«العبادی» باید همه اقدامات لازم را در اقلیم کردستان انجام دهد

پارلمان عراق «العبادی» باید همه اقدامات لازم را در اقلیم کردستان انجام دهد پارلمان عراق در جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیر، براساس قانون اساسی اعلام کرد که «همه‌پرسی کردستان باطل است» و نخست‌وزیر باید همه اقدامات لازم برای مقابله با آن را انجام بدهد. به گزارش فارس، پارلمان عراق پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان، با […]

پارلمان عراق

«العبادی» باید همه اقدامات لازم را در اقلیم کردستان انجام دهد

پارلمان عراق در جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیر، براساس قانون اساسی اعلام کرد که «همه‌پرسی کردستان باطل است» و نخست‌وزیر باید همه اقدامات لازم برای مقابله با آن را انجام بدهد.

به گزارش فارس، پارلمان عراق پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان، با حضور نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که وزرای دفاع، کشور و مشاور امنیتی ملی عراق و بیش از ۱۶۰ نماینده نیز حضور داشتند، تصمیمات پارلمان علیه همه‌پرسی اعلام شد.

پارلمان، در بند اول صورتجلسه خود که شامل ۱۴ بند است، آورده که «همه‌پرسی که مقامات محلی در اقلیم کردستان در روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار کردند، براساس ماده یک قانون اساسی، باطل است».

پارلمان، در بند دوم از نخست‌وزیر خواسته «به موجب اختیارات خود براساس قانون اساسی، اقدامات لازم را برای سیطره دولت مرکزی بر کرکوک و همه مناطقی که مورد منازعه خوانده می‌شود و همه مناطق طبق مرزهای اداری قبل از ۹ آوریل ۲۰۰۳، به عمل آورد».

نمایندگان پارلمان همچنین در بند ششم و هفتم خواستار بازخواست همه کارمندان رسمی دولت و نهادهای وابسته شدند که در همه‌پرسی شرکت کردند و همچنین خواستار عدم تعرض به کسانی شدند که در همه‌پرسی شرکت نکردند.

در بند هشتم، از وزارت خارجه خواسته شده که تدابیر قانونی برای مقابله با هر کسی که در روند همه‌پرسی شرکت کرده یا آن را تسهیل کرده اتخاذ کند.

در بند نهم، پارلمان عراق از دولت خواسته که همه گذرگاه‌های غیررسمی مسدود شود و مدیریت گذرگاه‌های رسمی در شمال عراق (مرز کردستان با ترکیه) را تحت کنترل بگیرد تا تمام مراودات مرزی در چارچوب دولت مرکزی باشد.

سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پرواز‌ها به منطقه کردستان را از جمعه آینده لغو کنند.

به گزارش المیادین، سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پرواز‌ها به منطقه کردستان را از جمعه آینده لغو کنند.

براساس این گزارش، این اقدام پس از هشدار پرواز ممنوع در اقلیم کردستان، اجرایی شد.

گفتنی است، در پی مخالفت وزارت حمل و نقل اقلیم کردستان عراق با تحویل اداره فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به دولت مرکزی، سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد که پروازهایشان به کردستان این کشور را متوقف کنند.

هواپیمایی مصر پرواز به منطقه کردستان عراق را متوقف کرد

در پی برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق، شرکت هواپیمایی مصر نیز پرواز به منطقه کردستان عراق را متوقف کرد.

برخی منابع در شرکت هواپیمایی مصر اعلام کردند که این شرکت پروازهای خود از قاهره به اربیل واقع در منطقه کردستان عراق را متوقف کرده است.

بنابراین گزارش، پس از ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری عراق مبنی بر توقف تمامی پرواز‌ها به اربیل، شرکت هواپیمایی مصر نیز پروازهای خود به اربیل را به تعلیق درآورد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، هر هفته ۳ پرواز از قاهره به مقصد اربیل صورت می‌گیرد.

پیش از این شرکت هواپیمایی الشرق‌الأوسط لبنان نیز اعلام کرد که پروازهای خود به اربیل و بالعکس را از ابتدای روز جمعه این هفته متوقف می‌کند.

مخالفت کردستان عراق با تحویل فرودگاه اربیل و سلیمانیه به بغداد

وزیر حمل‌ونقل منطقه کردستان عراق در واکنش به ضر‌ب‌الاجل بغداد برای تحویل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، این اقدام را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که به این ضرب‌الاجل توجهی نخواهد کرد.

مولود باومراد، وزیر حمل و نقل و ارتباطات در منطقه کردستان عراق در واکنش به ضربالاجل ۳ روزه بغداد برای تحویل گذرگاه‌های زمینی و هوایی این منطقه به بغداد، گفت: فرودگاه اربیل و سلیمانیه ملک کردستان است [وآن‌را دراختیار بغداد قرار نمی‌دهد] و تصمیمات دولت عراق مبنی بر ضرورت تحویل این فرودگاه‌ها به بغداد، نامناسب است و ما خود اداره این مکان‌ها را ادامه می‌دهیم.

وی در سخنانی که شبکه کُردی رووداو، آن منتشر کرد، گفت: تعلیق پرواز‌ها در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه از سوی بغداد، پیامدهایی منفی برای شهروندان به همراه خواهد داشت.

تلار فائق، مدیر فرودگاه بین‌المللی اربیل نیز گفت: سازمان هواپیمایی عراق، آن‌گونه که باید، به وظایف و مسؤولیت‌هایش عمل نمی‌کند و تصمیم بغداد برای تعلیق پرواز‌ها غیرقانونی است.