تحمیل میلیاردها تومان یارانه به دولت؛ سرانجام رکوردزنی در سوزاندن بنزین به دنبال رکوردزنی مصرف بنزین در کشور، نمایندگان مجلسشورایاسلامی از احتمال افزایش قیمت این فرآورده نفتی در سال ۹۷ سخن میگویند. به گزاش باشگاه خبرنگاران جوان، در ایران بیش از ۱۹ میلیون خودروی پراشتها وجود دارد که هر کدام بهطور متوسط روزانه دو لیتر […]
تحمیل میلیاردها تومان یارانه به دولت؛ سرانجام رکوردزنی در سوزاندن بنزین
به دنبال رکوردزنی مصرف بنزین در کشور، نمایندگان مجلسشورایاسلامی از احتمال افزایش قیمت این فرآورده نفتی در سال ۹۷ سخن میگویند.
به گزاش باشگاه خبرنگاران جوان، در ایران بیش از ۱۹ میلیون خودروی پراشتها وجود دارد که هر کدام بهطور متوسط روزانه دو لیتر بنزین بیشتری نسبت به خودروهای اروپا مصرف میکند، از این رو روزانه ۳۸ میلیون لیتر سوخت بیشتری در کشور مصرف شده و خودروهای ایران ۳ برابر بیشتر از خودروهای۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هوا را آلوده میکنند .
در حالیکه قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۲۷۰۰ تومان است اما روی قیمت فعلی آن ۱۷۰۰ تومان یارانه داده میشود. با یک حساب سر انگشتی در مییابیم که برای هر دو لیتر بنزین اضافه مصرف شده توسط خودروهای ایران، دولت روزانه ۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه بیشتری را خوراک غولهای پرمصرف بنزین و آلودهکننده هوا میکند.
با ادامه روند محاسبات در این زمینه در مییابیم که بهطور ماهانه یک بیلیون و ۹۳۸ میلیارد تومان یارانه برای همان دو لیتر بنزین اضافه، بر دولت یعنی بیتالمال تحمیل میشود.
هر چند رسیدن اجناس و کالاها، با قیمت ارزان به دست مردم باید در اولویت قرار گیرد، ولی رکوردزنی مصرف غیرمتعارف بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، همراه با آلودگی بیشتر هوا، ترافیک پردردسر، خروج ارز بیشتر و تحمیل هزینه گزاف بر بیتالمال که در واقع همه اینها از جیب مردم پرداخت میشود، باید هر چه زودتر در رأس کار تصمیمسازان و مدیران دولتی قرار بگیرد. بنابراین افزایش قیمت سوخت به عنوان نخستین راهکار کنترلکننده مصرف غیرمعمول در بین صاحب نظران انرژی کشور مطرح شده است.
هر چند محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری چهارشنبه ۵ مهر امسال در جمع خبرنگاران اعلام کرده است «با وجود احتمال موافقت مجلسشورایاسلامی با افزایش قیمت سوخت، دولت به علت اهمیت تورم، با موضوع افزایش مخالف بوده و آن را تکذیب میکنم» اما برخی از نمایندگان مردم در مجلسشورایاسلامی از مطرح بودن این امر در بدنه دولت برای سال آینده خبر داده و تحقق آن را مستلزم بسترسازیهایی از جمله افزایش درآمد مردم و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی دانستهاند.
حسینعلیحاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلسشورایاسلامی در این باره میگوید: هنوز خبری از افزایش نرخ بنزین نیست، این موضوع باید در ابتدا از جانب دولت مطرح شده و پس از آن مجلس در خصوص آن اظهارنظر کند.
وی ادامه داد: قانون کارت سوخت که دولت اشکالات و ابهاماتی برای آن مطرح کرده بود به وسیله مجلسشورایاسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان هم مغایرتی در آن نیافت.
حاجیدلیگانی با اشاره به ابلاغ قانون فوق از سوی مجلسشورایاسلامی، تصریح کرد: تاکنون خبری از ابلاغ آن به وسیله دولت مطرح نشده، اگر هم ابلاغ و اجرا شده باشد هنوز آثار آن در جامعه نمایان نگشته است.
این عضو کمیسیون مجلسشورایاسلامی گفت: با اینکه چند ماه از تصویب و ابلاغ قانون کارت سوخت میگذرد اما هنوز دولت پاسخی مبنی بر اجرایی نکردن دستورالمعل فوق ارایه نکرده است.
همچنین هدایتا…خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تأثیر افزایش قیمت سوخت در صعود قیمتی سایر کالاها، گفت: هر چند سوخت به عنوان یک کالای استراتژیک در جهان شناخته شده اما نرخ آن در کشور ما کمتر از سایر کشورهای منطقه است، ازاین رو تعادل بخشی به قیمت آن منجر به کاهش قاچاق در این زمینه خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.