ناهنجاری در این صنعت و بازار آن هستیم و مصرفکنندگان که اجناس بینام و نشان و نامرغوب دریافت میکنند، بیشترین ضرر را متحمل میشوند.
وی اضافکرد: انجمن صنایع تولید لنت، ترمز و کلاچ مکاتبات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین سازمان ملی استاندارد و دفتر نمایندگان مجلسی که اجناس تقلبی و بیکیفیت در استانها یا شهرستانهای آنان تولید میشوند، انجام داده و مشکلات موجود را اطلاعرسانی کرده، اما پیگیریها تاکنون به نتیجه نرسیده است.
لاجوردی هشدارداد: لنت، ترمز و کلاچ کالاهای معمولی نیستند، بلکه «فوق ایمنی» هستند که با جان مردم سر و کار دارند؛ بر این اساس نباید نسبت به این موضوع بیتوجهی شود، بلکه با خاطیان باید به شدت برخورد کرد.
وی در خاتمه بیانداشت: چندین سال است که جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص برگزار کرده و مشکلات را یادآور میشویم، اما تاکنون رسیدگی به این موضوع عملیاتی نشده و فعالان این حوزه خواهان حمایت عملی از تولید هستند.
تولید انواع لنتهای ترمز کفشکی، دیسکی برای انواع کامیون، تریلر، اتوبوس و مینی بوس، انواع لنتهای دیسکی برای اتومبیلهای سواری، کامیون و اتوبوس، انواع لنت کلاچ جهت خودروهای سبک و سنگین و انواع لنتهای مترو و قطار و انواع لنتهای صنعتی توسط اعضای انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تولید میشود.
کشورهای حوزه خلیجفارس، آسیایمیانه، عراق و بهطورکلی خاورمیانه مقاصد عمده صادراتی این تولیدات را تشکیل میدهد و فعالان این عرصه معتقدند در صورت تأمین مواداولیه، امکان رفع نیاز کشور را دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.