دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: قیمت‌گذاری کالا‌ها باید بر مبنای عرضه و تقاضا انجام شود، بنابراین اجرای طرح اصلاح نظام قیمت‌گذاری کالا گامی به سمت کیفیت تولید، رقابتی شدن محصولات و منطقی شدن قیمت‌ها به شمار می‌رود. علی‌شریعتی […]

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران

دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: قیمت‌گذاری کالا‌ها باید بر مبنای عرضه و تقاضا انجام شود، بنابراین اجرای طرح اصلاح نظام قیمت‌گذاری کالا گامی به سمت کیفیت تولید، رقابتی شدن محصولات و منطقی شدن قیمت‌ها به شمار می‌رود.

علی‌شریعتی در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره تأثیر اطلاح نظام قیمت‌گذاری روی کالا اظهارکرد: قیمت‌گذاری کالا‌ها به زمان جنگ و سال‌های پس از آن بازمی‌گردد و در بحث آزاد‌سازی حامل‌های انرژی دولت در جلسات متعدد کالا‌ها را به ۳ گروه اساسی، میانی و لوکس (شکلات و شیرینی کنسرو چیپس و اسنک) تقسیم‌بندی کرد.

وی با تأکید بر این‌که در بحث اصلاح نظام قیمت‌گذاری قرار نیست که قیمت روی کالا درج نشود، گفت: در این شیوه وظیفه قیمت‌گذاری از تولیدکننده به حلقه آخر خرده‌فروشی یا فروشنده محول می‌شود زیرا در گذشته تولیدکننده سپر بلا شده بود و با درج قیمت مصرف‌کننده گاهی خود متضرر می‌شد و خرده‌فروشی به دلیل خرید ارزان‌تر از کارخانه، سود می‌کرد.

به گفته وی، طبق آمار‌ها تعداد تولیدکنندگان صنعت غذایی کشور ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد و تعداد عرضه‌کنندگان ۵۰۰ هزار نقطه فروش است که نشان می‌دهد تعداد تولیدکنندگان نسبت به عرضه‌کنندگان بسیار محدود و کم است و بنابراین تولیدکننده نباید درگیر امر قیمت‌گذاری برای مصرف‌کننده باشد.

شریعتی، حاشیه سودی که دولت برای صنعت غذا در نظر گرفته را بین ۱۲ تا ۲۰ درصد دانست و گفت: اکنون این حاشیه سود توسط خرده‌فروشی‌‌ها رعایت نمی‌شود زیرا خرده‌فروشی‌‌ها و فروشگاه‌های بزرگ حتی از این قیمت‌گذاری استفاده می‌کردند و تخفیفاتی را به نفع مصرف‌کننده لحاظ می‌کردند که در همان تخفیفات حاشیه سودشان بالاتر از حاشیه سود تولید‌کننده بود.

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: با وجود درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا در مکان‌هایی همچون بوفه استخرها، سینما‌ها و فرودگاه‌ها که محکوم به خرید هستیم، به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا ممکن است یک کالا دو تا ۳ برابر قیمت درج شده روی کالا نیز به فروش برسد و قیمت‌گذاری فعلی رعایت نمی‌شود.

شریعتی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای قیمت‌گذاری می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود یا خیر اظهار‌کرد: متأسفانه با وجود ظرفیت بالای تولید صنایع‌غذایی در کشور اما با تمامی ظرفیت کار نمی‌شود به‌طور مثال صنعت شیرینی و شکلات کشور ما دارای ۲٫۵ میلیون تن ظرفیت تولید است اما۴۰ درصد این ظرفیت خالی مانده است.

وی اضافه‌کرد: به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای تولید و وجود رکود در بازار افزایش قیمتی از سوی تولید‌کنندگان و فروشندگان رخ ندهد زیرا این امر به ضرر تولید و عرضه خواهد بود.

وی با بیان این‌که درج قیمت براساس شفافیت برای مصرف‌کننده درج می‌شود، گفت: در بیش‌تر کشورهای پیشرفته و حتی عراق و افغانستان نظام قیمت‌گذاری برای کالا‌ها مشاهده نمی‌شود.

شریعتی معتقد است، کالاهای اساسی باید برای نظارت دارای قیمت‌گذاری باشد اما کالاهای لوکس می‌تواند براساس عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود.

** ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران صادرات را با مشکل مواجه کرده است

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع‌غذایی ایران درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران و حضور ایران در نمایشگاه دیگر کشور‌ها گفت: ما در بین نمایشگاه‌های صنایع غذایی از ۲۳ سال پیش نمایشگاه اگروفود را داریم که مربوط به دوران پساجنگ است اما طی سال‌های اخیر اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کرده‌ایم به نحوی که در کشورهای پیشرفته نیز نمایشگاه‌ها براساس صنعت تخصیص برپا می‌شود.

وی تصریح‌کرد: آنچه رخ داده نمایشگاه اصلی صنعت غذایی ما به بهشت بازار خارجی‌‌ها تبدیل شده به‌طوری که نه تنها تولیدکنندگان خوب ما حضور ندارند بلکه خارجی‌‌ها به دنبال فروش غذاهای آماده هستند و نمی‌خواهند دانش فنی را به کشور ما وارد کنند.

شریعتی اظهارکرد: اما به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی توسط صنعت، رویکرد برگزاری این نمایشگاه‌ها صادراتی است به‌طور مثال اکنون صادرات صنعت شیرینی و شکلات کشور بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است که پس از لبنیات دومین گروه کالای صادراتی به شمار می‌رود.

وی اضافه‌کرد: اما در نمایشگاه‌های عام که توسط صنعت برگزار نمی‌شود، متأسفانه بیش‌تر واردکنندگان حضور دارند.

این فعال صنفی درباره حضور ایران در نمایشگاه‌های تخصصی دیگر کشور‌ها گفت: طی شهریورماه امسال ۱۵ شرکت ایرانی در دو نمایشگاه سوریه حضور پیدا کردند اما متأسفانه در بحث انتقال پول مستقیم از سوریه با مشکلات جدی مواجه‌ایم.

شریعتی صادرات ایران را ناشی از ضعف دیپلماسی اقتصادی دانست و اظهار‌کرد: همچنین صادرات ایران به سوریه به دلیل مشکلات موجود از طریق کشورهای واسط همچون ترکیه انجام می‌شود به‌طوری که سال ۲۰۱۶ براساس آمار (ای‌تی‌سی) سوریه در کد بیسکویت رژیمی ۴۲ میلیون دلار واردات داشته درحالی که ۳۸ میلیون دلار سهم ترکیه به عنوان کشور واسط بوده درحالی که ترکیه کم‌ترین سهم را در حمایت از سوریه دارد.

به گفته وی، طبق ماده ۱۳ توافقنامه بین ایران و سوریه واردات به شرط آن‌که صنایع را آسیب نزند و واردات تمامی کالا‌ها ممنوع است مگر مجوز موردی داشته باشد انجام می‌شود.

 

وی افزود: این بدان معناست که ما از بازار منطقه جامانده‌ایم و به رغم دیپلماسی سیاسی قوی ما دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است و موفقیتی در این خصوص نداشته‌ایم.