پیمان‌های ترجیحی؛ تسهیل در ورود تایرهای ایرانی به بازار ۱۰ میلیارد دلاری منطقه‌ای

پیمان‌های ترجیحی؛ تسهیل در ورود تایرهای ایرانی به بازار ۱۰ میلیارد دلاری منطقه‌ای تعاملات اقتصادی در منطقه نشان می‌دهد با انعقاد پیمان‌های ترجیحی، امکان استفاده از بازار تایر کشور برای رقبای منطقه‌ای فراهم شده است، در حالی‌که این امکان متقابل برای تایرسازهای ایرانی به خصوص در قراردادهای تعرفه تجاری با ترکیه و کشورهای اوراسیا مغفول […]

پیمان‌های ترجیحی؛ تسهیل در ورود تایرهای ایرانی به بازار ۱۰ میلیارد دلاری منطقه‌ای

تعاملات اقتصادی در منطقه نشان می‌دهد با انعقاد پیمان‌های ترجیحی، امکان استفاده از بازار تایر کشور برای رقبای منطقه‌ای فراهم شده است، در حالی‌که این امکان متقابل برای تایرسازهای ایرانی به خصوص در قراردادهای تعرفه تجاری با ترکیه و کشورهای اوراسیا مغفول است.

به گزارش فارس، صنعت تایر در ایران علی‌رغم سابقه ۶۰ ساله تولید و در اختیار داشتن ۱۰ کارخانه تایرسازی، تکافوی نیاز داخل را نمی‌دهد و به بازارهای صادراتی نیز ورود جدی نداشته است. این صنعت به عنوان پایین‌دست پتروشیمی شناخته‌ می‌شود و بنابراین، امکان تأمین بخش عمده‌ای از مواداولیه آن در داخل کشور وجود دارد.

در بین کشورهای منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و کشورهای اتحادیه اوراسیا، تنها کشورهای روسیه، ترکیه، بلاروس، ایران، مصر و پاکستان تولیدکننده تایر هستند. بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق و افغانستان، واردکننده مطلق این محصول هستند و هیچ‌گونه تولیدی ندارند. در مجموع واردات تایر به کشورهای این مناطق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد. این در حالی است که مجموع صادرات تایر از ایران به کشورهای مختلف، در حدود ۳۰ میلیون دلار است.

با توجه به تعرفه ۳۲ و ۲۰ درصدی بر واردات تایرهای سواری و باری و همچنین تولید با ظرفیت پایین‌تر از نیاز مصرفی کشور، حاشیه سود فروش تایر در داخل کشور نسبت به بازارهای صادراتی بالاتر است، بنابراین انگیزه صادراتی چندانی برای تولیدکنندگان داخلی تایر وجود ندارد.

پیمان‌های ترجیحی دوجانبه با کشورهای مختلف، راهکاری است که می‌توان برای توسعه بازار فروش واحدهای تایرسازی کشور در نظر گرفت. با انجام این کار، میزان تعرفه واردات تایر به کشورهای طرف قرارداد با ایران، کاهش می‌یابد و حاشیه سود فروش تایر در این بازار‌ها افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر تایر در پیمان‌های تجاری ایران با کشورهای بلاروس و ترکیه برای واردات به ایران با تعرفه ترجیحی، گنجانده شده است. با توجه به این‌که این دو کشور جزو معدود تولیدکنندگان تایر در همسایگی ایران هستند، با انعقاد این پیمان‌های ترجیحی، امکان استفاده از بازار تایر کشور برای رقبای منطقه‌ای فراهم شده است، در حالی‌که این امکان متقابل برای تایرسازهای ایرانی وجود ندارد.

 

با توجه به این‌که طی روزهای آینده قرار است بازنگری در تواقفنامه تجاری دوجانبه بین ایران و ترکیه صورت گیرد، لازم است تایر نیز در دسته کالاهای صادراتی به کشور ترکیه با تعرفه ترجیحی گنجانده شود و امکان حضور در بازارهای رقابتی بین‌المللی برای تایرسازان ایرانی فراهم شود. همچنین پیمان ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز فرصت مناسبی است تا با ورود تایر به لیست محصولات صادراتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه، دستیابی به بازار ۳ میلیارد دلاری تایر این کشور‌ها فراهم شود.