با توجه به فناوریهای قدیمی داخلی و واردات بیرویه موتور متصور میشود دورنمای تاریک صنعت موتور سیکلت کشور مهدی قره داغلی-موتورسیکلت «وسیله نقلیهای محسوب میشد که برای حمل انسان بوده و دارای دو یا ۳ چرخ و مجهز به یک موتور محرکه» باشد. موتورسیکلت را میتوان وسیله نقلیه افراد ضعیف و کمدرآمد جامعه نام نهاد. […]
با توجه به فناوریهای قدیمی داخلی و واردات بیرویه موتور متصور میشود
دورنمای تاریک صنعت موتور سیکلت کشور
مهدی قره داغلی-موتورسیکلت «وسیله نقلیهای محسوب میشد که برای حمل انسان بوده و دارای دو یا ۳ چرخ و مجهز به یک موتور محرکه» باشد. موتورسیکلت را میتوان وسیله نقلیه افراد ضعیف و کمدرآمد جامعه نام نهاد. اگرچه لزوماً هر کسی که از این وسیله نقلیه استفاده میکند از لحاظ اقتصادی ضعیف نیست و در بعضی مواقع، گرههای ترافیکی موجب به استفاده از این وسیله میشود.
به گزارش مناقصهمزایده، اما بیتردید، عده کثیری از موتورسیکلتسواران به علت پایین بودن قیمت آن در مقایسه با خودرو، تمایل به استفاده از آن دارند و چه بسیار افراد و گروههایی که به واسطه همین موتورسیکلتها، رزق و روزی خود و خانوادهشان را تأمین میکنند.
این در حالی است که در سالهای اخیر تعداد موتورسیکلتها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. که علت اصلی این عامل از نظر کارشناسان کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات در حوزه اشتغال میباشد.
این گونه به نظر میرسد آینده صنعت موتورسیکلتسازی بسیار تاریک است و این شرایط، برای صنعتی که تعداد بسیاری در آن چه در تولید و استفاده از آن ارتزاق و معیشت میکنند نگرانکننده به نظر میرسد.
فارغ از مسایل زیستمحیطی موتورسیکلتها (بهخصوص کاربراتوریها)، واردات موتورسیکلتهای هندی نیز مزید بر علت شده تا تهدیدهای پیش روی این صنعت، بیشتر از گذشته تعمیق و تشدید شود.
اوضاع نگرانکننده صنعت موتور سیکلت
در این زمینه، حبیبا…محمودان، نایبرییس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور میگوید: اوضاع قطعهسازان موتورسیکلت بسیار نگران کننده است و اغلب فعالان در این حوزه تعطیل شدند.
محمودان اظهار داشت: قطعهسازانی که تا این لحظه سرپا باقی ماندند نیز به واسطه حمایتهای مالی تلاش کردند خود را حفظ کنند.
وی گفت: در صورتی که با ادامه این شرایط صنعت موتورسیکلت در ایران تعطیل شود، ناگزیر خواهیم بود در آینده از چین، هند و ترکیه موتورسیکلت وارد کنیم.
وی با اشاره به موج ایجاد شده به واسطه آلایندگی موتورسیکلتهای کاربراتوری تصریح کرد: ان گونه که در ایران علیه این گونه موتورسیکلت موج منفی ایجاد شد، مطمئناً عامل آلایندگی نیست.
وی تصریح کرد: در شرایطی که موتورسیکلت گستردگی حرکت دارد و در مکانهایی که خودروها تردد نمیکنند، امکان حرکت دارد چرا باید با این صنعت به این نحو برخورد شود.
وی با اشاره به راهکار رفع مشکلات ایجاد شده برای صنعت موتورسیکلت تصریح کرد: باید یک بار برای همیشه تفکراتی که آفت صنعت کشور است را کنار گذاشته شود اینها تفکرات غیرتخصصی و متجددمآبانهای است که هیچ کشوری زیر بار این نوع تغییر و تحولات نمیرود.
وی تأکید کرد: البته معمولاً کشورها تلاش میکنند صنایع را به روز رسانی کنند و کارخانهها را ملزم به استفاده از تکنولوژی روز میکنند اما در شرایطی که در دنیا صنعتی به روز نشده چرا باید تلاش بر تغییر جریان تولید در این صنعت شود.
نایب رییس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور با اشاره به لزوم مطالعات سنجی در حوزه تولید موتورسیکلت در کشور گفت: در جریان بحث آلایندگی موتورسیکلتها، تنها موضوع آلایندگی برای چند شهر بزرگ مطرح بود ضمن اینکه در این جریان آنچه که لازم است رعایت شود تست و کنترل دقیق محصول نهایی است که تا زمانی که صورت نگیرد کارخانهها امکان عرضه محصول به بازار را نداشته باشند.
محمودان همچنین با اشاره به وضعیت بازار فروش موتورسیکلت در کشور، تصریح کرد: وضعیت کنونی بازار موتورسیکلت به جریان کلی اقتصاد کشور باز میگردد بهطوری که در بازی با نقدینگی، قدرت خرید در بازارها تغییر میکند چنانچه امروز در اغلب صنایع و مشاغل شاهد چنین وضعیتی هستیم.
وی گفت: امروز با توجه به تغییر تیم اقتصادی دولت جدید باید اتاقهای فکری تشکیل شود و در این زمینه بازنگری جدی صورت گیرد.
وی تأکید کرد: محدودیتسازی برای صنعت در اجرا بسیار خطرناک است و به صنایع به نفع تکنولوژیهای بینالمللی ضربه وارد میکند.
مونتاژکاری، بلای جان صنعت موتورسیکلتسازی
همچنین فیروزهاشمینژاد، یکی از فعالان قطعهساز در غرب استان تهران، با اشاره به لزوم تدوین و طراحی نقشه راه و استراتژی کارشناسی شده برای صنعت موتورسیکلتسازی گفت: متأسفانه صنعت مذکور در سالیان گذشته، صرفاً به یک مونتاژ کننده تبدیل شده، در صورتی که با برنامهریزی هوشمندانه، امکان حصول پیشرفت هر چه بیشتر در این صنعت میسر میشد.
وی افزود: واردات قطعات چینی یا هندی و مونتاژکردن آن در داخل کشور، بسترساز شکوفایی این صنعت نبوده و قطعاً در صورت تلاش برای انتقال تکنولوژی روز و مدرن به کشور، به توفیق بیشتری در این عرصه نائل میشدیم.
هاشمینژاد گفت: امید آن میرود وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاههای ذیربط با تعریف و طراحی تمهیدات لازم در مسیری گامبردارد که با نوآوری و ارتقای کیفی هر چه بیشتر محصولات ایمنی، حفظ و سلامت زیستمحیطی به نحو شایسته تری تأمین شود.
این فعال قطعهساز در غرب استان تهران در خصوص اشباع بازار موتور سیکلت گفت: بنده در این خصوص اطلاع دقیقی ندارم اما کاهش میزان فروش موتورسیکلت در دو سال گذشته محسوس است، به نظر میرسد رکود اقتصادی، اصلیترین عامل آن به شمار میرود.
وی یادآور شد: پایه موتورسیکلتسازی ایران به تکنولوژی ۳۰ سال پیش باز میگردد و متأسفانه بخش قابلتوجهی از موتورسیکلتهایی که در معابر میبینیم تنها در شکل ظاهری متفاوت شدهاند و میطلبد با عِرق و تعصب هرچه بیشتر و البته حمایت مضاعف دولت در مسیری گام بر داریم که از حیث تکنولوژی به پیشرفت هر چه مطلوبتری دست پیدا کنیم در غیراینصورت با مونتاژ کاری و بستن پیچ و مهره راه به جایی نخواهیم برد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.